handdator

Visa fullständig version : Jag får inte min programmerare att fungera



tony_soprano
2004-01-05, 17:28
Hejsan alla ni experter.....
Jag har köpt en Multiprog 2001XL men jag kan inte få den att fungera. Den startar och är igång men när jag använder något program så verkar det vara fel på comporten. I brännarprogrammet kan jag välja mellan COM1 och COM3 och ingen av dem fungerar även om jag byter kontakt bak i datorn (jag har båda två av de seriella kontakterna lediga). Min brännare ser ut som ett kretskort med en display ovanpå.

Felmeddelandet den ger är att den inte kan öppna comporten, errorkod 1119. Jag börjar att slita av mig håret snart.
Jag har laddat ner ett antal olika brännarprogram men får inte något att fungera med maskinen. :-(

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag är en riktig newbie när det gäller det här. :cry:

T-bird
2004-01-05, 18:22
Felsökning kan ibland kännas både tröstlöst och hopplöst.

Använder du twoprog2.5?

En sak att tänka på är att det inte får vara nått kort i brännaren när programmet startas

För att hitta var felet finns brännare/PC är det bra att testa den i en annan burk.

Kolla att det inte finns några andra program som håller i comportarna (även om det inte är sladd i så kan det finnas nått gammalt progg som stör typ modem eller annat skit)

tony_soprano
2004-01-05, 19:01
Mitt modem säger att den är i COM3 så jag bytte den till COM2 fast än att det stod att den används och jag kom ändå ut på internet. och det gjorde att jag nu kan välja COM1 och COM2 i listan. men det fungerar ändå inte.

Felmeddelandet jag får för båda är att den inte kan öppna comporten (win error code 1119 (på COM1) och win error code 32 (på COM2)

Jag använder twoprog 2.5 och 3.x men ingen av dem fungerar. Jag har även prövat andra universal brännarprogram.

Hur ser man om en comport används?

Tack!

T-bird
2004-01-05, 19:19
Jisses din burk verkar leva ett eget liv :shock:

Harför mig att jag haft nått program för att kolla sånt, ska göra en djupdykning i arkivena och se om jag hittar det.

Återkommer isf

tony_soprano
2004-01-05, 20:14
Som jag förstår så verkar det vara så att den inte kan öppna COM1 porten.

En konstig sak är att den COMport som jag väljer för modemet kommer upp i twoprog också. T.ex. om jag tar COM4 för modemet så finns det COM1 och COM4 i listan men om jag sedan väljer COM3 för modemet istället så finns COM1 och COM3 i listan hos Twoprog.

Det jag ska göra är att pröva den på en annan dator plus att köpa en ny kabel till den. Men det är jävligt konstigt det här.

//AHMED

tony_soprano
2004-01-06, 15:48
ingen som har någon aning om vad problemet kan vara och hur jag kan fixa det?

//AHMED

T-bird
2004-01-06, 16:38
Har du testat på annan dator och hur gick det isf?

Om det fungera där så har du någon form av konflikt i din burk, men jag har inga tips om hur det ska lösas tyvärr mer än att stänga ner alla program som kan tänkas hantera comportar :-(

tony_soprano
2004-01-06, 20:16
Jag fick det att fungera!!

YES!!

det krävdes timmar av läsning påolika support sidor osv.....+ lite grjjande i Bios.....men nu fungerar det och jag ser på viasat för första gången på ett halvår hehe :D 8)