handdator

Visa fullständig version : [LÖST] ComHem via TV-in kort



danho446
2003-01-31, 11:58
Hejsan
Har köpt ett tv-in kort till datorn och undrar nu om det finns någon bra programvara för att avkoda de digitala signalerna, och var den finns att ladda ner.

För det ska väl gå va? Eller har jag missförstått hela grejjen?
/danho446

$k8ir8
2003-01-31, 14:04
Du har missförstått hela grejjen.

För att kolla på digitalTV i datorn behöver du ett DVB-kort...

danho446
2003-01-31, 16:12
har det att göra med att signalen är digital istället för analog?

följdfrågan blir då:
funkar det om man vill avkoda kabel-tv? och finns programvara för detta?

$k8ir8
2003-01-31, 21:52
Precis! En analog och en digital TV-signal är inte lika varandra på nåt vis öht...

Det finns ju digitalTVmottagarkort att sätta i datorn men då kan man nog lika gärna köpa en "vanlig" mottagare istället.

frasse
2003-02-02, 21:05
kolla inlägget under övrigt som är skrivet av Ronnylov. Jag kör också med ett dvb-c kort och det fungerar problemfritt förutom textningen på canal+ och ppv kanalerna som jag inte har hittat något program för ännu.

ronnylov
2003-02-17, 18:16
kolla inlägget under övrigt som är skrivet av Ronnylov. Jag kör också med ett dvb-c kort och det fungerar problemfritt förutom textningen på canal+ och ppv kanalerna som jag inte har hittat något program för ännu.

Programmet DVBControl funkar med textningen på både Canal+ och PPVfilm. Programmet DVB Extreme klarar texten på Canal+ men har problem med svenska bokstäver (åäö). DVB Control är lite buggigt och det kan vara svårt att få in kanalerna men det är det enda programmet där textningen funkar ordentligt.

Det finns plugin som fixar avkodningen (behövs inga kortinterface, det emuleras i datorn). Jag har ett DVB-C kort. Kostar ca 2000 kr i tyskland. Perfekt om man vill bränna DVD!

ronnylov
2003-02-18, 22:01
Nu har jag även fått igång textningen med hjälp av ProgDVB 4.07 med teletext modul som finns som tillägg. Funkar både på PPV och Canal+ men svenska tecken visas inte riktigt här heller. Det lär ska komma om någon vecka i nästa version.