handdator

Visa fullständig version : Pins på en P4 3,2Ghz Processor.



admin
2004-01-30, 07:55
Skulle installera en termometer på processorn, enligt Thermaltakes anvisningar. Dock verkar det inte som om den passade så bra, utan det som hände var att en blanktråd lödde ihop två Pins på processorn, som senare lossnade. Nu saknar alltså processorn två pins, men jag testade den ändå, för att se, och den funkar. Får inga felmeddelanden från moderkoret eller något.
Vad gör egentligen pinsen? Vad kan det medföra att två har lossnat? Om det behövs vetas så är det två i den innersta raden som lossnat.

Tacksam för svar.

deas
2004-01-30, 09:46
Är det en HT (800MHz) processor? För det skulle kunna medföra att processorn blir slöare och du KAN (kanske inte säkert) börja få lite minnes fel och den gamla hederliga blå-skärmen vissar sej i ny form...

admin
2004-01-30, 14:03
mm det är HT 800mhz.
Vi får la se vad som händer. blir väl att köpa en ny annars :(

deas
2004-01-30, 15:19
Annars kan du skicka in och säga att det var så när du fick det fast du har inte märkt det förän nu :9

admin
2004-01-30, 16:56
Tror inte dom går på det. Hade vi hittat pinsen (som vi kastade bort), limmat fast dom och skickat in så hade dom kanske trott det. Men inte när det fattas två pins. Det e ganska osannolikt.

admin
2004-01-30, 17:26
Kan även processorn inverka på grafikkortet? Eller är det probbs med det oxå nu isfåfall? För jag får typ lite gröna prickar och streck här och var på skärmen (främst i spel och på skrivbordet). Ska installera nya drivvisar från Omega till mitt Radeon 9800 Pro 256mb. Hoppas det fixar sig.. annars, är det kanske oxå pajjt då?

admin
2004-01-30, 17:29
Startas om efter detta: Windows måste startas om eftersom tjänsten Remote Procedure Call (RPC) avslutades oväntat"

beror det på processorn?

frejac
2004-01-30, 17:35
Du har väl brandvägg, antivirusprogram och de senaste MS-patcharna?? Det där ser ut som det där viruset som kom för ett halvår sedan, som utnyttjade en bug i windows.

admin
2004-01-30, 17:36
Med de nya drivvisarna blev det inte bättre iaf :(

deas
2004-01-31, 00:39
Angående Remote Procedure Call (RPC) så är det en liten skojig mask vid namn Blaster... Den gör inte så mycket skada mer än att skicka sig vidare och stänga av datorn lite då och då...

Sen med att du fåt lite gröna steck och sånt i grafiken så kan det mycket väl ha med processorn att göra då mycket information som har med grafik att göra även sussar igenom den..

2004-01-31, 08:16
På en så fysiskt stor processor behövs ett stor antal pinnar för jord och matning som är internt ihopkopplade. Det finns en god chans att de pinnar du förlorat har "backup" om uttrycket tillåts.

Men vill du vara säker borde du kunna hitta footprint med signalnamn i något datablad från Intel.

/Spock

admin
2004-01-31, 13:48
Stämde bra. Det var msblast (phu..). Borttagen och fixat nu tror jag iaf.
Ska kolla på Intel.

admin
2004-01-31, 14:02
Men vill du vara säker borde du kunna hitta footprint med signalnamn i något datablad från Intel
Kan du hitta vart? Eller någon annan? Jag har lite svårt att hitta det. Hittade ett produktblad, men stod inget där.

admin
2004-01-31, 15:03
Verkar iaf som det är grafikkortet det är fel på. Testade gamla grafikkortet i nya datorn, ingenting. Körde nya grafikkortet i gamla datorn, då blev det oxå gröna prickar. Så det verkar vara fel på det. Får skicka in det till datorbutiken.com och få ett nytt tack vare garantin. Dock tar det 3-4 veckor, enligt de själva, vilket jag tycker är alldeles för lång tid för ett postorderföretag på internet. Ska man ha bra service så ska det inte ta 3 veckor. Det tycker jag iaf. Segt som bara den... men men..

Får se om jag kan hitta nåt om processor-pins. Ska testa köra ucs, och se hur mycket man kommer upp i och jämföra. Då kan man ju se ganska bra iaf :)