handdator

Visa fullständig version : Kör CH multicrypt?



garton
2004-02-02, 10:38
Funderade på en sak; inom DVB-standarden kan man ju köra multicrypt. Dvs, man krypterar en och samma utsändning med två olika krypteringssystem. Exempelvis kan man köra både Viaccess och Conax samtidigt. En operatör skulle kunna välja att skicka Conax-kort och Conax-boxar till hälften av sina abbonenter och Viaccesskort och Viaccess-boxar till resten.

Kan det möjligen vara så, att CH numera kör multicrypt där ena systemet utgörs av conax-tunnlat-genom-viaccess och det andra systemet är REN Conax?

Det skulle ju underlätta lite (inte mycket, men lite) om man kunde jobba med en ren Conaxsignal.

Är det någon som vet något mer om det här?

Rattle
2004-02-02, 20:01
Nej dom kör vad jag vet (har ingen CH-box) inte simulcrypt. Därimot kan man enkelt omvandla ifrån tunnlat conax till ren conax. Ta en koll på en CH ecm och jämför med en ren conax ecm, likheten går inte att missa.

/Rattle

D2vid
2004-02-03, 10:56
Vissa kanaler kodas i både Viacess och Conax, t ex MediTV, CNN, BBC World. Kan vara fler nu, det var ett tag sedan jag kollade. Dessa kanaler skall fungerar med en Conax Cam och orginalkort.

flodis79
2004-02-03, 11:03
Konstigt att de lägger ner så mycket jobb på att koda en kanal som Mediteve på en så vattentätt sätt.. Det är ju nästan att betrakta som en gratiskanal! De lyfter ju själva fram den på det viset också..

D2vid
2004-02-04, 09:16
Det blir egentligen varken mer eller mindre säkert att att köra både Viaccess tunnlad Conax och ren Conax i och med att kort och nycklar är samma i båda fallen, bara olika kommandon för att kommunicera med kortet. Möjligen blir det lite enklare att få cardsharing att fungera med ren Conax. Jag skulle inte blir förvånad om det kommer Conax ECM:er på alla kanaler så småningom. Av någon anledning finns redan nu både Conax och Viaccess EMM:er på alla kanaler. Jag har dock svårt att förstå hur en Viaccess CAM skull kunna uppdatera kortet med en Conax EMM.

D2vid
2004-02-04, 17:30
Gjorde precis en ny scan. Följande canaler krypteras nu även med ren Conax:

Animal Planet
Barnkanalen
BBC World
CANAL+
CNN
Mediteve
TV1000

Det blir fel och fler varje vecka, från början var det enbart Meditv.

rsacas5
2004-02-04, 17:51
""Av någon anledning finns redan nu både Conax och Viaccess EMM:er på alla kanaler. Jag har dock svårt att förstå hur en Viaccess CAM skull kunna uppdatera kortet med en Conax EMM.""
Ja det blir nog andra bullar när ny nyckel ska ut eller?
Eller vänta nu camen bryr sig inte om allt som skickas till kortet bara från kortet.
Nej nu får någon reda ut det här:)