handdator

Visa fullständig version : Kanal5's bildkvalitet - ett skämt?



gusax840
2004-02-14, 08:22
Är det ingen annan som retar sig på hur värdelös bilden är på Kanal5?
Ta chansen och jämför hur kristallklar bilden är via parabol jämfört med marksänt så ser ni direkt vad jag menar.
Som det är nu så är det bättre bild på den analoga kabeltv-versionen av Kanal5 än den digitala motsvarigheten via Boxer och det är illa.

Jag ska skriva och klaga till Boxer, men en droppe i havet gör inte så stor skillnad :-(
Nu när man faktiskt betalar (subventionerad Force 1188T) så har man ju rätt att ställa lite krav...

Någon mer som kan tänka sig att skriva och klaga? Om vi är ett gäng så kan man kanske trötta ut dem...

$k8ir8
2004-02-14, 08:27
... kolla på CNN, vilket skämt. Nog för att de sänder i skit låg bitrate men fyfan hur det ser ut. Det är ju tur att filmkanalerna har lite högre bitrate :-P

"Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen"

[$K8IR8]

Chrasher
2004-02-14, 09:44
Och Eurosport...där är det ingen vidare bild heller. :?

fagerhultarn
2004-02-14, 09:45
Det jag retar mig mest på är alla störningar i ljudet på boxer..knäpper,knastrar och ideliga ljudbortfall...i synnerhet på svt1&2 vid sändningar i dolby digital. Jag har skrivit till boxer ang.detta men ej fått något svar.

grodda
2004-02-15, 00:24
Innan ni klagar hos Boxer så kolla er mottagning. Jag bor i Tygelsjö som ligger en mil från Malmö sändaren. Jag har bra bild på alla kanaler, signalkvalitet 98%. Har satt in en extra annten som sitter på vinden som enbart går till boxen. Innan jag köpte denna annten körde jag med samma som jag har till dom svenska och danska kanalerna och ett filter mellan dom, då hade jag samma problem somm ni har idag.

Bulan58
2004-02-15, 10:44
Hej

Kan inte klaga har bra bild på alla kanaler bor 3mil från närmaste mast och har endast en bords antenn

WiENER
2004-02-15, 10:49
Jag har 100% signal fast jag bor en bit ifrån sändaren..(bra bild och allt)... Men sådant som bitrate (jämför CNN och C+) är det ju inget man kan fixa med en bra antenn =(
hoppas nu när dem lägger in TV3 så att den får bra kvalitet. vill inte ha en ny CNN-variant..

purrep
2004-02-17, 08:57
Det jag retar mig mest på är alla störningar i ljudet på boxer..knäpper,knastrar och ideliga ljudbortfall...i synnerhet på svt1&2 vid sändningar i dolby digital. Jag har skrivit till boxer ang.detta men ej fått något svar.

Tydligen har en del av problemen med bitfel i ljudet vid DolbyDigital-mottagning att göra med mottagaren. Har testat både en 212:a och en Finlux-mottagare och den senare hade inga som helst problem. Nokian gav dock i från sig ett antal fel under samma tidsperiod.
Den programvaruversion för Nokia som är distribuerad i marknätet just nu (1.2.0) har dessa problem, däremot skall detta vara åtgärdat i nästa version (1.2.6). När denna är på luften vet jag inte... Har själv testat 1.2.6 (flashat via serieport) och då verkar det som om det funkar fint.

Dåligt avstörda mottagare är också ett problem. Vissa andra elektriska apparater i hemmet brukar generera strömspikar (t ex kylskåp, torktumlare och liknande maskiner) som i sin tur stör mottagaren som i sin tur genererar bitfel i strömmen.
Så det är egentligen minst lika mycket apparaten som nätet som skapar såna här problem... Har själv en ComHem-mottagare som inte alls kommer överens med min torktumlare.

WiENER
2004-02-17, 10:54
du får väl hänga ut din tvätt på backen istället ;)

(har Thomson2000 och har inga probs med ljudet eller bilden för den delen).. men däremot stör mina element bilden på de analoga kanalerna (samma frekvens) men de kanalerna kommer ju ifrån en annan antenn. Tur att man har 2 alternativ att välja.

Vad jag menade var att det är inget man kan göra åt vilken bitrate som kanalen väljer att sända i.

(Antar att det kostar olika mycket för olika bandbredd, elller nåt?? Nån som vet mer exakt (detta var bara en kvalificerad gissning)..

talpazan
2004-02-17, 12:38
boxer använder sig av bitrate omfördelning mellan kanalerna. dvs, bättre kvalitet till action filmer på c+, sämre på 4:ans nyheter eller drama. femman verkar inte prioriteras särskilt högt

frejac
2004-02-17, 14:57
Mm fast det var väl snack om att dom skulle börja med dynamisk bitrate-allokering? Eller var det önsketänknde? (minns inte).

Då får ju program där inte mycket händer på runtan mindre bitrate utan att man får någon försämring, och omfördelar den bandbredden till mer krävande program, inom samma mux.