handdator

Visa fullständig version : Fundering kring hur koden är uppbyggd



goldenboy
2004-02-18, 18:56
Om Com Hem inte har bytt utseendet på sina koder, dvs. dom är uppbyggda på samma sätt som tidigare.

Finns det då möjlighet att skriva ett program som i princip testar alla olika kombination på koder som går att skapa och köra det mot com hem boxen.
:?: :!: :!:

frejac
2004-02-18, 19:16
Dom är inte uppbyggda på samma sätt. Numer är det conax inne på kortet. Kanske går det att prova kombinationer, men isåfall torde antalet vara så stort att det inte är praktiskt möjligt utan ett distribuerat system typ UCS2000. Men tyvärr byts koderna så ofta (10 sekunder) att de är oanvändbara innan man ens hunnit komma igång.

Rätta mig gärna någon - detta är inte min bag..bara tolkat från inlägg här.
Jag har inte ens comhem :)

2004-02-18, 19:57
Att knäcka CSA nycklarna är fullt möjligt, men idagsläget räcker inte 10 sekunder till 8) som skulle var kravet för att det skulle vara användbart.

Nycklarna man verkligen skulle vilja ha är RSA nycklarna... Man brukar säga att solen hinner slockna innan man blir klar med BF på dessa... Det är en liten överdrift men antyder att något listigare krävs än rå bruteforce.

/Spock

frejac
2004-02-18, 20:01
Å andra sidan finns det folk som vinner på lotto :)
Så man skulle ju kunna ha tur med BF, men oddsen är ju inte direkt lockande...

curasao
2004-03-15, 19:06
Att knäcka CSA nycklarna är fullt möjligt, men idagsläget räcker inte 10 sekunder till 8) som skulle var kravet för att det skulle vara användbart.

Nycklarna man verkligen skulle vilja ha är RSA nycklarna... Man brukar säga att solen hinner slockna innan man blir klar med BF på dessa... Det är en liten överdrift men antyder att något listigare krävs än rå bruteforce.

/Spock

Om det nu är möjligt att knäcka CSA nycklar, hur lång tid tar det egentligen?
Om tiden inte skulle vara alltför orimligt lång skulle man kunna tänka sig att hårddisk-inspela en film (med DVB-C kort), och några timmar senare när datorn har knäckt alla koder se den.

2004-03-15, 20:13
CSA nyckeln är 48-bitar, om man antar att man kan testa 1 miljon nycklar per sekund tar det ändå 4.46 år i snitt för att få se i 10 sekunder, sedan måste nästa nyckel brutas. Tungt. :roll:

/Spock

gammling
2004-03-15, 21:48
borde man inte bara kunna göra en identisk kopia på ett orginal-kort????

orreman
2004-03-15, 22:16
hmmm... hur många bitar har RSA koden i kortet :?:
Undrar hur det hänger ihop med RSA, eftersom det ska finnas 2 set av
kod nycklar, en privat och en public, är det key10 och key21?
om inte : kan man sniffa med season den publika nyckel?

frejac
2004-03-15, 22:47
Som jag förstått det så lämnar aldrig den nyckeln kortet, så det finns inget att sniffa med season. De enda som går mellan box och kort är de som byts var 10:e sekund. Om jag tolkat alla andra inlägg rätt.

Och gammling, tänk dig som att kortet är som en lösenskyddad dator. Finns det ingen känd svaghet där så är det knepigt.

Knijtan2000
2004-03-21, 17:11
låt oss säga så här
dom har i uppsala just nu fått klart (på univeristetet) sin dator (uppbyggd av 36 stycken datorer som jobbar som en) att fungera
den kan räkna ut saker så mycket snabbar än det nånsin gått nu säger dom..
låt oss säga att den dator satt o räknade ut koder.. vad skulle hända då..
vet inte hur mycket den klarar på 1 sek men men :)
kan höra mig för ;)

//Knijtan

garton
2004-03-21, 22:58
borde man inte bara kunna göra en identisk kopia på ett orginal-kort????

Nej. Kortet är inte som ett pappersark som man kan lägga i en kopieringsmaskin. Kortet är en dator som inte berättar annat än vad den är programmerad att berätta. Självklart har tillverkaren noga sett till att det inte går att lura den att berätta för mycket, dvs de nycklar man behöver om man vill göra ett piratkort.

garton
2004-03-21, 23:00
låt oss säga så här
dom har i uppsala just nu fått klart (på univeristetet) sin dator (uppbyggd av 36 stycken datorer som jobbar som en) att fungera
den kan räkna ut saker så mycket snabbar än det nånsin gått nu säger dom..
låt oss säga att den dator satt o räknade ut koder.. vad skulle hända då..
vet inte hur mycket den klarar på 1 sek men men :)
kan höra mig för ;)

//Knijtan

Det behöver du inte. Det går inte att prova alla nycklar för att se när man hittar rätt. Det tar för lång tid. Det spelar ingen roll om man bygger snabbare datorer, de blir aldrig tillräckligt snabba, eller tillräckligt många. Läs Bruce Schneiers "Applied Cryptography" för en djupare förklaring.

rsacas5
2004-03-22, 13:48
http://beige.ucs.indiana.edu/B679/node108.html

a00sambe
2004-03-23, 07:42
Den svagaste länken i detta kodningssystem är människan. Dvs de som gjort eller håller på att hela tiden utveckla systemen.