handdator

Visa fullständig version : Parabolproblem



Freddan76
2004-02-26, 10:41
Hej på er,

Har från o till haft problem med mottagningen av Sirius satelliten på min Norden parabol o häromdan så la signalen av helt. Har försökt rikta om den men det vill sig inte. Thor-satelliten får jag in hur bra som helst men Sirius vill inte alls, nån som har ett tips på hur jag skall göra?

mvh,
Freddan

kotten
2004-02-26, 10:54
HAr du Sirius som sidmatning eller?

PePe
2004-02-26, 12:36
Har Du en nordenparabol med dubbla huvuden och den ena sidan fungerar perfekt har Du med 99% säkerhet fukt i kabeln som inte ger någon signal. Kapa 5 cm på kabeln och gör ordentligt tätt. Fukten brukar komma i den ända som sitter i LNB.

Freddan76
2004-02-26, 17:07
Ojdå..då krävs det väl speciall verktyg för att sedan kontaktera kabeln igen va?

Japp..Sirius sidmatar..men de har ju fungerat tidigare så det kanske kan vara fukt som kommit in i kabeln på nått sätt..finns det något sätt att undvika det?

/Freddan

scrollenman
2004-02-26, 19:50
Det behövs inga special verktyg för att sätta ditt kontakten. ”Bara att gänga”
Att undvika från fukt, så finns det små gummi hattar att trä på, eller så går det lika bra med el-tejp.
:wink:

Freddan76
2004-02-26, 20:51
Me jag måste alltså skala kabeln en bit ner (5 cm)...kan man göra det med en vanlig kniv? Dumma frågor kanske..men jag e rädd att jag står där med en för kort stump kabel sen :shock:

Vart trär man på de hattarna?..man ansluter väl kabeln till switchen..förstår inte riktigt hur fukt har kunnat ta sig in där.

Stiffe
2004-02-26, 20:52
du ansluter kabel från LNB till switch...det är den på LNB som du ska skära

Freddan76
2004-02-26, 21:06
oki...nu gäller det bara att ha klart för sig vilket LNB som hör till Sirius..men det e väl bara o se vilken jag får signal ifrån o sen skala den där jag inte får nån signal.

Hoppas nu det är fukt så det e inte e nått annat som hänt..vill ju se ER på Mån :)

scrollenman
2004-02-27, 16:21
Ta och skifta Sirus LNB´n till Thor´s plats.
Om du får bild så är det fel på ett av dina LNB´n.
Och om du inte får bild så skifta kabeln mellan LNB och switch. ”Om du får bild så är det fel på kabeln”
OBS! Ett tips: Gör detta innan du skallar kabeln.
Har skickat ett PM till dig.
:wink:

Freddan76
2004-02-28, 15:44
Har varit ute på fasaden nu o härjat. Vet inte hur jag skall göra för att byta LNBer. Går liksom inte att få loss kabeln på LNB sidan, den sitter liksaom fast med nån typ av gummi hylsa (Samsung LNB). Däremot testade jag att byta LNB A med LNB B o då funkade Thor men inte Sirius alltså som innan, så switchen verkar iaf vara ok. Nu e frågan bara hur jag skall kolla om det är kabeln eller LNB som e trasig. Vet inte hur jag skall lossa kabeln på LNB sidan för att kunna byta dem med varann.

/Freddan

Freddan76
2004-02-28, 15:55
Nu fick jag loss kabeln på lnb sidan, o då funkade fortfarande inte Sirius när jag bytade kabeln. Så då måste det ju vara nått med själva LNBn som e vajsing..eller?

scrollenman
2004-02-28, 15:59
Skulle tipa på det.
:wink: