handdator

Visa fullständig version : [LÖST] nån som vet när viasat starar med viaacess 2



nos.is.fun@swipnet.se
2003-02-07, 10:34
nån som vet när de skall börja med viaacess 2 har hört fråm en försäljare att de bara rensa bland piratkorts tillverkarna denna gång för att testa och nästa steg är viaacess 2 som vad jag har läst att ingen har knäckt ännu eller går det att klona de korten med fast de är svårare?

m.v.h nozzz 8)

kunta kinte
2003-02-07, 14:25
:lol: Det där med Viaccess 2 är nog bara ett rykte, för det finns ingenstans bekräftat att det skulle finnas något nyutvecklat kodsystem för Viasat. Dom gör vad dom kan med korten som finns fast det kommer alltid att vara ett sk svinn bland betalande abbonemang som det alltid har varit. Har förresten hört rykten om att Nasa har stämt Canal Digital för kodsystemet Conax och ska utdöma vite om de inte slutar att använda detta kodsystemm för Nasa använder det själva och vill väl inte att hackers ska knäcka deras system, om det stämmer elletr ej vet jag inte, kanske nå'n annan som hört nå't.

//Kunta Kinte

Johan
2003-02-07, 17:58
Viaccess 2 finns och används redan men inte av ViaSat.

Analogu3
2003-02-09, 10:09
Viaccess2 kommer att börja användas av både Viasat och Comhem under 2003. Inget datum är satt ännu.

Av rykten jag hört så ska viaccess2 redan vara knäckt.

/ Analogu3

mikpeter
2003-02-09, 12:23
Det är inte mer än en massa teorier. Varken Viasat eller ComHem har meddelat att de kommer att byta till Via2... :roll:

Johan
2003-02-09, 17:30
tror inte comhems hyrboxar klarar via2 blir dyrt att byta då.

Analogu3
2003-02-09, 19:41
Som jag fattat det hela så ska viaccess och viaccess2 vara helt kompatibla med varandra. (viaccess ca-moduler är så iaf)
Det betyder att det bara är korten som behöver bytas.

Kanske någon som vet 100% ?

Johan
2003-02-09, 21:28
hade det vatt så likt borde ju alla boxar klara via2.

Kolvastång
2003-02-12, 08:09
Viaccess2 är det bara en box som klarar hittills, det är Force.
De har inga planer på att byta till viaccess2. Dels för att vissa boxar inte klarar viaccess2 kort och dels för att alla kort måste bytas ut. Tänk er alla de Nokia 9780 boxar som delades ut gratis till viasat kunder, de är obrukbara om de skall byta till viaccess2.

kalle2345
2003-02-13, 21:12
Så jag kan inte se Viacess 2 då om jag kör en magic modul med 6 in 1?
Modulen klarar ju att emulera Viacess 2.
Jag kör en Samsung VIACI 9500.
Är det mottagaren som är flaskhalsen?
Isåfall vilka kodsystem klara inte min Samsung, vill gärna veta så jag inte
köper magicmodulen i onödan.

Johan
2003-02-13, 21:25
Det verkar inte som det blir Via2 dom byter till.

http://www.e-pressen.dk/shownews.php?id=19371

kalle2345
2003-02-13, 22:16
Ok , det låter ju bra.
Någon som har erfarenhet om Samsung 9500 VIACI
kan koda av Via 2 (magic modul-Astra/Hotbird)?

hejhopp
2003-02-15, 00:13
Ok , det låter ju bra.
Någon som har erfarenhet om Samsung 9500 VIACI
kan koda av Via 2 (magic modul-Astra/Hotbird)?

hehehe tycker du videoguard låter bra

jaja de tycker sky oxå för mej vetligen e dom ensamma om att inte va hackade

de e tur man har comhem själv då :wink:

hejhopp
2003-02-15, 13:46
:lol: Det där med Viaccess 2 är nog bara ett rykte, för det finns ingenstans bekräftat att det skulle finnas något nyutvecklat kodsystem för Viasat. Dom gör vad dom kan med korten som finns fast det kommer alltid att vara ett sk svinn bland betalande abbonemang som det alltid har varit. Har förresten hört rykten om att Nasa har stämt Canal Digital för kodsystemet Conax och ska utdöma vite om de inte slutar att använda detta kodsystemm för Nasa använder det själva och vill väl inte att hackers ska knäcka deras system, om det stämmer elletr ej vet jag inte, kanske nå'n annan som hört nå't.

//Kunta Kinte

de e duktigt av NASA om dom kan stämma c digital som e en kanal som ägs av telenor
som desutom använder conax från conax AS som till 90% ägs av telenor
och 10% av Telenor Venture II ASA
dvs att telenor äger 100% av conax

få ihop den stämningen om du kan :wink:

kalle2345
2003-02-16, 12:57
Hejhopp: Jag förstår inte riktigt vad Videoguard har med Viaccess 2 att göra?

Vad kan man få med denna "Magic CI Modul"?
Tillgång till senaste mjukvara tillgänglig på Internet
medger emulering av:
Viaccess 1
Viaccess 2
TPScrypt
Astoncrypt
SECA Mediaguard
SECA 2
Irdeto 1
Irdeto 2
Beta Digital
Nagravision (box keys kan adderas)
fungerar också med den populära "X in 1" software
kan omprogrammeras om och om igen
mycket mera minne än i en normal CAM
andra emuleringar arbetas på såsom: Conax, Cryptoworks och Videoguard

hejhopp
2003-02-16, 15:38
jadu kalle
jag antog att ditt svar va till johan F

va de inte det så ok

tråden handlar ju om viasat och systembyte :wink:

så blev de missförstånd från mej ber jag om ursäkt

satman
2003-02-16, 17:59
Enligt rykte visat och canal digital ska gå ihop i juli!!!! :?: :arrow: :cry:

TheVaran
2003-02-18, 00:15
Notera följande:

*com hem är till salu och ska säljas under första halvan av 2003.
*Canal+ ska säljas. Den nordiska verksamheten söker ny ägare.

Under många år har det spekulerats i att:

*TV1000 och canal+ skulle kunna slås samman
*Viasat och Canal Digital skulle kunna slås samman.

Försäljningarna (och eventuella) sammanslagningar kommer definitivt att påverka bolagens val av kodnings- och sändningssystem. Innan försäljningen kommer t ex com hem inte att byta system.

Vad det gäller boxarna skulle det vara utomordenligt dumt att sälja boxar som inte är uppgraderingsbara till det system man planerar att använda. Att lura kunder att köpa ett system för att ett halvår senare byta till ett annat skulle skada vilken operatör som helst.

bullen
2003-02-18, 08:21
Jo men att kunder blivit lurade har väl hänt många gånger. Tänker främst på dom olika parabolpaket som blivit värdelösa med tiden. Allt från sverige, norden och allt vad dom heter.
Det talar i stället för att boxarna kommer bytas. det är helt klart en affärsidé att få in mer pengar.

TheVaran
2003-02-18, 17:33
<bullen>

Visst skulle tillverkarna käna pengar på att boxarna byts ut ofta men gör operatörerna det. Visst några pirater kanske försvinner. Men för Visat, comhem, canal digital etc kan ett boxbyte också betyda att många abonnenter försvinner och uppgraderingen blir för dyr.

Comhem har i dagsläget 120.000 digitala abonnenter. Ett fiasko om man ser till de siffror dom först hoppades på. Om de tusentals abonnenter som köpt boxar för comhem nu måste köpa nya boxar kommer säkert många att stänga sina abonnemang.

Lösningen skulle kunna vara gratis boxar. Men det skulle bli väldigt dyrt för operatörerna.

Morbid
2003-02-24, 07:59
Ryken om att Viasat skall gå över från Viaccess till Viaccess2 har cirkulerat i över ett år nu och skulle enligt ryckte införts i november förra året...

Nu florerar det istället ryckten om att det inte blir Viaccess2 utan Videoguard (Samma kodsystem som SKY använder) istället...

Som alla förstår så kommer självklart ett nytt system men ingen vet med säkerhet vad eller när det innförs.

Om detta är rykten eller fakta får väl framtiden utvisa.. och vem f*n bryr sig... Det finns ju alltid nått annat att KNÄCKA!!! :lol:

TheVaran
2003-02-24, 12:52
Artikel från Nyhetsbyrån Direkt

MTG (Viasat) räknar med att under det andra eller tredje kvartalet i år att starta införandet av NDS för att bekämpa pirattittandet. Man vill skifta till ett system som heter NDS (Videoguard) och används idag av brittiska Sky digital.

Avtalet med NDS, är ännu inte underskrivet eller klart , men systemet kommer enligt Hans-Holger Albrecht, VD för MTG att medföra en stor engångsinvestering. Han vill inte säga vad den totala kostanden blir men att det rör sig om samma kostnad som om man skulle ansluta ytterligare 2-3 TV-kanaler till Viasats plattform.

"De kommersiella villkoren för avtalet är klara, men det kommer att ta ytterligare några veckor innan vi är klara med hela avtalet", säger han till nyhetsbyrån direkt. MTG säger att pirattittandet idag omfattar cirka 70 procent av Viasats dekodrar.

(Källa: Nyhetsbyrån Direkt - 14 Februari 2003)