handdator

Visa fullständig version : Fortsatt: Titta på TV utan piratkort



garton
2004-04-06, 21:06
(Crew har låst en tråd som handlar om DVB-S-kort till datorer utan någon som helst anledning, jag svarar på frågan i den här tråden.)


hejsan jag gillar inte skriva om nasare men de här hittade jag på blocket.se och de lätt interessant . annonsen är så här.

Vill du titta på italiensk fotboll, premier
league eller de senaste filmreleaserna ..., då
har jag lösningen:

Ett sattelitkort till datorn, som kan användas
med all möjlig officiell och inofficiell
mjukvara.
Du kan titta på Viasat, Canal digital, Digital+,
Sky Italia hela utbud och då menar jag hela
utbudet bara några exempel och mycket mer. Din
dator blir en fullfjädrad
satellitmottagare, men utan några begränsningar.
Spela in filmer på hårddisken, pausa i live
sändningar,anslut till hemmabion, anslut till
TVn!!! Glöm dyra piratkort! Detta är det
ultimata som ger dig ALLA kanaler. En
framtidssäker lösning.



vad tror ni om de här är de bara en nasare ?

Den där blocket-annonsen handlar ju om ett s.k. DVB-S-kort till en PC. Det är en rätt smart pryl. Vad man gör är att emulera smartcards med små program som körs i datorn istället för att ha ett riktigt kort som man programmerar med en brännare. Det är en ganska ekonomiskt lösning eftersom kort och programmerare tenderar att bli omoderna och oanvändbara.

Nackdelen är väl att det kan vara lite knepigare att få igång än en vanlig box.

Däremot finns det ingenting "magiskt" med en sådan här pryl som gör att man kan titta på "oknäckta" system som t.ex. Comhem. Man är precis lika beroende av att någon klyftig individ knäcker systemet först, innan det finns en chans att skriva de där små "kortemuleringsprogrammen".

(Crew: det där var väl en välgrundad fråga? Varför låste ni den tråden?)

lovecard
2004-04-06, 21:08
jag hittade annonsen på blocket.se och de var ett interessant annons tyckte jag därför ville jag dela med comhit användarna : annonsen finns här och låter väldigt övertygande .

http://www2.blocket.se/view/2297379.htm?l=0&c=1&city=0

kloan
2004-04-06, 21:13
Exakt.

Det är helt enkelt bara en variant på en "vanlig" satellitmottagare.

Det ger inget extra, förutom hårddiskinspelningen om du inte har en mottagare med hårddisk förstås och att du inte behöver ha CA-moduler för de system du vill koda av.

Du måste fortfarande ha parabolen och har du den så har du samma möjligheter att se dessa kanaler med en vanlig mottagare.

Dessutom är programmen som används ganska dåliga, med undantag för vdr som är ett linuxprogram.

Jag har ett skystar2 kort själv som jag kan se ett par hundra kanaler mha och visst funkar det ok men jag skulle hellre välja t.ex en dreambox som har samma möjligheter.

garton
2004-04-06, 21:18
Det stämmer som kloan säger, programmen som följer med är inte sådär rasande bra. Men om man är duktig på Linux, (väldigt duktig egentligen) så kan man bygga sig en egen digitalbox med ett sådant här kort.

VDR är väl "the mother" av alla sådana här projekt, rätt intressant läsning:

http://www.cadsoft.de/vdr/

kloan
2004-04-06, 21:25
jag hittade annonsen på blocket.se och de var ett interessant annons tyckte jag därför ville jag dela med comhit användarna : annonsen finns här och låter väldigt övertygande .

http://www2.blocket.se/view/2297379.htm?l=0&c=1&city=0


Du kan köpa det från http://www.usa-x.org/1shop/product_info.php?cPath=1_10&products_id=97 för 60 eur + frakt.

Notera dock att kortet inte har egen tv-ut anslutning vilket gör att du måste gå via grafikkortets tv-ut om du vill se bilden på en tv med sämre bildkvalitet som resultat.

Det har hellet inte anslutning för cam vilket gör att magic-modulen som också annonseras inte kan användas.

Det står vidare att du kan koda av:

Cryptoworks
Irdeto1+2
Seca1+2
Viacces1+2
Nagravision
Betacrypt
Conax

Det måste gälla magic-modulen för mjukvaran som emulerar ett kort, och som du måste använda eftersom det inte finns cam-anslutning, klarar dessa system:

viaccess 1
seca 1 (ett par seca 2 providers men inte alla)
nagravision
conax (kända nycklar precis som med "vanliga" kort)
irdeto/betacrypt
tpscrypt

Är du fortfarande intresserad så tycker jag du ska titta på ett technotrend kort istället.
Det har cam-anslutning och egen tv-ut.

Johan
2004-04-06, 21:27
Vad har detta med ComHem att göra?

T-bird
2004-04-06, 21:30
Det var inet jag som stängde den men det ansågs kanske som gammal skåpmat, det är redan diskuterat här http://www.comhit.net/viewtopic.php?t=9840

garton
2004-04-06, 21:59
Vad har detta med ComHem att göra?

Nu pratar vi ju visserligen om PCI-kort för satellit, men dessa produkter finns ju även i kabel-utförande vilket innebär att man skulle kunna titta på Comhems utbud med en variant av det här kortet.

kloan
2004-04-06, 22:09
Vad har detta med ComHem att göra?

Nu pratar vi ju visserligen om PCI-kort för satellit, men dessa produkter finns ju även i kabel-utförande vilket innebär att man skulle kunna titta på Comhems utbud med en variant av det här kortet.

Det är riktigt men det viktiga att komma ihåg är att om det går att använda ett dvb-c kort för comhem så går det säkerligen lika bra att använda en vanlig box med piratkort.

garton
2004-04-06, 22:35
Vad har detta med ComHem att göra?

Nu pratar vi ju visserligen om PCI-kort för satellit, men dessa produkter finns ju även i kabel-utförande vilket innebär att man skulle kunna titta på Comhems utbud med en variant av det här kortet.

Det är riktigt men det viktiga att komma ihåg är att om det går att använda ett dvb-c kort för comhem så går det säkerligen lika bra att använda en vanlig box med piratkort.

Det går precis lika bra att använda ett dvb-c-kort till Comhem, som en vanlig box med piratkort... dvs inte alls! :lol:

kloan
2004-04-06, 22:44
Vad har detta med ComHem att göra?

Nu pratar vi ju visserligen om PCI-kort för satellit, men dessa produkter finns ju även i kabel-utförande vilket innebär att man skulle kunna titta på Comhems utbud med en variant av det här kortet.

Det är riktigt men det viktiga att komma ihåg är att om det går att använda ett dvb-c kort för comhem så går det säkerligen lika bra att använda en vanlig box med piratkort.

Det går precis lika bra att använda ett dvb-c-kort till Comhem, som en vanlig box med piratkort... dvs inte alls! :lol:

Exakt, det var vad jag ville säga fast tvärtom :lol:

Alltså det går precis lika bra att använda en vanlig box :idea:

jzt
2004-04-07, 21:35
Det funkar jättebra att köra Vdr med ett DVB-C kort. Den bästa funktionen är hårddisk inspelning och möjligheten att "Pausa" en direktsänding. Säg att du tycker om south park. Så fort att South park går på någon kanal så spelar den automatiskt in det. 1 timma tar ca 2 gb disk.

Det finns två varianter av Dvb kort.

- Full kort (Har alla funktioner)
- Budget kort, Saknar Tv-ut och möjlighet att koppla kortläsare till det.

För er som inte känner sig hemma med linux så finns denna;

http://linvdr.org/projects/linvdr/index.en.php

har inte testat men den ser enkel att installera. Själv kör jag men Mandrake linux 9.2. Har beställt ett till kort för att kunna spela fler kanaler samtidigt.

janbananfan
2004-04-08, 15:52
Då undrar vän av ordning hur du avkodar flera kanaler samtidigt?

Jag skulle vilja använda ett COMHEM-kort för att avkoda flera sändningar, men den version av soft cam som jag har läst om verkar inte klara Viaccess med ett Phoenix-interface. Phoenix-interface är väl enda möjligheten om man vill ha flera DVB-kort kopplade till samma abonnentkort, eller finns det något annat sätt?

jzt
2004-04-08, 20:16
Jo det fungerar om du använder cardsharing pluginen.

Lekson
2004-04-14, 12:44
Sen finns det ju en del andra små fördelar som var anledningen till att jag började köra dvb-s nämligen HDTV och projektor. Dessa två behöver inte nödvändigtvis ha med varandra att göra då fördelen att köra så här om man har projektor är att du slipper göra någon form av bildöverföring då du kopplar datorn till projektorn. Ingen taskig s-video från box här inte utan full progessive scan och datorn tar hand om all scaling om du kör pixel perfect. Sen är det ju det här med HDTV. Utbudet är ju inte det största här i Europa med för närvarande enbart EURO1080 som sänder. Superbowl sändes ju också för en tid sedan. Men HDTV är ju som sagt heller inte möjligt med vanlig box. Bara två fördelar som jag ville lyfta fram.

_age_
2004-04-14, 14:34
Jo det fungerar om du använder cardsharing pluginen.

kan man inte sprida den avläsningen om det finns en cardsharing plugin