handdator

Visa fullständig version : Vilken mottagare skall man välja ?



tcbkindh
2004-04-10, 12:24
Skall byta min Humax 5350 , funderar på Force eller Dreambox.
Rekomendationer önskas.

pena
2004-04-10, 13:03
Vad kan Force vad Homax intte kan? Då ärdet Dreambox.

elvings
2004-04-10, 16:20
viasat godkänner ej mottagare som är godkända av Canal digital.
canal digital godkänner ej mottagare som är godkända av viasat.

Med denna solklara konsumentupplysning i den fria konkurrensens anda så är nog valet självklart.
Eller hur???

(lär dig tyska och spanska flytande så har du många kanaler att titta på framöver.)

pena
2004-04-10, 20:00
viasat godkänner ej mottagare som är godkända av Canal digital.
canal digital godkänner ej mottagare som är godkända av viasat.

Med denna solklara konsumentupplysning i den fria konkurrensens anda så är nog valet självklart.
Eller hur???

(lär dig tyska och spanska flytande så har du många kanaler att titta på framöver.)
Fattar inte dit svar presisera?
Jag har Homax vaci-5350 som är godkend av Viasat.
jag har 2 orginalkort til Conal+ ena från Sverige ock den andra Finland ingen har frågat vilcken motagare jag har.
Varhittarman sida godkenda motagare Canal Dikital?
Force ock Dreambox är intte godkända av Viasat.
I gentligen TCBKINDH skal inte byta någåt.

elvings
2004-04-10, 21:18
Här är lite info som jag stulit från en annan sida då jag inte orkar referera allt själv.

Kodningsmodul (CA)
För det digitala utbudet måste man se till att mottagaren klarar den typ av kodning som kanalpaketet använder, dvs Videguard för Viasat och Conax för Canal Digital. I de fall kodningssystemet inte är inbyggt i mottagaren måste man komplettera med en CA-modul.
Observera att Viasat/NDS inte godkänner CA-moduler med Videoguard för privat bruk. Likaså kräver båda bolagen att mottagaren man tänkt använda är godkänd av dem. Detta innebär tyvärr att det i dagsläget är omöjligt att nyteckna abonnemang så att man får tillgång till båda kanalbolagens kanaler i samma mottagare, eftersom Canal Digital numera inte godkänner att kunden använder mottagare gjorda för Viasat. Å sin sida godkänner bara Viasat mottagare som specialanpassats för just deras sändningar.


och


Canal Digital meddelar att de med omedelbar verkan upphör att skicka ut CI-kort (dvs godkänna nya abonnemang) till andra obundna mottagare än *):


Force Dmaster 1155S
Force Dmaster 1199S
Force 320S
Force 516S
Force 536S
Digiality VC-CI 104...304
Samsung DSR9510Z, DSR9510Y
Nokia Mediamaster 260S

En av motiveringarna till stoppet är att man inte kan ta ansvar för hur deras kort kommer att fungera i Viasat-godkända mottagare med Conax/CA-moduler efter att de programändrats till Videoguard. För att "bespara återförsäljare och kunderna problem" gör man så här.

Man har dock inte begränsat sig till ”Viasat-mottagarna”, utan passar på att införa ett generellt stopp gällande alla fria mottagare utöver de (i dagsläget) ovan nämnda. Samtidigt som Canal Digital är noga med att påpeka att man är för en fri marknad där kunden själv väljer mottagaren fritt, inför alltså även de nu begreppet "godkänd mottagare". Några av kraven för att godkännas är att den inte skall vara specifikt OpenTV-anpassad (Viasat) och ha Conax samt modem inbyggt.

De lite mer medvetna konsumenterna har idag ofta en bra, universell mottagare på vilken de haft ett Viasatabonnemang. När nu mottagaren så småningom slutar fungera med Viasat vet vi att många tänkt gå över till Canal Digitals utbud istället. Olyckligtvis stänger nu tyvärr även Canal Digital dörren för många av dessa presumtiva abonnenter.

*) För senaste information om godkända mottagare, se Canal Digitals hemsida.

pena
2004-04-10, 21:39
Skall byta min Humax 5350 , funderar på Force eller Dreambox.
Rekomendationer önskas.
Elvings ta intte så hårt frågan var ju detta!
Jag har ju bara mitt menig på frågan.
Jag hittar inget på deras hemsida.

elvings
2004-04-10, 21:48
Har nog blivit ett missförstånd nu.
Jag tar inte hårt på någon fråga utan vad jag ville framföra var att det har blivit svårare för oss att fritt välja mottagare om vi i framtiden har tänkt oss ett abonnemang.
Exempelvis så är både dreambox och humax ute ur bilden om man vill ha CD abonnemang i framtiden.
Medan dreambox och force är ute ur bilden om man vill ha ett viasat abonnemang i framtiden.

pena
2004-04-10, 22:12
HOMAX vACI-5350 Är gonkent av viasat