handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Alla som interesant om NYA SENDA kort ....



kuzia
2004-05-02, 18:55
:wink:
snart startar proekt "att hitta bug"
hoppas det bli tema"VIACCESS 3" på forum
http://www.pyramidmagsat.honsat.ru/viewforum.php?f=2
komercial pirater har en lösning !
i nya kort nycklar ENDAST 32byte , 256 bit , men alla beräkningar görs i 8 byte som tidigare , darför man kan få RÄTT "HASH" till alla komand , det betider att man kan skriva nya extra nycklar att experementera med kort , "svaga" nycklar fungerar som dom ska , kanske algoritmen lik 2(3)DESX men inte säkert :roll:

P.S. i nya kort används system att höja säkerhet , det är problem för nyböryare , kortet klara inte "Ospecifiirade" kommand i kommer i från koplat läge med ATR 9001!!!
t.e. om man skickar block för beräkningar med nycklar som inte finns i kortet eller med längen "00"

kommand som se ut lik med

CA ** ** XX **
CA ** ** ** 00

var XX - nomer på nyckel som inte finns i kortet !

KAN DÖDA KORTET , ATR --- 9001 !!!

gurra
2004-05-02, 19:56
Hello!

I supose you are from russia so thats why I write in english.

1. Do you mean that comercial pirates have mosced PC2.5 cards?

2. Is there any proofs that there are known algos for any of the new viaccess cards. PC2.5, PC2.6, ...


/gunnar

flu
2004-05-02, 20:00
VI ÄR I SVERIGE VA???? :?: :?: :?: :?: :?: :?:

kuzia
2004-05-02, 20:18
VI ÄR I SVERIGE VA???? :?: :?: :?: :?: :?: :?:

:lol: :lol: :lol:

VI ÄR I SVERIGE :!:
men kanske kan litte engelska och rysska :roll:

1. YES , comercial pirates have mosced PC2.5 ! :P :P :P inte bara MOSC :wink:

2.YES are known algos for viaccess cards PC2.5

P.S. YES det går att MOSCa NYA SVARTA SENDA KORT (det är INTE 2.5 men kan bli 2.6) price i rysska komercial forum ca.10 000 Skr !!!! BARA i komercial Forum !!!!
på http://viaccessfree.org ligger INTE komercial forum !!!

http://www.pyramidmagsat.honsat.ru/templates/subSilver/images/logo_phpBB.gif (http://viaccessfree.org)

dtx
2004-05-02, 20:24
Vad betyder det här för den vanliga hemmapiraten, att nya piratkort till boxer snart är möjligt?

gurra
2004-05-02, 20:35
Om det som Kuzia skriver är sant, då borde den som har algo + nycklar + kunskaper i programmering kunna tillverka egna smartcards eller emulatorer.

/gurra

kuzia
2004-05-02, 20:41
Om det som Kuzia skriver är sant, då borde den som har algo + nycklar + kunskaper i programmering kunna tillverka egna smartcards eller emulatorer.

/gurra


:lol: :lol: :lol:

DET ÄR SANT !!! VIACCESS 2.5

http://www.pyramidmagsat.honsat.ru/viewtopic.php?t=8106

http://vkey.dyn.ee/index.php?action=downloadfile&filename=KeyVer.zip


MEN NYA SENDA INTE 2.5 !!!!!!!

Zupra
2004-05-02, 21:33
hmms.. de där lät intressant :P

ch2001
2004-05-02, 21:48
det är skönt att det går bra för er :lol:

vad ducktig du är kuzia

toxie
2004-05-02, 22:23
:evil: nu börja skitsnacket igen,kom med fakta 8)

HANDYMAN75
2004-05-03, 01:22
Undrar bara om vi kan använda fun korten till boxers nya system?
Är det något program ni vill ha så maila mig så skall vi se vad mina vänner kan skaka fram åt er.

___HANDYMA___

larsen3@spray.se

giggelito
2004-05-03, 08:02
Om man läser igenom (har orken) ryska eller franska forum så skrivs det en hel del om Viaccess 2.5 ,2.6
Fattar inte varför folk inte kan tänka sig att det finns redan så man kan läsaur korten..
bara att hitta programvara eller skriva själv med hjälp av forumen..

kram på er.

febster
2004-05-03, 08:42
Vill bara säga att nya Senda är 2.5, och det finns inget som heter 2.6 än.

Är det inte så att du och dina kontakter har blandat ihop morötterna ang 2.4 och 2.5?

giggelito
2004-05-03, 09:00
lost in tranlation LOL
nää..
men 2.6

febster
2004-05-03, 09:05
vilka andra providers skull enligt dig då också köra 2.6?
Det kan bli MYCKET intressant att höra..

Upplys mig... :-)

CapTN
2004-05-03, 09:41
DET ÄR SANT !!! VIACCESS 2.5

http://www.pyramidmagsat.honsat.ru/viewtopic.php?t=8106

http://vkey.dyn.ee/index.php?action=downloadfile&filename=KeyVer.zip


MEN NYA SENDA INTE 2.5 !!!!!!!



Jo men kan man programera in den här filen på ett kort om man skulle få chansen å få pass på sidan??.. och hur fan kan ryssland vara före oss med koder till 2.5 ??

eki-gb
2004-05-03, 10:32
vilka andra providers skull enligt dig då också köra 2.6?
Det kan bli MYCKET intressant att höra..

Upplys mig... :-)


HRT Croatia ID: 02 0A 00
HOTBIRD 13E Freq: 12520V 27500 3/4 HRT 1-3
kort 2.6 viaces

febster
2004-05-03, 10:47
klippt från känd sida:

Croatian Radio Television (HRT) Zagreb is making final preparations to start it's new Viaccess encryption next week. HRT will use the latest Viaccess 2.5 cards what is also called "Viaccess 2 card generation 3". HRT will be available in both, old Viaccess (1) and new Viaccess (2) during next 2 months, afterwards HRT will be encrypted only in new Viaccess system.

ch2001
2004-05-03, 11:12
CapTN

ja då i rysland man jobbar grupp men inte här

här alla bättre än andra :cry:

kuzia
2004-05-03, 11:58
Måste stå på detta !!!

Sistemet VIACCESS knäcker ALTID BARA RYSSAR !!!

att identificera kort man kan titta på ATR , idag finss många olika men dem såm är interesant


ATR : 3F 77 18 25 00 29 14 00 62 68 90 00 - 2.4
gamla viaccess kort som heter via1 (VIASAT,COMHEM,SENDA,HTB+...)
algoritm PUBLIC !!! funkar ALLT
nycklar - 8 byte


RX ATR : 3F 77 18 25 00 80 14 00 66 68 90 00 - 2.5
vaccess 2 (HTB+,RTVint.,ORTint., SV,SCT, Ultra Blue,Arabesque...)
algoritm NOPUBLIC !!! men om ni har nycklar kan testa algo med programm
http://vkey.dyn.ee/index.php?action=downloadfile&filename=KeyVer.zip
BARA RYSSKA kommerciella kort(RUSSIA FAWER) + MOSC
nycklar - 16 byte


RX ATR : 3F 77 18 00 00 C1 14 00 A2 68 90 00 - 2.6
nya viaccess 2 (SENDA,HTB+...) nycklar - 32 byte
BARA RYSSKA kommerciella MOSC (price > 10 000 Skr per kort :cry: )

febster
2004-05-03, 12:32
Det var inte 2.4 som boxer körde innan.. Inte på comhem och viasat heller. Det var väl 2.3 om jag inte misstar mig. Så det är nog så att någon har namngivit en version lite felaktigt.. (men sen finns det ju inte något som heter viaccess 2 heller ;-) )

Enligt detta så skall inte 2.6 komma ut förrän i slutet av 2004


Klipp från 2003:

When the PC2.3 smart card was cracked at the beginning of 2001, after an unmatched life span of 5 years, Viaccess delivered electronic counter measures that proved efficient in discouraging the pirate attacks. No later than June 2001, the first PC2.4 smart cards were ready for commercial deployment and today, as PC2.4 has still a long life ahead, we are deploying the PC2.5.


Klipp från viaccess hemsida från 2003:
The first PC2.5 samples were available in February this year. It is the first Viaccess card featuring crypto-algorithm differentiation. At the same time, Viaccess will launch the PC2.6 developments later this year, leading to full availability by the end of 2004.

thanquol
2004-05-04, 10:42
Låter synnerligen intressant... och som ch2001 skriver, varför arbetar vi inte mera i grupp här?

Jag skulle vilja vara med i ett forum där alla delar allt med varandra, jag tror att det är det snabbaste sättet att komma fram.

Lustigt, i idrottssammanhang så är lilla Sverige världsbäst på att organisera sig så att vi kan tävla mot mycket större nationer, men i andra sammanhang så är vi bara småsinta och kommer ingen vart. Är det så att vi bara vill sko oss själv (ensam = rik)? eller vad är det för fel på oss?

Vi har väl alla inställningen att information ska vara fritt, och att det är det som driver oss, eller är det andra $aker $om driver o$$?

Jag håller även med om det som någon här hela tiden skriver:
"Dela med dig av bevis, annars är det bara skitsnack"

Själv ska jag inleda min karriär med att nu:
1) lära mig hur allt hänger ihop
2) skaffa rätt verktyg
3) hitta samarbetspartners - (bilda nätverk)
4) etablera kontakt med andra grupper
5) lösa gåtan :wall:

visst lät det lätt? :wink:
Nu återstår bara steg 0: stiga upp från soffan (gå från inaktiv och ovetande till att starta)
som brukar vara det svåraste steget.

Enda sättet att bli fler; att hjälpa nybörjare - inte slå dom :naughty:

/på g att bli aktiv!

digimon
2004-05-04, 22:10
Håller med thanquol om att vi måste samarbeta, fast jag är ju bara en nybörjare och vet inte så mycke. Men jag har en stor vilja att lära mig, så kom igen ni som kan. Hjälp mig att lära hur detta funkar.!
digimon@sverige.nu

ehrlin
2004-05-04, 22:55
det låter ju kanon med samarbete!! men det roliga är att det är alltid de som inte kan ett skit som tjatar om detta sammarbete hela tiden.. tror tyvärr att det inte händer någonting då!

Själv kan jag inte heller ett skit.. men jag läser på så gått jag kan och inser ganska snabbt att knäcka de nya digital-tv korten är inte grundkurs 1:A! De som verkar ha bra koll från början verkar ju fortfarande se ut som stora frågetecken..

Så jag har lite svårt att hålla mig för skratt när alla som inte kan någonting tror att om dom hjälps åt med sitt ickekunnande så kommer de att knäcka det som eliten verkar ha stora problem med!

Och du KUZIA.. Du måste lära dig att skriva så att det finns någon chans att fatta vad du snackar om.. jag har försökt och läsa det du skriver.. det räcker med att du använder en massa hackers termer, det är tillräckligt svårt! Om du däremellan använde någotsånär vanlig svenska så kanske jag kan fatta!!! Jag har ännu inte fattat överskriften... Men om vi jobbar i grupp kanske vi kan knäcka den!!

digimon
2004-05-05, 08:13
Om dom som kan mycke lär ut hur man generellt går tillväga och vilken utrustning som behövs osv så kanske det blir fler som försöker att knäcka korten. Ju fler som försöker ju fortare går det. Vi som försöker lära oss nu kanske inte kan hjälpa till med de system som ska knäckas nu, men vid nästa systembyte kanske vi kan vara med och knäcka. För om ett system blir knäckt så kommer det att bytas ut.
Och du ehrlin, om du funderat lite längre än näsan räcker så kanske du förstått att om de som kan mycke samarbetar med dom som inte kan så mycke så kanske dom slipper mycke "skit jobb" och kan lägga sin energi på det riktigt krävande.

garton
2004-05-05, 10:01
Här är ett bra tips för den som vill lära sig knäcka kort, jag kom precis på det här:

De gamla korten, Viaccess 1 alltså, knäcktes ju. Det bör inte vara SÅ svårt att någonstans få reda på hur de gjorde då. Inte för att jag vet vem, eller var, men både hackarna och Viaccess själva skiter nog i vem som känner till vad som hände, nu när alltsammans ändå är överspelat.

Då kan man, om inte annat, få en uppfattning om hur svårt det är.

Extasy
2004-05-05, 10:14
Det gammla systemet tror jag inte är knäkt, man hittade bara en sårbarhet i korten som gjorde att man kunde läsa ur dom. Kan ha fel men jag tror som sagt inte att via1 är löst.

T-bird
2004-05-05, 10:52
Om man vill kalla det "lätt" eller "svårt" får ni väl avgöra själva, men från det att viaccess introducerades så tog det väl 4-5 år innan det fanns publika filer ute

garton
2004-05-05, 14:49
Det gammla systemet tror jag inte är knäkt, man hittade bara en sårbarhet i korten som gjorde att man kunde läsa ur dom. Kan ha fel men jag tror som sagt inte att via1 är löst.

Det är väl det man menar när man säger "knäckt". Vad skulle "knäckt" annars betyda?

febster
2004-05-05, 15:20
Jag håller med garton, "via1" kan väl inte bli mer mer knäckt utan att ta till fysiskt våld på korten..

Allmän kunskap hur man får ur MK's ur ett kort är väl en ganska bra definition på hur ett knäckt system ser ut... Har man sen instruktionerna över hur alla kommandona i kortet skall användas, så är det nog en urtyp av ett knäckt system... Men det kanske kan bli ännu mer knäckt än så??

ch2001
2004-05-05, 16:41
till dig kuzia du har rätt

boxer är v 2.6

X.
2004-05-05, 21:50
Allmän kunskap hur man får ur MK's ur ett kort är väl en ganska bra definition på hur ett knäckt system ser ut... Har man sen instruktionerna över hur alla kommandona i kortet skall användas, så är det nog en urtyp av ett knäckt system... Men det kanske kan bli ännu mer knäckt än så??

Skulle väl vara att man knäcker kryptot fullständigt isåfall, så att man kan generera falska nycklar. Helst ska det då skötas per automatik och i realtid i kortet. :D

Xanoc
2004-05-06, 00:44
tack vara Shakim vi vet att den är inte v 2.6 :wink:

Oavsett termer, just detta uttalande säger nog mest om dig själv ch2001 :lol: :lol: :lol: :lol:
När du förstår varför jag skriver så kan du återkomma med ett svar :lol:

lacrits68
2004-05-06, 06:39
har funderat i samma banor som du....hur har du tänkt gå vidare? fumlar åsså ensamt i mörkret! har man tillräckligt många lampor blir det ljust!

=skulle gärna vara med och bidra med lite kunskap och tid....



Själv ska jag inleda min karriär med att nu:
1) lära mig hur allt hänger ihop
2) skaffa rätt verktyg
3) hitta samarbetspartners - (bilda nätverk)
4) etablera kontakt med andra grupper
5) lösa gåtan :wall:



/på g att bli aktiv!

febster
2004-05-06, 08:07
Skulle väl vara att man knäcker kryptot fullständigt isåfall, så att man kan generera falska nycklar. Helst ska det då skötas per automatik och i realtid i kortet. :D


ÖÖÖÖh, ja just det.. och vad skulle det hjälpa då?

Har du en MK så får du ju fram nycklarna i realtid.... dom rätta!!! Kryptot är ju redan löst.. Det är DES, och vi känner till alla små ändringarna från eurocrypt.. Det kan inte bli mer knäckt, that's it! (men sen är det väl bara viasat som använder det fortfarande här i skandinavien, och dom byter ju nu med. "Via1" är snart historia)

X.
2004-05-09, 22:29
Öhhh, ja just det, vad skulle det hjälpa tror du? Man skulle inte behöva MK-nycklar då, typ. Men det var inte direkt allvarligt menat.

Sen beror det ju på vad man menar med att kryptot är "löst". Man vet vad det är för algoritm och man vet hur man läser av originalkorten. Mer behövs inte för att man ska kunna emulera originalkort och titta gratis. Dock behöver man fortfarande läsa ur originalkort, vilket i och för sig är ett mindre problem. Själva DES-algoritmen i sig är väl inte den allra säkraste algoritmen som finns, men så vitt jag vet har den hittils bara knäckts med hjälp av specialutrustning för miljontals kronor eller genom ganska stora distribuerade attacker.

$k8ir8
2004-05-09, 22:40
ja sk "brute force" (dvs att man testar alla möjliga kombinationer en efter en tills man hittar den rätta) är väl det enda som hjälper om man vill hitta en crypto-nyckel?

Så syftet med UCS2000 har jag aldrig fattat? Är iofs inte alls insatt men försöker de inte brute-forcea fram nycklar? Isf räcker det ju med att opertören byter nyckel så måste den ju testas fram igen... Rätta mig gärna om jag har fel, vilket jag misstänker att jag har... ;)

Nisse_H
2004-05-10, 07:15
[quote="kuzia"]Måste stå på detta !!!

skall det inte vara 2.3 resp 2.4 och 2.5 ???


ATR : 3F 77 18 25 00 29 14 00 62 68 90 00 - 2.4



RX ATR : 3F 77 18 25 00 80 14 00 66 68 90 00 - 2.5



RX ATR : 3F 77 18 00 00 C1 14 00 A2 68 90 00 - 2.6

// NiZZeH

febster
2004-05-10, 08:27
Pricis vad jag har sagt hela tiden.

Gamla boxerkorten är iaf inte 2.4, det är det inget snack om. Sen är det ju bara att räkna upp versionerna.

Ganska enkelt faktiskt.

rixter
2004-05-12, 12:41
bara en kommentar i det blå. vem ger 10 kkr för ett kort? känns det som det är värt det ? näe inte direkt..
kunskap skall vara fri.

frejac
2004-05-12, 18:37
Det motsvarar 2 års tittande på i stort sett alla kanaler. Så känner man att man behöver kanalerna, litar på att kortet fungerar och inte tror det kommer en lösning under den tiden så är det ju inte en dum sak, då är det ju prisvärt.

Fast vem vågar lita på att det inte kommer en lösning på den tiden. Kommer det om ett år så känner man sig ju lite dum....

tonna_l
2004-05-12, 23:40
Ursäkta en fråga, var registrerar man sig för
vkeys?

marimekko
2004-05-12, 23:55
vkeys upload når du genom http://www.ucs2000.com/newmember.asp
vkeys forum: http://vkeys.epac.to/

belgare
2004-05-13, 09:29
Nån skrev att man KAN läsa ur ett originalkort?? Vilket prog. använder man då??? Isåfall skulle man ju kunna slå sig samman några stycken så att nån får abb. på 1 år och de andra får P-kort som oxå skulle funka 1 år, eller???? :roll:

deas
2004-05-13, 09:40
Nej det funkar inte eftersom det inte går att läsa ut några viktiga delar som behövs...

slubberdegullion
2004-05-14, 07:05
Någon som vet vilken processor, 16bit- 32bit etc. som används i (original-)korten. T.ex. gör Philips semiconductor processorer för Smart cards.
länk:
http://www.semiconductors.philips.com/ sök Smart XA eller Smart card

/slub

samot4
2004-05-15, 16:25
Pentium4 med 180gbt hårddisk

deas
2004-05-15, 22:52
Pentium4 med 180gbt hårddisk

Ehh vad har detta med saken att göra?

xenonfire
2004-05-16, 20:34
Någon som har loggat trafiken mellan det nya sendakortet å boxern och har fått ut någon info?

slubberdegullion
2004-05-17, 14:58
@ samot4
Suck, - ett typiskt tyket och tråkigt svar av samot4 ovan.
Nej det sitter inte någon Pentium 4 med 180Gbyte hårddisk i "smart card". Det är ju givetvis någonting annat.
Det är påhopp av den typen som samot4 representerar som gör att man tappar sugen på det här.

Det vore ju intressant att veta vilken typ av processorkraft som ligger bakom korten. Jag undrar precis som xenonfire-


Någon som har loggat trafiken mellan det nya sendakortet å boxern och har fått ut någon info?

Vet man vilken processor som sitter i kortet kanske loggning av trafik ger ännu mer…

/ slub

xenonfire
2004-05-17, 16:08
Någon som vet om det finns någon bra ritning på en logger som man kan sätta i mellan kort och box? Vi kan ju inte bara sitta å diskutera, någon måste ju tag i det hela...

Hjälp, Någon?

2004-05-17, 17:37
@xenonfire,

Season interface och Wallbanger duger gott. Scheman finns överallt.

/Spock

Flaj
2004-05-17, 19:00
Såg nånstans att det är en proc av typen ST19
Mer info här:
http://www.st.com/stonline/products/families/smartcard/flsc0008.htm