handdator

Visa fullständig version : Via2 and future of BF



elOv
2004-05-19, 19:37
Detta stod inne i UCS2000...

Via2 and future of BF av Wilhelm 19/5-2004
Hi folks,

We now have full *Via2* algo. All credit to some fine Russian hacker, who succeeded, with a little help from NTV+, who should maybe think about employing him rather than the fools who chose to make key updates for that provider. :)

Here is the position in light of that algo information with regard to BF of Viaccess system. As we argued all along (contrary to too many posts to the opposite to mention), 16 byte keys in case of *Viaccess2* providers must be split to two 8 byte keys to be processed. This is what does occur.

We knew from calculations made from logs that the mask in *Via2* remained the same as in *Via1*, and argued so from the start. That also is the case.

In fact, in one circumstance the algo for *Via2* does still equal the algo for *Via1*. If the second 8 modifier bytes of the 16 bytes stored for keys in *Via2* are zeroes, then *Via2* is *Via1*. We knew *Via1* providers could be added to a *Via2* card in MOSCing and work, and this now gives the reason why.

So there is a circumstance in which current BF could deliver a key that opens a *Via2* provider. If such a circumstance would be used in practice, then it would only ever be used in the very first gen of *Via2* cards which, in fact, we happen to be bruting. So it's technically possible, but in our judgment now extremely unlikely. Certainly in the foreseeable future, unless PCs get many, many powers faster, bruting of the Viaccess system for ops and MKs is over.

We don't intend to take any unilateral decision from above in closing the current BF, but rather will leave it up to you the members to make your own decisions in the matter. You have the facts: it is technically possible to find a working key for a provider by this BF, but it's our judgment that chances of that practically are very, very slim.

To all those of you who have contributed, big and small, throughout this effort, our continuing respect. If there had been more like you, prepared to contribute a little rather than just take, we would have discovered all this info on *Via2* a couple of years ago now.

Right now we don't have any new BF project in the pipeline for those of you who might wish to stop on Via2, but we will maybe have a head scratch and see what we can come up with. Across all CAS, the possibilities are quite limited in terms of any practical BFs, but we shall see. If we come up with something interesting, we'll, of course, let you know. Current Via2 BF areas will be left available for those who wish to continue with them.

UCS2000 & DT

frejac
2004-05-19, 19:59
Hmmm okej. rackars att vi inte fick genombrottet i brute-force'en först. Hade varit kul.

Jaja, då är det ju inte så mycket att göra än att hålla tummarna för att någon lyckas hitta ett hål så man kan läsa ur korten också.

armani
2004-05-19, 20:57
vad betyder detta att via2 för svenska boxer är knäckt.. och nu man bara lära sig med ett program att läsa ur korten?

trollhattan
2004-05-19, 21:01
algot för via2 är knäckt men ingen vet hur man får ut nycklar ,så tolkar jag det i alla fall , rätta mig om jag har fel!

frejac
2004-05-19, 21:25
Visst är det så, så länge inte någon har hittat något säkerhetshål i korten som tillåter utläsning av korten är det ju omöjligt.

Jag är inte dock påläst på hur dom fick NTV+ nycklarna, om dom attackerade kortet eller löste det på något annat sätt - och huruvida det är samma korttyp.

Alternativ skulle kanske kunna vara om Boxer bestämmer sig för att skicka ut nya OP-nycklar, då kanske någon kan bearbeta det data - om man listar ut vad man ska leta efter. Fast sannolikheten att dom skickar ut nya OP-nycklar är ju tämligen obefintlig. Eller snarare ännu mindre :lol:

Hippo
2004-05-19, 22:09
Ja detta var ju synd

Snouser
2004-05-20, 12:16
Har BF:en varit till någon nytta eller fick dom nyklar från något annan håll..eller har dom inget alls? Jag fattar inte vad dom menar. Om dom n kommer ut med nyklar prgogram et.c hur mycket i förtroende kommer dom sätta nycklarna på eller kommer dom inte att lägga ut nycklarnma på ucs alls?

T-bird
2004-05-20, 13:08
@Snouser

Det finns inga nycklar att publicera det är endast algoritmen som nu är känd och bekräftad = hur kortet fungerar internt

När det gäller NTV så finns det ett antal nycklar publika dock inte 08 och om jag fattat det rätt så ligger dom och skiftar på alla nycklarna hela tiden vilket betyder att man blir av med bilden med jämna mellanrum medans dom kör på 08 nyckel

Snouser
2004-05-20, 14:32
Är algoritmen hur korten funkar?
men har man hittat nåt genom BF, efter som du säger att det finns nycklar. Om nu alla dom sakerna kommer ut, hur korten funkar och kort typ et.c kommer all den informationen ut på UCS hemmsida..och hur mycket i förtoende (tror du) man ska ha?

Stiffe
2004-05-20, 16:23
Är algoritmen hur korten funkar?
men har man hittat nåt genom BF, efter som du säger att det finns nycklar. Om nu alla dom sakerna kommer ut, hur korten funkar och kort typ et.c kommer all den informationen ut på UCS hemmsida..och hur mycket i förtoende (tror du) man ska ha?

det står på forumet att man har hittat nån enstaka nyckel....

antez
2004-05-20, 17:53
goldcardvia2 ntv.zip / via2ntv.hex


vad är detta för fil som cirkulerar runt..?

ghorub
2004-05-20, 18:19
Enda hex-fil som än så länge klara av att hantera/behålla 16 bytes nyckellängd i via2 läge. Även om man skulle lyckas med via PC2.5 (bo*er) så saknar man ändå ett program som kan hantera 32 bytes nyckellängd.

Evex
2004-05-21, 00:16
goldcardvia2 ntv.zip / via2ntv.hex


vad är detta för fil som cirkulerar runt..?

det är till dom ryska knalerna ntv+

deas
2004-05-21, 00:21
Om det är sant som där står så går det ju att köra via2 på guldkort... Och det är alltid ett plus i kanten i denna mörka tv ruta :)

Evex
2004-05-21, 11:05
Och där ligger 08 nyckel på ucs till ntv+ på mk-sidan

deas
2004-05-21, 11:51
Njoo visst gör det det... Men om du kollar så har ALLA röstat NEJ på den... Och därför kan det bara betyda att det är en fake nyckeln som någon trodde han/hon var rolig och la ut...

Evex
2004-05-21, 13:55
Som vanligt tragiskt men sant
Så har du rätt

Snouser
2004-05-21, 20:12
Och där ligger 08 nyckel på ucs till ntv+ på mk-sidan

hur mycket i förtroende behöver man?

T-bird
2004-05-21, 20:22
Njoo visst gör det det... Men om du kollar så har ALLA röstat NEJ på den... Och därför kan det bara betyda att det är en fake nyckeln som någon trodde han/hon var rolig och la ut...

Är det nått som känns oklart?

Snouser
2004-05-21, 20:47
efter so jag inte kan se den så antar jag att den inte ligger på mitt förtroende nivå så undar jag var den ligger oavsett om den är bra eller dålig.

T-bird
2004-05-21, 21:09
Alla 08 ligger på MKsidan och inte på OPsidan och dom ligger på 1 i trust så alla som är aktiva kan se dom, men eftersom det ändå är fake nycklar så är det ointressant

Dandyn
2004-05-22, 12:14
Enda hex-fil som än så länge klara av att hantera/behålla 16 bytes nyckellängd i via2 läge. Även om man skulle lyckas med via PC2.5 (bo*er) så saknar man ändå ett program som kan hantera 32 bytes nyckellängd.


Om jag fattat det rätt är det fortfarande samma nyckellängd.....
16 X 2 = 32... Men vad hjälper det.......

Snouser
2004-05-22, 12:16
Om jag fattat det rätt är det fortfarande samma nyckellängd.....
16 X 2 = 32... Men vad hjälper det.......[/quote]

är inte så haj på alla termer, men vad menar du ?

Dandyn
2004-05-22, 12:25
Det är samma längd på nycklarna men dom körs i en annan "Des" så att en nyckel är egentligen 1 + 1 nyckel om jag fattat det rätt.. Men just nu är nog det rätt oviktigt vetande är jag rädd för.. :-)

Snouser
2004-07-08, 23:02
När nu ändå alla snackar UCS så tänkte jag kunde fråga en sak ang medlems namn. jag heter dtxxxxx på ucs men sedan har jag sett att vissa har bs, vip et.c varför har dom sånt?

sonkite
2004-07-09, 15:13
det är från gamla sökteam eller grupper som anslutit till ucs

t.ex.

js1234 är från johnsat
dt1234 är dreamteam (via2 sökningen)

osv

MrA
2004-07-10, 03:40
Finns det andra sökteam än ucs som är aktiva nu?

Hade varit kul med lite länkar till gamla grupper som fortfarande har kvar sin sida. Så man kan se lite hur det gick till på "den gamla goda tiden" :D