Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Boxer och Cardsharing i stugan.

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger

    Boxer och Cardsharing i stugan.

    Hej,

    Tänkte höra om hur det fungerar med de olika programmen i Windows.
    Just nu har jag en egen Cardsharingserver för hemmabruk.
    Det är en:
    *Linuxburk - Ubuntu 9.10 med en Phoenixläsare.
    *Comhem Large
    *newCS 1.67

    Jag funderar nu på att i samma server sätta in ett boxerkort för bruk i Stugan. Det innebär att jag tänkte köpa ett USB DVB-T-kort till min laptop(windows 7), med tillhörande programvara och ett 3G-kort för Internet (Surf, mail, msn, koppla upp mot min cardserver).
    Hur får jag den programvaran att hämta "nycklarna" från min cardserver?

    I ex. Dreambox är det ju inga problem, där ställer jag ju bara in server, användarnamn och lösenord i klienten. (mgcamd eller motsvarande)

    Så min fråga är, finns det "tuner-program" som kan hämta från en cardserver (newcs)? Eller måste jag köpa en box (motsvarande Dreambox) alternativt köra linux på min bärbara med mythTV för att kunna koppla upp mig mot servern?

    Visst jag kan köpa en CI och CAm till min laptop, det vet jag. Men så vill jag inte göra :-)

    Tack på förhand!

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Lättaste sättet:
    Kolla så att det USB DVB-T kort du tänker köpa stöds av ProgDVB. www.progdvb.com
    Om det gör det så finns det plugins till ProgDVB t.ex. acamd eller WinCSC som kan användas för att koppla upp mot en cardserver.

    Sök på "progdvb" och "wincsc" här i forumet så hittar du trådar som handlar om hur man gör.

    Det finns naturligtvis andra program som också kan göra samma sak, men jag gillar ProgDVB för att det är ganska enkelt och brukar funka bra. (Har dock ej provat ProgDVB på Windows 7).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Lättaste sättet:
    Kolla så att det USB DVB-T kort du tänker köpa stöds av ProgDVB. www.progdvb.com
    Om det gör det så finns det plugins till ProgDVB t.ex. acamd eller WinCSC som kan användas för att koppla upp mot en cardserver.

    Sök på "progdvb" och "wincsc" här i forumet så hittar du trådar som handlar om hur man gör.

    Det finns naturligtvis andra program som också kan göra samma sak, men jag gillar ProgDVB för att det är ganska enkelt och brukar funka bra. (Har dock ej provat ProgDVB på Windows 7).
    Tack för ett snabbt och välformulerat svar! Jag återkommer i ärendet om hur och när jag fick till det!

  4. #4
    vore kul och veta om det fungerar med 3g modem då de kopplar ned om nån behöver ringa..

    testa på =)

  5. #5
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av gnuttisch Visa inlägg
    vore kul och veta om det fungerar med 3g modem då de kopplar ned om nån behöver ringa..

    testa på =)
    Jag kör med en 3G router i stugan och funkar alldeles fint, trots att det är sabla dålig mottagning ibland och bilden kan frysa ett par sekunder, men för det mesta funkar det alldeles utmärkt. Jag körde via datorn i början men de antennerna som kommer med USB mottagarna är katastrofalt dåliga, samt att jag ville använda min laptop till annat en kika på TV. Så jag inskaffade en 500T och kopplade den mot husantennen samt den "riktiga" TV'n och själv tycker jag är en trevligare lösning än via laptopen. :thumbup:
    Vu+ Solo SE Version 2

  6. #6
    hehe gött att det funka =)

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Har nu stött på problem.
    Installerat senaste versionen av ProgDVB för win 7 64-bitars.
    Inga problem att Få bild via mitt "Hauppauge Nova-T"-kort.
    (De okodade kanalerna).

    Har valt WinCSC som plugin med det verkar som sagt inte fungera tillsammans med 64-bitars applikationen. (Har även läst att det kan strula...) Avinstallerade 64-bitars appen och installerade ProgDVB (senaste) 32-bitars. Men får ej upp plugins under menyn. Avinstalerade även senaste ProgDVB och testade med version 1.4.92. Fick även där "bild" på de okodade kanalerna. Men kan ej hitta plugins. (WinCSC 1.2)

    Nu gör jag som så att jag testar installera senaste versionen av ProgDVD genom Windows Virtual PC (Den programvara som medföljer till Win 7 för att kunna emulera XP-progra i Win 7-miljö.)

    Någon som vet om den XP-klient som körs under Windows Virutal PC på Win 7 är ett 32-bitars OS eller ett 64-bitars OS? (Host OS:et är som sagt Win 7 64-bitars).

    Tacksam för "tips'n trix"

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har inte kört på Win7 och inte 64-bitars.
    Men Plugins-menyn dyker väl bara upp om den hittar några plugins? Man får själv skapa ett directory som heter Plugins direkt under ProgDVB directoryt. När man sedan lägger ner en plugin i Plugins directoryt och startar om ProgDVB skall de dyka upp i menyn.

    Med reservation för att det är något år sedan jag höll på med detta och saker kanske har ändrat sig...

    Edit:
    Sist jag höll på var förresten CSC stabilare än WinCSC. Kör man Boxer finns det också en liten lurighet att Boxer kör med dubbla ID så man kan behöva högerklicka på en kanal i kanallistan, välja Channel Properties -> Condition Access och dubbelklicka på de olika raderna där för att se om kanalen öppnar sig.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag har inte kört på Win7 och inte 64-bitars.
    Men Plugins-menyn dyker väl bara upp om den hittar några plugins? Man får själv skapa ett directory som heter Plugins direkt under ProgDVB directoryt. När man sedan lägger ner en plugin i Plugins directoryt och startar om ProgDVB skall de dyka upp i menyn.

    Med reservation för att det är något år sedan jag höll på med detta och saker kanske har ändrat sig...
    Yes, det är gjort. (Dvs. skapat en "plugins"-directory) under c:\*\progdvb\plugins). Eller den var skapad by default.
    Även testat med "c:\*\progdvd\wincsc\" men utan resultat.
    Startade om programmet men inget dyker upp under "plugins".

    Såg precis att XP som körs som en virtuell PC under Win 7 iaf körs som ett 32-bitars OS. Håller tummarna på att jag får det att fungera!

    Återkommer.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Dåså.

    WinCSC installerat som plugin för progDVB. (Både gamla 1.2 och nya 1.4).
    Fungerar fint att hämta information från kortet. Men går inte att "koda av" de kodade signalerna. Har ett boxerkort med 5an, Eursport m.m... Det står längst nere i statusrutan "Disconnected".

    ID Username Status Ok ECM Bd ECM EMM Hostname Client Spdr AU SO
    02 jhunden Offline 0 0 0 Offline Offline x x x

    Inga problem med kortläsaren. För jag kan i winCSC hämta hem Caid och Provider-ID från kortet.

    Känns som att den kopplar upp "en snabbis" när jag väljer update i wincsc. Men sen inte är "online" när jag väl behöver det. :-)

    Konfig-filen ska det inte vara några problem med tycker jag. Någon som har någon invändning?

    <?xml version="1.0"?>
    <newCSconfig>
    <readers name="Standard Phoenix on PC">
    <device>
    <name>Phoenix on Com1</name>
    <type>phoenix</type>
    <mhz>357</mhz> (Har testat med 368mhz)
    <node>/dev/ttyUSB0</node>
    <parity>odd</parity>
    <reset>normal</reset>
    <export>Yes</export>
    <enabled>Yes</enabled>
    <blocksa>No</blocksa>
    <blockua>No</blockua>
    <blockga>No</blockga>
    <blockC0>Yes</blockC0>
    <carddetect>no</carddetect>
    <newcamd_port>15050</newcamd_port>
    <autosid>Yes</autosid>
    <pincode>0000</pincode>
    <priority>round</priority>
    </device>
    </readers>
    <radegastserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <port>10001</port>
    <allow>
    <hostname>localhost</hostname>
    </allow>
    </radegastserver>
    <cache>
    <emm>20</emm>
    <ecm>-1</ecm>
    </cache>
    <httpd>
    <server>
    <port>8080</port>
    <enabled>yes</enabled>
    </server>
    <user>
    <name>jhunden</name>
    <password>xxxxxxxx</password>
    <accesslevel>admin</accesslevel>
    </user>
    </httpd>
    <debug>
    <password>NewCSpwd</password>
    <mode>simple</mode>
    <level>internal</level>
    <type>all</type>
    <output>console,tcp</output>
    <tcp_port>1001</tcp_port>
    <tcp_options>normal,init</tcp_options>
    </debug>
    <newcamdserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <name>newcs</name>
    <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
    <user>
    <name>jhunden</name>
    <password>xxxxxxxxx</password>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <hostname>localhost</hostname>
    <spider>No</spider>
    <cardlevel>1</cardlevel>
    </user>
    </newcamdserver>
    </newCSconfig>

    Kan bifoga mer "info" om någon känners sig manad att fnula ut detta med mig :-)

Liknande ämnen

  1. Box i stugan?
    Av Raven i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 15:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss