Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Antenn

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Antenn

    Hej!
    Kan någon ge mig förslag på litteratur om DVB-T/T2-antenner? Alltså om hur de fungerar, särskilt de små aktiva antennerna.

    Vid internetsök hittar jag annonser om antenner till salu eller riktigt teoretiska texter. Söker nivån populärvetenskspligt och lite ovanför.

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Hej!
    Kan någon ge mig förslag på litteratur om DVB-T/T2-antenner? Alltså om hur de fungerar, särskilt de små aktiva antennerna.

    Vid internetsök hittar jag annonser om antenner till salu eller riktigt teoretiska texter. Söker nivån populärvetenskspligt och lite ovanför.
    Finns lite att läsa om antenner här:
    http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/...tv/tv-antenner
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tack. Skriver tyvärr inget om hur en aktiv antenn är uppbyggd och antennens längd.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Aktiva antenner har väldigt små fysiska antenn-element, typiskt är ett litet spröt eller en liten enkel dipol. Sedan filtrerar man ut den önskade signalen och förstärker den.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Active_antenna

    Om du googlar på "active antenna design" hittar du ett antal exempel på hur det kan se ut. Att det handlar om DVB-T spelar ingen större roll, för en antenn gäller det bara att ta in önskad frekvens. Vilken tjänst som sänds på frekvensen vet inte antennen om.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En antenn skall vara i samma härad i storlek som våglängden på signalen? Skall testa lite på jobbet och läsa in mig.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    En antenn skall vara i samma härad i storlek som våglängden på signalen? Skall testa lite på jobbet och läsa in mig.
    Normalt (med passiva antenner) så är ett antennelement ofta en halv eller en kvarts våglängd. En dipol är t.ex. ofta en halvvågs-dipol och en groundplane antenna ofta ett kvartsvågs spröt. Med aktiva antenner behöver det inte vara så eftersom man kan till viss del kompensera bristande fysiska mått med elektronik som omvandlar impedans m.m. så att det funkar även om de fysiska måtten är "fel".

    Antennteori och design av antenner är fruktansvärt komplext och svårt att förstå för en lekman. Jag har själv väldigt begränsade kunskaper i ämnet.

    Om du talar om vad du är ute efter kanske det blir lättare att ge tips? Är du inne på att själv bygga en aktiv antenn skulle jag slå det ur hågen. Det krävs datorsimuleringar för att designa dessa små antennelement. Däremot kanske det är görbart att bygga en aktiv förstärkare som man sätter efter ett "normalt" antennelement för att förbättra prestanda. Men en sån sak är knappast lönsam även om den är möjlig.

    Vad är du ute efter?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du verkligen är intresserad av att lära dig om antenner rekommenderar jag att köpa boken http://www.arrl.org/arrl-antenna-book
    Det är nog en av de bästa genomgångarna av olika antenntyper som inte kräver djupa fackkunskaper. Därmed inte sagt att den är lättläst...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Ett vanligt antennspröt är optimalt om det är 95% av våglängden som frekvensen utgör. Av praktiska skäl använder man även 1/2-våglängd och 1/4-väglängd osv..
    En dipolantenn är egentligen bara en massa antennspröt monterade på en 'bom', som i ena änden har en 'spegel' för att antennen endast skall ta emot signaler från en specifik riktning. En länge antenn medger montering av fler korta spröt.
    Saxat från Wikipedia "våglängden i meter = 300/frekvens i megahertz (MHz)".

    D.v.s. ett spröt på 148mm är bra för mottagning av 480Mhz (300/480/4*95%).

    Kolla på en vanlig Dipolantenn för UHF-bandet.
    En VHF-antenn har längre spröt. Den senare brukar i bland kombineras med UHF-dito och kallas då 'kombi'-antenn.
    Det där med 95% fick jag lära mig på fysiken i skolan, då vår lärare var radioamatör.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Funderar på om vi kunde sätta ihop en antennprototyp på jobbet; FM, 4G, Wifi och DVB-t för att lära oss en massa.

    Vägen med en aktiv DVB-T-antenn verkar vara knöligare än vad jag hade trott så jag får tänka om.

    Tack för hjälpen här!

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, det är ju svårt "trolla" med fysikens lagar. En större antenn har helt enkelt bättre mottagning jämfört med små. I viss mån så kan säkert förstärkning och andra trix hjälpa en del men det är ju ingen magi. Det finns gränser för vad man kan göra. Det är ju lite som att försöka ta emot 28.8 (gamla astra2d) på en 60cm parabol och sedan försöka med alla möjliga trix, att boosta signalen osv.

    Vill du lära dig mer (jag kan mycket lite) så finns det ju en hel del böcker om signalbehandling att läsa, men många är ju ganska teoretiska och en hel del matematik innehåller dom. Inte så lätt att förstå alla gånger, men det finns ju böcker som förklarar bättre och utelämnar en hel del av det mycket avancerade vetenskapliga. Dom böckerna kan dom flesta förstå mer eller mindre, jag läser själv en del sådana böcker. Typ faktaböcker, studentlitteratur och liknande, kan inte läsa romaner och annat, för jag kan inte följa med i dom böckerna, jag tappar bort mig vart jag är, vad man pratar om osv.

    Men nördiga böcker funkar bra, typ "lär dig allt om dreambox", så här fungerar radioteknik, fiberkablar bla bla bla.... nördigt.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-01-24 klockan 20:20.

Liknande ämnen

  1. antenn
    Av Castro i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 23:14
  2. Val av antenn
    Av Kid i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 14:57
  3. Antenn
    Av bustabusta i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 12:26
  4. Ang DB och ny antenn
    Av mdredfox8 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 14:49
  5. Antenn
    Av Salami i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 05:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss