Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 49

Ämne: Hur visat HD fungerar ?

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    nicolito, snälla. Kan du inte berätta hur, även om det inte är i klartext eller att du specifikt uppger eller länkar till lösningarna. Det är intressant ungefär hur det fungerar, för den lösningen borde ju fungera på många system antar jag. Om du inte vill berätta, kan du inte skicka PM.

    Jag har inte ens viasat så för mig är det inte ett problem, du bara frestar folk på det viset för nu känns det lite som hemliga klubben, jag vill också veta

  2. #12
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Jag skickade ett pm till dig DennisOlof där jag beskrev det på ett ungefärligt sätt. Det handlar inte alls om hemliga klubben och min mening är inte att fresta folk. Ett tips i all vänmening är att söka efter svaren både här och på andra forum. Guds vägar äro outgrundliga sägs det

    Trevlig helg
    Raspberry Pi /Smargo+ reader
    Oscam server
    MOVISTAR+ Premium Extra
    Canal Digital Familjepaketet
    Vu+ Duo2 och Vu+ Solo2
    Toroidal 90-30W-1W-13E-16E-19,2E-23,5E-28,5E
    [/h]

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ska kolla PMet, orkar inte just nu, men det var just det jag vill ha, lite hintar ord och annat, så jag kan söka och hitta själv. Vi får verkligen (även om det här gäller något helt annat) hoppas att när väl CI+ tar fart, eller chip pairing, att chineser eller andra skummisar knäcker skiten. Jag har inget emot att bolagen vill ha betalt såklart, uppmuntrar inte till att man ska fuska. Utan det är snarare hindret mot att jag vill kunna spela in det jag vill och sedan behandla i datorn på vilket sätt jag vill. Men det gillar tydligen inte bolagen och dom verkligen hatar folk som kan spela in saker okrypterat av någon anledning.

    Kollar PMet senare ikväll. Tack.

  4. #14
    Medlem jonsa79s avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    90
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nicolito Visa inlägg
    Jag skickade ett pm till dig DennisOlof där jag beskrev det på ett ungefärligt sätt. Det handlar inte alls om hemliga klubben och min mening är inte att fresta folk. Ett tips i all vänmening är att söka efter svaren både här och på andra forum. Guds vägar äro outgrundliga sägs det

    Trevlig helg

    Skulle också önska få lite tips...

  5. #15
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    14
    Tackad
    1 gånger
    Det er jo ganske enkelt. Det kræver det rette kort samt rette receiver med den rigtige firmware for at få det til + kundskab for hvordan og hvorledes de data man får ud skal behandles. (Ikke bare så enkelt som det lyder) Alt andet og om hvordan og hvorledes kan læses hvis man søger lidt. Enten her eller på div andre forum.

    Mvh
    Peter1231

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Efter att ha sökt runt på Internet, hittat en del andra forum osv, det tycks vara så att det inte fungerar med alla smartcards, en del pratar om att man har använd en äldre box och på något vis kunnat få ut nycklar osv, för att kunna få det att fungera. Det verkar alltså inte vara som att hela systemet är knäckt. Tydligen ska det vara så att det finns någon form av chip, eller programvara i ett chip som hanterar nycklar, och det är den biten som gör att man efter ett tag inte kan se på HD kanalerna. Låter inte som något helt nytt utan bara ytterligare ett sätt där man försvårar för kortdelning. Så frågan är om det här bara gäller HD kanalerna, eller om det kan utökas till att omfatta alla kanalerna. Jag vet i alla fall att det inte är bolagen som sköter tekniken, viasat, Canal Digital osv. Utan det här extra skyddet är ett krav på HD kanalerna från bolagen som gör filmer och annat innehåll. Varför alla inte infört det ännu tror jag egentligen handlar om en tidsfråga, dvs det kostar pengar att byta ut boxar osv. Men tillslut gäller det här nog för nästan alla leverantörer av HD kanaler i europa. Att dom måste använda det här skyddet.

    Eftersom det tydligen redan fungerar för en del, så uppfattar jag det som att systemet (alltså hela funktionen) kan knäckas eller gås runt utan allt för stora problem, så blir det mer använt och sprider sig, då lär det ju bara vara en tidsfråga innan det kommer ut sätt att komma runt problemet. Ytterligare ett problem för bolagen är nog att dom inte kan använda säkrare kryptering som med t.ex. PowerVU systemet, det skulle bli opraktiskt, tungt administrativt osv. Så därför kommer nog dagens typ av system fortsätta fungera som det gör.

    Frågan är om jag kan hitta mer information om detta, intressant tycker jag

    Tur man har CD som åtminstone har CI+ moduler och är mer kundvänliga.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    115
    Tackad
    2 gånger
    Är det inte så att många tv har nu plats för sat modul S-2, låser de h-d kanaler måste de binda kort till modul
    och gör de det så kan du köra modul i icke c+ sat box i Drembox 8000
    Detta gör att man är till baka på ruta 1 + att man ställt till det för sig med sina boxar som de har där ute som inte klara låsa kort till box.

    vet inte om via godkänner att man låser kort till modul.
    Boxer fick väl vika ner sig och göra det.

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Flaxx, tja, jag har inget emot om leverantörerna kräver att man måste ha CI+ model och kortet blir låst i modulen. Så länge jag kan köra med kortet i min dator eller dreambox kommer ut med varianter som har CI slot som tar CI+ modul osv. Det kanske innebär att man inte kan kortdela osv. Men faktum är ju att det dom flesta vill är att kunna titta på TV på ett sätt som dom vill. Det innebär ju inte att man delar ut sitt kort till andra utan att man har möjlighet att titta på dator, med HTPC, dreambox osv. Vad jag förstår så ska CI+ moduler ha krypterad kommunikation för att man inte ska kunna "sniffa" av informationen som är det man gör med kortdelning (har för mig det är så). Och det kräver också box som klarar CI+ men om det här inte går att hacka osv, vet jag inget om.

    Men exakt hur Viasat kopplar sina kort till boxarna vet jag inte, däremot är det så med de nya CD boxarna, där kopplas kortet till boxen. Men det är inte säkert det har något med Viasat att göra. Utan det gick inte ens att titta med boxen (den nya vita) om man inte lämnade in lite information till CD om boxen. Så är det inte med de äldre svarta HD boxarna, där har det ingen betydelse.

    Som sagt, det finns inte mycket information om detta med Viasat och HD, och det tycks vara så att dom som vet hur man går runt det, eller där det finns lösningar, hur det nu än funkar, inte släpper ut det till alla. Det kan också vara så att det inte är något speciellt, utan det bara är grymt svårt komma runt problemet med att kort kopplas till boxarna, för att de vill hindra kortdelning osv. Jag vet inte så mycket om det där. Letar dock vidare då jag vill veta mer såklart.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    nicolito ok men är du säker på han mena det eller om det va Viasat så
    frågan ligger hos den som la inlägget

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    35
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Flaxx, tja, jag har inget emot om leverantörerna kräver att man måste ha CI+ model och kortet blir låst i modulen. Så länge jag kan köra med kortet i min dator eller dreambox kommer ut med varianter som har CI slot som tar CI+ modul osv. Det kanske innebär att man inte kan kortdela osv. Men faktum är ju att det dom flesta vill är att kunna titta på TV på ett sätt som dom vill. Det innebär ju inte att man delar ut sitt kort till andra utan att man har möjlighet att titta på dator, med HTPC, dreambox osv. Vad jag förstår så ska CI+ moduler ha krypterad kommunikation för att man inte ska kunna "sniffa" av informationen som är det man gör med kortdelning (har för mig det är så). Och det kräver också box som klarar CI+ men om det här inte går att hacka osv, vet jag inget om.

    Men exakt hur Viasat kopplar sina kort till boxarna vet jag inte, däremot är det så med de nya CD boxarna, där kopplas kortet till boxen. Men det är inte säkert det har något med Viasat att göra. Utan det gick inte ens att titta med boxen (den nya vita) om man inte lämnade in lite information till CD om boxen. Så är det inte med de äldre svarta HD boxarna, där har det ingen betydelse.

    Som sagt, det finns inte mycket information om detta med Viasat och HD, och det tycks vara så att dom som vet hur man går runt det, eller där det finns lösningar, hur det nu än funkar, inte släpper ut det till alla. Det kan också vara så att det inte är något speciellt, utan det bara är grymt svårt komma runt problemet med att kort kopplas till boxarna, för att de vill hindra kortdelning osv. Jag vet inte så mycket om det där. Letar dock vidare då jag vill veta mer såklart.
    Det fanns en fungerande lösning tidigare med Via HD om man använde ett speciellt märke av sat box och läste av RS 232 porten på boxen.
    Denna lösning ska enligt uppgift vara stoppad av Via genom prg updates som dödade porten eller rättare sagt avläsningen av den.
    VU+Duo2, Black Hole 2.1.5 Spaun SUR 211F x2, Thor 0,8W, Astra 4,8E, Hotbird 13.0E, Astra 19.2E

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Textning av visat
    Av ulagbg i forum Vu+
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 18:47
  2. Visat på 2 olika adresser
    Av mikeng i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 22:25
  3. visat ticket
    Av macco i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-08, 23:30
  4. Visat Piratkort ???
    Av acdcsaxon i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-04-02, 18:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss