Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Är CS på väg att dö ut? :(

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger

    Är CS på väg att dö ut? :(

    Är CS på väg att dö ut? de här med parning gör en ju lite bekymrad, viasat börjar styra tekniken mot HD (vi vet nog alla att inom en snar framtid är HD en självklarhet och inget tillval).. nu släpper dom fler HD-kanaler, viaplay för parabolkunder ska enbart gå via deras box.. blabla.
    ni med lite erfarenhet och som sitter på lite uppdateringar.. hur ser bilden ut idag? kommer CD att börja införa parning? går de i framtiden att dekryptera?
    finns de nån expert där ute..

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är svårt att sia och speciellt om framtiden...

    Den här debatten om hur länge det dröjer innan CD slår på pairing för sina kanaler har pågått under flera år. Ingen vet...

    Jag tror att i alla fall SD-kanalerna kommer att gå att fortsätta kortdela under ett antal år helt enkelt eftersom att det finns så många boxar därute som skulle behöva bytas ut annars. Vad gäller HD-kanalerna är det lite mer osäkert. De är väl bara sålda tillsammans med boxar som är klara för pairing så där lever vi mer osäkert.

    Men det har alltid varit så i den här hobbyn att vi lever i osäkerhet. Vilken dag som helst kan operatörerna vidta någon åtgärd som sätter våra egna lösningar ur spel. Det är en risk man får ta och måste leva med.

    Om jag tittar i backspegeln har jag hållt på med den här hobbyn sedan 1995 och det har under hela den tiden funnits lösningar för att se kanalerna på ett sätt som inte operatörerna tänkt sig... Men som sagt, om framtiden vet man inget.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger
    Okej får hoppas att Mark Zuckerberg kan kolla in i ämnet då :P den som lever får se...

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nja, jag tror inte kortdelning kommer försvinna. Det enda positiva än så länge är CI+ då det finns CA-moduler som har detta stöd och jag tror det är tillräckligt för att kunna se på HDTV kanaler, även i framtiden. Varpå man kan välja vilken box man vill använda. Gäller ju då inte alla leverantörer osv. Värst är kabel-tv bolagen vad gäller att implementera CI+ eller om det är koppla kort till boxar. Antagligen kommer man kunna gå runt det misstänker jag.

    Frågan är dock om CI+ kommer sätta stop för kortdelning. Då jag har tolkat det som att kommunikationen mellan boxen och själva kortet blir krypterad, vilket den inte är idag, och det är därför man kan kortdela. Men man kanske kan snappa upp okrypterad trafik på annat sätt, plus det måste ju gå att emulera miljön som gör att man kopplar kort till en box. Systemet är ju inte unikt, så knäcker man en har man ju fixat rubbet. Jag misstänker att detta system dessutom gäller alla leverantörer, det är en och samma teknik. Så det kommer nog att knäckas tror jag.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-03-06 klockan 21:51.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Tackad
    1 gånger
    Igår förlorade jag 500 i en vadslagning.. en polares farsgubbe körde CS varav han påstod att han hade ALLT, de inkluderar alltså viaHD m.fl.. jag sa nej de går inte men nu får jag uppenbarligen backa och slanta upp. extremt nyfiken som jag var kunde jag bara få fram "det är inte så många som har.."
    framtiden ser ljusare ut i mina ögon i alla fall

    PS: den enormt mogna vadslagningen var med en kanske två öl i kroppen :P

  6. #6
    Seniormedlem BruketFanss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    BruketTown
    Inlägg
    163
    Tackad
    7 gånger

    Är CS på väg att dö ut? :(

    He He, försök att få fram mera info !!
    Vi är många där ute som är intresserade ;-).
    DM800HD SE x 2 | Newnigma2 |
    Goody Goody...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss