Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: hjälp med att få in hotbird

  1. #1

    hjälp med att få in hotbird

    hej!

    Jag bor i Stockholm och har en 80 cm tallrik med en platshållare för 2 LNB. Dessa är riktade mot Thor och Sirius och jag får in max. signalstyrka. Mitt problem börjar när jag försöker använda en sidmattning för att få in hotbird. Jag har använt en satbeeper för att hitta rätt position, men kan inte urskilja någon där det verkar vara starkare än de andra. Så jag skulle behöva lite hjälp med 2 saker:
    1) till vilken avstånd från mitten av Sirius LNB borde vara mitten på hotbirds LNB??
    2) vilken transporder ska jag ha som referens när jag letar efter bästa position?? (det finns alltid vissa transporder där man har mindre styrka i signalen och andra där man har mer styrka, så jag behöver någon medeltransporder)

    Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa frågor
    m.v.h
    /pepito

  2. #2
    1. Samma som för Thor + 2 grader, fast på andra sidan av Siris LNB.
    2. Använd någon av TPS transpondrar.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  3. #3
    tack för det snabba svaret!!!! 2 grader kan inte vara mer en 1,5 cm eller.....(så att jag vet mellan vilka punkter jag ska leta efter bästa signal!!)

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av pepito
    tack för det snabba svaret!!!! 2 grader kan inte vara mer en 1,5 cm eller.....(så att jag vet mellan vilka punkter jag ska leta efter bästa signal!!)
    Du ka ju mäta mellan centrum Du har på LNB:na Du har för Sirius å Thor. Det motsvarar 6 grader, å nu ska Du ha 8 grader istället. Dela med det antal cm Du har för 6 grader, så får Du grad/cm å ta det ggr 8. Sen är det bara å mäta från centrum av Sirius LNB, å fästa det andra LNB:t, rätt antal cm från det.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

Liknande ämnen

  1. hotbird & cd
    Av el guapo i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 19:07
  2. ART på hotbird
    Av cl1 i forum Övrigt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 16:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 14:44
  4. hotbird 13g öst
    Av stiss i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 21:59
  5. hjälp med hotbird :-)
    Av giggelito i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-07, 14:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss