Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Dålig signal, kass mottagare?

  1. #1

    Dålig signal, kass mottagare?

    Hjälp, nu är jag uppgiven. Känner att jag testat allt utom en annan mottagare.
    Tänkte ge mig in i parabolvärlden och köpte en Nordenparabol på Kjell & CO, en Opticum x406p mottagare som verkade prisvärd.

    Har nu ägnat flera dagar åt att flytta runt parabolen och pejla satelliter med en satfinder. Nu sitter den på nocken på en maststång. Har några träd på grannens gård som jag trodde kunde vara i vägen men dessa kan jag ta bort ur kalkylen när tallriken nu sitter på taket.

    Så här är utsikten nu. Kan inte vara ett problem eller?

    parabolview.jpg

    Kvällstid med bra väder får jag signalkvalitet på dryga 60% med toppar upp mot 70%. Ibland räcker det till ok bild på någon enstaka transponder. Dagtid eller vid minsta moln på himlen är det kört.

    Kopplar in LNB i centrum på LNB A i switchen och det sidmatade på LNB B. Slår på en lämplig kanal på Thor och rattar in Thor med en Satfinder, justerar horisontellt och vertikalt tills jag inte lyckas få bättre signal. Går ner och möts oftast av "No signal". Får som sagt under optimala förhållanden in halvskakig bild från både Thor och Astra4.8/SES5 så jag kan inte vara helt ute och cykla med parabolen.

    Har testat en annan tallrik med andra huvuden utan skillnad (grannens som de inte använde och satt betydligt sämre till när den var i bruk), har bytt kabel (25 m Klass A), har kopplat rakt på utan switch. Inget hjälper. Nu kvarstår mottagaren. Kan det vara fel på den? Är det vanligt? Kan det lösas med andra inställningar/mjukvara i boxen? Är ju lite drygt att returnera och invänta nytt.

    Någon som har en idé förutom att testa en annan mottagare? Det kommer jag att göra om jag får tag i en.
    Senast redigerad av spiroue den 2013-08-14 klockan 10:22.

Liknande ämnen

  1. <Dålig signal.
    Av kurdsson i forum Boxer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:33
  2. Dålig signal
    Av fox i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 09:13
  3. dålig signal tv4
    Av lejonet65 i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-01, 08:44
  4. Tv8 dålig signal
    Av scorpio66 i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-27, 11:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss