Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 41

Ämne: Introduktion till Cardsharing

  1. #31
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Geeh Visa inlägg
    Är det fortfarande inte möjligt att dela HD-kanaler inom hushållet? Har idag HD kanal paket med tvillingkort hos viasat via parabol men funderar på att införskaffa DM800 HD boxar och dela ett kort istället är detta möjligt? Som sagt inom hushållet
    Kortdelning av HD-kanaler fungerar idag inte för Viasat och ComHem. Detta beror på att de leverantörerna använder chip-pairing för HD-kanalerna. D.v.s. att kortet låses mot en viss box. SD-kanalerna fungerar att kortdela.

    Canal Digitals HD-kanaler går fint att kortdela än så länge. Chip-pairing är på gång där också, men vi vet inte när...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #32

    Thumbs up

    [quote=atomized;129344]Det här är tänkt att vara en introduktion för dem som inte vet något om cardsharing. Här behandlas bara cardsharing inom hushållet.
    Den som har tänkt att pröva på cardsharing behöver vara lite datakunnig (helst Linux). Det finns inga färdiga lösningar utan konfigurationsfiler m.m. behöver alltid anpassas så man får vara beredd att hacka lite. Det är också bra att ha lite nätverkskunskaper så man kan förstå de nätverksrelaterade problem som kan uppstå.

    ruskigt bra faq, tack så mycket.. jag har inte haft ngn koll på deta men varit intresserad på att ge det ett försök, kommer garanterat med en massa frågor.. men det får jag återkomma med ... sova nu

  3. #33
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Hur ser det ut med prestanda på cardsharingserver om man kör NewsCS via sin dreambox eller via linux på en vanlig dator, är det någon prestandaskillnad?

    För och nackdelar på båda alternativen vore uppskattat, och är det skillnad i prestanda på att köra servern på olika dreamboxmodeller?

  4. #34
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Hur ser det ut med prestanda på cardsharingserver om man kör NewsCS via sin dreambox eller via linux på en vanlig dator, är det någon prestandaskillnad?

    För och nackdelar på båda alternativen vore uppskattat.
    Generellt sett krävs det väldigt lite resurser för att köra en cardsharingserver. Eftersom vi pratar om cs inom hushållet och ett begränsat antal klienter så blir prestanda tillräckliga i båda alternativen. Skulle man pressa systemen till det yttersta så antar jag att en PC ger bättre prestanda eftersom CPU, minne m.m. är betydligt kraftfullare på en PC än på en digitalbox.

    Här är några plus och minus jag kom på:

    Digitalbox:
    + ingen extra hårdvara behövs
    + strömsnål
    + tyst
    - om man behöver starta om eller greja med sin box försvinner kanalerna för övriga klienter
    - kan vara svårt att ansluta fler kortläsare

    PC:
    + separat server så det gör inget om man stänger av eller startar om vilken box som helst
    + oftast lätt att bygga ut hårdvaran med fler kortläsare m.m.
    - dyrare lösning
    - drar mera ström
    - låter mera
    - tar plats
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #35
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Generellt sett krävs det väldigt lite resurser för att köra en cardsharingserver. Eftersom vi pratar om cs inom hushållet och ett begränsat antal klienter så blir prestanda tillräckliga i båda alternativen. Skulle man pressa systemen till det yttersta så antar jag att en PC ger bättre prestanda eftersom CPU, minne m.m. är betydligt kraftfullare på en PC än på en digitalbox.

    Här är några plus och minus jag kom på:

    Digitalbox:
    + ingen extra hårdvara behövs
    + strömsnål
    + tyst
    - om man behöver starta om eller greja med sin box försvinner kanalerna för övriga klienter
    - kan vara svårt att ansluta fler kortläsare

    PC:
    + separat server så det gör inget om man stänger av eller startar om vilken box som helst
    + oftast lätt att bygga ut hårdvaran med fler kortläsare m.m.
    - dyrare lösning
    - drar mera ström
    - låter mera
    - tar plats
    Tack för feedback, min tanke är alltså att köra 3 boxar här och vi har 2 abbonemang för närvarande (Viasat och canalplus) skulle du säga att att min tänkta lösning att köra 2 st boxar som klient och server och den tredje som enbart klient vara lättare att få att funka än köra 2 kortläsare på min burk (som hur som helst tickar och går 24/7)?

    Jag har inte pillat med linux på ett par år men jag tror inte att själva datakunnandet kommer att begränsa mig där, dessutom är det ju ingen jätteinvestering att köpa 2 USB läsare...

    Vill väl bara att få det att funka så snart jag fått min boxar som jag bör få till veckan, så därför frågar jag vad du valt i mina skor?
    :shifty:

  6. #36
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det största jobbet ligger i att sätta sig in i konfigurationsfilerna och få till dem rätt. Och det jobbet blir ju detsamma vilken lösning du än väljer.

    Men det blir väl lite lättare att få igång två boxar som server+klienter och en box som klient som du föreslår. Helt enkelt beroende på att du då kan utnyttja de nedladdningsmöjligheter som finns i boxarnas menyer och få newcs + mgcamd installerat med startscript och grundläggande configfiler snabbt och lätt. Sedan återstår som sagt att editera configfilerna, och det är väl det som är knepigast för en nybörjare.

    Kör du en separat server får du installera newcs för hand och själv skapa startscript som drar igång den efter boot. Det är inte så där överdrivet svårt och det finns exempel att söka fram här i forumet. Men är man lite osäker på Linux så kan det vara trixigt. Ett annat moment som tillkommer vid separat server är att få kortläsarna att fungera. Det kan strula lite om man har otur. På boxarna finns det ju oftast inbyggd kortläsare som redan ligger med i configfilerna.

    Jag tycker du kan börja med de tre boxarna som du har tänkt. Det kostar ju inget extra i hårdvara. När du sedan fått det att fungera har du lärt dig så mycket om konfiguration, att du förstår hur lätt eller svårt det skulle vara att få igång det på din server.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #37
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Tack för en jättebra guide om cardsharing! Den har hjälpt mig otroligt mycket.
    Nu kan jag och frugan sluta slåss om tv'n och vilken kanal som ska vara på...(och jag får se min amerikanska fotboll i lugn och ro).

    Linux Ubuntu 9.10
    AMD64 proc.
    newcs 1.67
    AD Teknik Phoenix-läsare (USB)

    Det var riktigt lätt att sätta upp en server och editera config-filen. Däremot lite synd att comhem har pairing på sina kort/boxar och enbart SVT HD fungerar utan Comhem's orginalboxar.

    I vissa fall blir man frustrerad när man inte hittar information om det man söker efter. Här blev det nästan kontraproduktivt då det finns för mycket information om cardsharing och man vet inte ur vilken godispåse man ska plocka den godaste chokladen. Men skam den som ger sig. Tack igen

    //Nybliven expert på cardsharing *ironi*

  8. #38
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Hej! visst kan man bara lägga in nycklar i boxen och köra cardsharing utan att ha ett originalkort ....Jag vet att detta inte kan vara laglig men undrar bara i utbildningssyfte....rent nyfiken....ska läsa lite mera då tentan e över.....

  9. #39
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Boomerang Visa inlägg
    Hej! visst kan man bara lägga in nycklar i boxen och köra cardsharing utan att ha ett originalkort ....Jag vet att detta inte kan vara laglig men undrar bara i utbildningssyfte....rent nyfiken....ska läsa lite mera då tentan e över.....
    Cardsharing betyder ju att dela på ett programkort. Visst finns det vissa (ej nordiska) kanaler du kan öppna genom att lägga in nycklar i filer i boxen. Men då handlar det ju inte om cardsharing längre...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #40
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Nej du har nog rätt... det kanske inte blir cardsharing...men är det samma princip eller? att man drar nätverk på samma sätt men kör de utländska kanalarna via nycklar???

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss