Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Hur lokalisera om det är nätadaptern som är trasig?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Hur lokalisera om det är nätadaptern som är trasig?

    Om nätaggregatet i datorn gått sönder, kan man ju testa det, genom att kolla om man har spänning mellan power (grön kabel) och jord (svart kabel). Men hur kollar man om det är nätadapter eller annan komponent som är boven i dramat, när frontdisplayen är svart på en dreambox med nätadapter?


    Bifogad bild på min DM800HDSE, visar att frontdisplayen är svart. Bilden visar också att det enda som lyser är en grön diod och ett par röda. Fläkten står still - men det kanske den alltid gör så länge boxen inte är belastad?

    Problemet uppstod i samband med att mini-usb porten (service-porten) lossnade från kortet. Den sitter nu på plats igen. Men någon kortslutning kanske skett samtidigt som porten lossnade? Ser dock inget spår av något sådant i form av bränt på kortet. Ser heller inget tecken på att t ex någon elektrolytkondensator gått sönder. Jag menar brunaktig utbuktad topp.

    1. Någon av er som vet något bra sätt att lokalisera fel hos trasig nätadapter?
    2. Visar bilden på att det är något helt annat fel till en i princip död box?

    Känns självklart inte helt kul att låta boxen gå till återvinning och köpa en ny. :-(
    När jag ansluter boxen till datorn via service-porten, så kommer det upp något i stil med att programmet fick avslutas ... Har försökt flasha boxen med två olika datorer och olika usb-kablar. Tyvärr med samma resultat.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Mät likspänning + rippel på nätagg under belastning (med 3A), den ska orka ge 12,00 volt (gärna något mer), och rippel bör understiga 0,1 volt
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Mät likspänning + rippel på nätagg under belastning (med 3A), den ska orka ge 12,00 volt (gärna något mer), och rippel bör understiga 0,1 volt
    Tack för ditt svar matkoh. Tyvärr vet jag inte hur man mäter likspänning under belastning och för att riktigt visa min okunskap här. Jag vet inte vad rippel är. :-(

    Kan du tala om för mig dessa två saker (ev. med hjälp av någon länk eller så) vore jag riktigt glad. I så fall vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem igen om några timmar ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Använd en vanlig multimeter som kan mäta likspänning & växelspänning. Koppla nätagget till ex. en billampa om 30 W, mät sedan likspänning (12 Volt) & växelspänning (rippel).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Enklast är att byta nätadapter, ifrån en liknade box, ifall du har möjlighet. Det är inte alltid enkelt att titta på nätaggregat, kräver lite förkunskaper, så att man vet vad man skall titta på. Dessutom bör du se upp med spänningen, så att du inte kopplar in något på nätaggregatets primärsida (230V AC), eller kommer åt den. Det kan vara dödligt, så lämna helst in till någon som vet vad man gör och speciellt hur. Om någon kompis till dig har en DM800SE, så skulle jag låna dennes (förklara först vad du vill göra), skruva loss hans nätaggregat, skruva loss din och prova hans i din dekoder och ditt aggregat i hans dekoder. Då vet du säkert och enkelt ifall det är det som krånglar.
    Har du provat att flasha om?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Man behöver absolut inte gå in i nätagget, det sitter ju extern på kabeln, mät bara på kontakten som du trycker in i boxen. Alltså precis likadant som DM500, DM600 & DM800, det är bara DM7000, DM7020(HD), DM7025 samt DM8000 som har inbyggda PSU.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Enklast är att byta nätadapter, ifrån en liknade box, ifall du har möjlighet. Det är inte alltid enkelt att titta på nätaggregat, kräver lite förkunskaper, så att man vet vad man skall titta på. Dessutom bör du se upp med spänningen, så att du inte kopplar in något på nätaggregatets primärsida (230V AC), eller kommer åt den. Det kan vara dödligt, så lämna helst in till någon som vet vad man gör och speciellt hur. Om någon kompis till dig har en DM800SE, så skulle jag låna dennes (förklara först vad du vill göra), skruva loss hans nätaggregat, skruva loss din och prova hans i din dekoder och ditt aggregat i hans dekoder. Då vet du säkert och enkelt ifall det är det som krånglar.
    Har du provat att flasha om?
    Har ingen mer liknande box och tyvärr heller inte någon kompis som har någon. Ålderbetingat ;-)
    Flasha om går heller inte, eftersom datorn inte får kontakt med boxen via mini-usb porten och DM800HDSE inte har någon RS232 port. Tror f ö inte att det är något fel på mini-usb porten nu, utan felet ligge sannolikt på annan ställe?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Använd en vanlig multimeter som kan mäta likspänning & växelspänning. Koppla nätagget till ex. en billampa om 30 W, mät sedan likspänning (12 Volt) & växelspänning (rippel).
    Har ingen billampa på 30 W. De med låg effekt ligger på < 10 W och strålkastarglödlampor ligger ju på 50 W och uppåt. :-(
    Dessutom förefaller det inte helt lätt att koppla kablar till den här typen av kontakt. Men på något sätt skulle det säkert gå att få till den biten ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Är inte nätaggregatet inbyggt i din dreambox? det ser ut så på bilden tycker jag....

    Har du nätkabel direkt in i boxen? eller en stor svart klump utanför?

    Om det är inbyggt så ska du ta det lugnt med nätspänningen när du felsöker....230 volt är inte att leka med.....

    Lycka till!

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Nej, nätaggregatet är externt för DM800-modellerna. Det som syn på bilden är tunern (jag lurades också i början att den var inbyggd, därav min beskrivning)
    Vad gäller nätaggregatet, så bör det mätas under belastning, dvs enklat är att enbart mäta spänningen, när den sitter inkopplad i dreamboxen. När locket är öppet, så sätter man multimeterns plus på mittstiftet och minus på någon skruv (brukar vara jord).
    Mät ifall den åtminstone håller 12V in, när boxen är i drift. Är du osäker, be någon mäta åt dig.

Liknande ämnen

  1. DM500HD trasig?
    Av Letalis i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 22:36
  2. trasig DM7020
    Av gump i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 10:26
  3. Trasig DM600C?
    Av gnaget i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 14:44
  4. Trasig 500T & Ny 800 T
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 01:43
  5. Trasig brännare?
    Av snyggbira i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-02, 22:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss