Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ljudet hackar på 800HD-klon

  1. #1
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger

    Ljudet hackar på 800HD-klon

    Hej!

    Har problem med hackande ljud på min 800HD-klon. Ljudet klipper och är helt borta i ca 1-2 sekunder. I början var det kanske en gång var 5e minut men har under flera månaders tid eskalerat till kanske var 20e sekund nu, riktigt tröttsamt. Ljudet är kopplat via optisk kabel till min reciever. Har bytt ändan från DreamBoxen och satt in direkt i datorn -> inga problem alls, så inget fel på kabeln. Inga skillnader på SNR- och BER-värden när ljudet hackar (SNR=99% konstant) och bilden är det aldrig något fel på. Får ändå för mig att det är värre på HD-kanaler än SD. Tänker att det måste vara värmeproblem och har beställt både USB- och intern fläkt att koppla in (klonen har alltid helt saknat fläkt och har haft en HDMI-swich liggandes ovanpå sig). Det känns rätt självklart att det är värmeproblem nu när jag skriver om det, men det SKUMMA är att när jag kör okomprimerad stream direkt i VLC via Open Webif så upphör problemet helt(!?). Ligger OpenPLi 2.1 på den. Tror att det är en original Philips(?) C-tuner i den. Klonen har minst 3-4 år på nacken.

    Fanns en liknande tråd här på ComHit, dock utan lösning; http://www.comhit.net/showthread.php...t-en-hackspett

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Tänkte bara förtydliga att det alltså fungerar att titta på stream i VLC eller direkt i Webif och då hackar inte ljudet. Detta fungerar klockrent trots HD-kanal. Kan välja både stereo- och surround/AC3/Dolby Digital-strömmen i VLC - båda fungerar perfekt (5.1-ljudet från VLC skickas med S/PDIF i digital koaxialkabel till samma reciever som jag har DreamBoxen kopplad till. Har även testat den optiska ljudutgången i datorn med samma kabel som är kopplad till DreamBoxen - inga problem då heller).

    Börjar misstänka att det är fel på själva optiska porten i DreamBoxen?

    Ingen som varit med om liknande/har något tips? Har inte hunnit få fläktarna jag beställt än, men just nu känns det inte som värmeproblem...

  3. #3
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Tänkte bara säga att så fort jag satte en USB-driven "laptop-kylare" under DreamBoxen så löste sig problemet om någon skulle råka ut för samma sak.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 800HD SE (Klon) + SSD
    Av maniak i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 23:07
  2. Ljudet hackar likt en hackspett
    Av Rocky i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 11:31
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 19:08
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 15:56
  5. Bilden hackar och ljudet är borta
    Av Aneben i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 23:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss