Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: LCD eller Plasma

  1. #1

    LCD eller Plasma

    Hej!

    Jag planerar att införskaffa en ny platt-TV, men behöver lite hjälp och tips att välja.

    Jag väljer mellan två alternativ.
    1. Samsung LE-40M61B (LCD)
    2. LG 42PX5R (Plasma)

    Vad är fördelen/nackdelen med LCD och plasma?

    Alla tips och synpunkter är välkomna.

    Tackar på förhand

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    LG = skärp

    Ett gamalt märke som bara fick skit hela tiden å därför börja om som "nytt" företag... Visst det blev lite bättre... Men fortfarande samma skit...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Själv skulle jag välja en LCD, men då bör man ha haft möjligheten att verkligen kolla bildkvalitén, det varierar verkligen mycket mellan fabrikaten....

  4. #4
    > Vad är fördelen/nackdelen med LCD och plasma?

    Generellt sett så "blir det" LCD om du ska ha mindre skärm, och plasma om ska du ha större. (Har med tillverkningen att göra, komplexitet och kostnader) Generelt sett har plasma bättre bild (bättre kontrast) än LCD. Men skillanden blir mindre numera. Jämför bilden mellan dem två teknikerna i en butik och testa om du kan se skillnaden. Svart är inte svart på en LCD, snarare mökrgrått osv.

    Låt ingen här i forumet bestäma åt dig. Inte jag heller så klart. Stick ut i butiker och titta och bestäm själv vad DU tycker är en "bra bild" eller inte en bra bild. Förhoppningsvis skickar de ut samma (sunkta) källa till alla apparater du vill titta på. Tänk på att apparaterna kan mycket väl vara dåligt inställda så det är svårt att jämföra (tyvärr..) Men det är bättre än att de visar en "ball kvalitetssignal" på en apparat de vill sälja och en sunken signal på en modell de inte vill sälja (=taskig marginal för butiken)

    En tips är att kolla innan -- att den har de ingångarna som du vill ha/ behöver, om de är på framsidan eller baksidan (sladdar som hänger utanpå är inte så kul)

    Att tänka på är att höguplösande platta skärmar har generellt sett svårare att visa en "bra bild" med standard upplöst TV signal än en lågupplöst skärm. Var beredd på det. Men de har blivit bättre med tiden.

  5. #5
    Själv tycker jag att Samsungens pianolackade ram är oerhört iriterande.

Liknande ämnen

  1. LCD eller Plasma?
    Av Mozer i forum TV
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 14:40
  2. Phocus 42 plasma tv
    Av James Bond i forum TV
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 18:38
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 22:29
  4. Plasma TV.
    Av bjornsson i forum TV
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 06:49
  5. Mottagare & Plasma...
    Av Undrande i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 06:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss