Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Köpa ny tv

  1. #1

    Köpa ny tv

    tänkte köpa en ny tv, en 32" men vad ska man satsa på lcd eller plasma?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Behöver du inte HDTV, skaffa en vanlig 32tum 100hz begagnad från blocket, 2000-4000kr. Billigt och fungerar bra.

    Jag skaffar HDTV när det finns många kanaler, är ju bara några som sänder, inte värt besväret. Dessutom ser det ut som vi snart har vanliga CRT TVs som karar HDTV 1080p. Då är man säker.

    Det kan ju bli pixelfel eller man kan bränna in bilden på dom platta TV apparaterna. Går iofs på vanliga bildrörs TV också men det tar längre tid.

    Men har du pengar och inte bryr dig köp en platt TV då.

    http://www.flattvpeople.com/tutorials/lcd-vs-plasma.asp

    http://hometheater.about.com/od/lcdtvfaqs/f/lcdfaq2.htm

    http://www.cnet.com.au/tvs/0,239035250,240036500,00.htm

    http://www.plasmatvbuyingguide.com/p...ma-vs-lcd.html


    Oavsett vilken teknik du köper, skaffa i alla fall en som har HDMI 1.3 ingång och att den är HDTV ready (kolla då att den klarar 1080p som är västing upplösningen).

    Det finna andra fina funktioner också som kan vara bra att ha, t.ex. avancerad uppskalning av den vanliga TV bilden (eller en digital tv mottagning som via Canal Digital) så du kan få upp bilden. Det blir snyggare då.

    Precis som det finns DVD spelare som kan "skala upp bilden" från vanliga DVD till HDTV. Läste lite tester om sånt förut och de ska tydligen ge riktigt skaplig bild.

    Aja, bara läsa på så du vet vad du ska köpa

  3. #3
    Ska man ha en sån "liten" skärm så är det bara LCD som gäller, finns nog inte ens en sån liten plasma att få tag i.

    Glöm också pixelhysterin för om man tittar på en 32 tummare så finns det nog ingen som kan se skillnad på 720p och 1080p, då måste man upp i storlekarna för att märka av det.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    T-Bird de har du nog rätt i, Plasma finns nog inte i 32tum, de tänkte jag inte på.

    Självklart håller jag med dig, man ser nog ingen skillnad, men ska man ändå köpa en TV, så antar jag att priset inte är mycket högre på en TV som klarar 1080p.

    Även om det inte används ännu vad jag vet.

    Har testat på min dator, det är skillnad på 720p och 1080p, främst storleken och inte kvaliten tycker jag.

    Men de återstår ju att se hur det blir i verkligheten.

  5. #5
    Finns det verkligen LCD-paneler som klarar 1080p i TV-apparater? Har sett ett par projektorer som klarar det, men de har inte vanligt folk råd med.

    Jag skulle satsa på en LCD-TV, oavsett storleken, eftersom man slipper en massa reflexer i skärmen och risken för inbränning. Kolla dock upp hur det är med eftersläpningar och livslängden för lysröret (vet inte om pixelgaranti används i TV-världen). Nöj dig inte med att titta på butikens (väl valda) naturfilm, utan kolla på något med lite fartoch detaljer i som tex hockey.

    Om du inte har kabel-TV kan du ju bortse från en massa "analoga tuner"-finesser som tex PiP eftersom den oftast bara kan kombinera den analoga mottagaren med en av ingångarna. Att ha en inbyggd digitalmottagare är inte heller så intressant om du har vant dig vid en riktigt bra mottagare (=dreambox eller liknande). Satsa på en bra skärm med många anslutningsmöjligheter och lämna resten åt digital-TV-boxen.

  6. #6
    Det har kommit massor av paneler som klarar 1080p under hösten.

    Prisvärt budget alternativ är tex Samsung LE-40S71 för under 14000 eller lillebror 32tum för under 9000
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Oj de var inte så farligt, då är det klart värt att köpa 1080p skärmar, även om man inte har nytta av dom ännu, jag vet inte hur det är i USA men jag tror dom fortfarande sänder 720p där.

    Varför vet jag inte, det kanske har att göra med satelliterna eller något annat ? 1080p lär ju ta mer plats eller ?

    Jag undrar när vi ska få CRT TV apparater alternativt LCD datorskärmar som klarar den upplösningen. Det har ju börjar komma LCD datorskärmar som är WideScreen nu

    *Dräggla* över HDTV, jag vill ha, de är så sjukt bra bild speciellt om man laddar ner.

    Imax 1080p filer från nätet. Tar stor plats men det ser enormt bra ut på datorskärmen. Grymt.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Hej
    Jag hänger inte riktig med när ni pratar om 1080p. Är inte standarden 1920x1080 i som blir reducerad till panelens upplösning? Så varför talar ni om 1080p ?

    Mvh Kalle

  9. #9
    HDTV finns idag normalt i tre format (bildupplösningar) kallade 1080p, 1080i samt 720p vilka är namngivna efter hur många horisontella linjer bilden innehåller. Bokstaven i står för interlaced (sammanflätad) och p står för progressive scan (progressiv, eller icke sammanflätad).

    1080p och 1080i motsvarar upplösningen 1920×1080 pixlar och 720p är 1280×720 pixlar. Vanlig svensk TV (PAL) har 576 sammanflätade linjer vilket motsvarar en upplösning på 720×576 pixlar, dvs 576i. 1080p är det man kallar riktig HD (True HDTV eller Full HDTV), och TV-utsändningar i detta format kräver betydligt större bandbredd än dagens PAL-utsändningar.

    Generellt lämpar sig material med sammanflätade bildrutor (till exempel 1080i) bättre för bilder med små kamerarörelser medan progressiv (1080p och 720p) lämpar sig bäst för bilder med mycket rörelse i, till exempel sport. Detta beroende på de artefakter som kan uppstå vid snabba kamerarörelser i material inspelat med sammanflätade bildrutor.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Nästa fråga, finns det nån Satellite Kanal som sänder i 1080p ? Jag har bara sett 1080i än sålänge.

    Mvh Kalle

Liknande ämnen

  1. Köpa box.
    Av Dashiva i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 20:53
  2. Vad ska jag köpa för box?
    Av Larsson i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 23:07
  3. Var köpa?
    Av stalior i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 22:04
  4. Köpa M2 ?
    Av slisken i forum Canal Digital
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 07:36
  5. vad ska man köpa?
    Av bonum i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-19, 11:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss