Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 79

Ämne: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    kollat lite i loggen på mythbackend och där står följande "I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/storage/mythtv/livetv/5204_20121202153841.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available"

    Skall nog försöka flytta tillbaka default storage.

  2. #12
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Du kan radera livetv inspelningarna från mythweb.
    Kan ju vara så jävligt att du har fel på din ssd. Boota med någon bootcd och gör en surface scan...
    Rust Never Sleeps

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Grejjen är att liveTv sparade på Raid5-arrayen. Provade att flytta över dem till SSD:n och då försvann felet inledningsvis. Dock fick jag andra fel som förmodligen skapade lagg.

    mythlogserver: mythbackend[2612]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/var/lib/mythtv/livetv/5204_20121202173145.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available

    Har en extra SSD som jag nu provat som storage group och nu verkar problemet vara minimerat, även om felet i loggen kvarstår och att det laggar lite ibland. Problemet uppstår bara på HD-kanaler då bithastigheten är som störst. Undrar hur jag kan undvika det? Det bör inte vara själva disken, det måste vara något annat IO-problem, frågan är bara vad och vad jag kan göra?

    CPU är inte speciellt belastad. Sasc-ng drar ca 15% CPU för att avkoda två HD-kanaler samtidigt.

  4. #14
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Kan det vara filsystemet ? Jag kör xfs...
    kör iotop när du spelar in för att kolla io
    Atop är också bra
    Rust Never Sleeps

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Läser man feltexten så kan man tro att det beror på att HD-ringbuffer size är för stor? "Waited 0.5 seconds for data become available..."
    Skall prova att ställa ned den till 4700.

    Dessutom har man gjort om implementationen efter MythTv 0.19. Det är inte längre någon ringbuffer, utan liveTv hanteras som en inspelning. Därmed kan man fundera över vad parametern har för ny betydelse? Är det så att data buffras i RAM innan det skickas till hårddisken?

    iotop visar att mythbackend skriver med ca 1500 K/s per adapter (en instans per adapter). Läsaktiviteten är i princip noll.
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-02 klockan 20:28.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Läser här: http://code.mythtv.org/trac/ticket/10428

    The commit has been committed to master/pre0.26, and it will therefore at least be part of the soon-to-be-released MythTV 0.26. The commit might be backported to 0.25-fixes, if so, you'll see the 0.25-fixes commit here and you should be able to pick it up from the Mythbuntu autobuilds.

    Frågan är om detta är en bugg i loggen, eller om det är en bugg i applikationen? Och om den påverkar min laggning? När det laggar hos mig skrivs dock felet i loggen.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Fanns en relaterad bugg som också förmodligen påverkar detta: http://code.mythtv.org/trac/changese...06f6b8a/mythtv
    Hur som helst. Gjorde en apt-get update och uppdaterade myth både på front och backend. Det blev kanske bättre, men inte problemfritt. Problemen i loggen kvarstår, liksom laggning vid uppspelning.
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-02 klockan 21:51.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    By the way. Såg att fenomenet kallas för "stuttering", inte laggning som jag skrivit.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Bytte till XFS på SSD:n. Nu är problemet minimerat, men ändå finns det lite stuttering kvar på HD-kanalerna. Irriterande att det inte är problemfritt.

    Skall undersöka signalstyrkan och se om det kan vara relaterat till kanske för låg insignal från LNB?.
    Skall också undersöka vad HD-ringbuffer size har för betydelse i dagens MythTv då dokumentationen inte är uppdaterad.
    Slutligen är det kanske så att detta är ett problem som inte är helt löst i den senaste utgåvan av MythTv 0.26 som Mythbuntu har i sitt PPA? Finns en hel del information att läsa om detta problem.

  10. #20
    har du kollat klippen i nån annan dator / media spelare så felen inte är relaterade med 50p/60p o du får mecka lite med xorg.conf o kolla lite i vdpau sektionen i mythwikin om tips
    du kan ju se i mythtv om det är bitfel via meny/uppspelning/UppSpelningsinformation
    /Mixo

Liknande ämnen

  1. Mythtv + sasc-ng + newcs
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss