Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 79

Ämne: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger

    Frågor på stuttering vid visning av liveTv i MythTv

    Håller på att utforska MythTv. Har inte kommit långt med tanke på hur många inställningar det finns.

    I vilket fall som helst. När jag kollar på LiveTV med Mythfrontend hackar bilden till då och då. Bilden tappar liksom sync under delar av en sekund. Jag har en känsla av att det kan bero på sasc-ng som får någon buffer full? Finns det någon parameter till sasc-ng där man kan öka bufferten (eller något sådant)?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-03 klockan 08:30. Anledning: Trådrubriken ändrad för att spegla vad tråden handlar om.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Svarar mig själv. Lägger man till parameter -b så kan man ställa bufferten. Jag provade med -b 16M och då minskade delar av problemet.

    Man kan max sätta den till 20M.

    Fortfarande är det problem med lagg då och då. Provade att trycka på A för att minska uppspelningshastigheten och vid 0.85 verkar problemet förvinna. Dock verkar parametern nollställas varje gång man byter kanal etc?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-01 klockan 21:03. Anledning: MythTv

  3. #3
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Japp kör också med --buffer 16M som parameter
    Rust Never Sleeps

  4. #4
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    man kan ändra i koden till sasc för att få mer buffert...
    Att det hackar till ibland och vill buffra kan bero på dålig signal med...
    Kan också vara inställningar till ljudet
    Kör iaf med dessa parametarar "--daemon --cam-budget --sid-allpid --sid-nocache --buffer 16M"

    Testa att starta myththv i ett fönster: myhthfrontend --geometry 800x600 då kan du läsa av i realtid när det hackar till...

    och du använder HW-decoders för att fixa skala mm
    Senast redigerad av Plow den 2012-12-01 klockan 21:27.
    Rust Never Sleeps

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jag laddade ned en inspelning via ssh och provade att kika på den i VLC och där laggade det också. Därmed tolkar jag detta som ett backendproblem. I frontend kör jag med HW-decoding mha VDPAU

    Skillnaden mot dig Plow är att jag inte har med "--deamon" i konfen, jag startar sasc-ng med ett skript.

    Skall även kolla upp detta med signalkvalité. I mythfrontend finns det en funktion för att visa teknisk info om avkodning, signalkvalité etc. Slog på den för någon dag sedan, missade dock att notera hur jag gjorde det...

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Noterar även att problemet med "laggning" sker på HD-kanaler. På SD-kanaler har jag inte noterat något "lagg".

  7. #7
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag startar också via ett script..

    Kan du öka ringbuffer ? snabbare disk i backend
    Rust Never Sleeps

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Ringbuffer är omkonfat till 18400, dubblerade det igår. Skall kanske öka ännu mer? Använder två Asrock frontends och om båda kollar på HD så är det kanske bra att ha den högt satt?

    Har annars en SSD-disk för operativet och en 3TB RAID-5 array med Haupaugge RAID-kort i backend.
    Flyttade "default storage group" till raid5-arrayen häromdagen. Skall nog lägga tillbaka RealTv-mappen till SSD:n för ökad hastiget.

    Tack för alla tips, det uppskattas enormt!!
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-02 klockan 09:57.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  9. #9
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Kan ju vara oscam som strular också...
    Rust Never Sleeps

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Har nu dubblerat ringbuffer yterliggare till 36800, utan positivt resultat. (Inget swap)

    Kollade lite i mappen livetv och där fanns det nu 80GB "temp-inspelat" data, så den går inte att flytta till SSD utan vidare då det är för mycket data. Går det att begränsa hur stor liveTv-mappen får vara?

    Gällande oscam så får jag lite fel i loggen då och då, den hittar inte alla efterfrågade program. Svårt att se om det är det som är problemet.

Liknande ämnen

  1. Mythtv + sasc-ng + newcs
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss