Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Inkoppling av subwoofer?

  1. #1

    Inkoppling av subwoofer?

    Tydligen blir man aldrig för gammal för nya leksaker och jag har nu blivit med hemmabioanläggning.
    Grejer har kommit till posten hela sista veckan och idag kom sista delen, woofern :lol:

    Trodde att det var det enklaste kvar alltså eftersom det bara är en kontakt ut från recivern, med baksidan av woofern fick mig snabbt att ändra uppfattning.

    Gissar att jag ska ansluta med en Y-split i dom 2 kontakerna som sitter näst högt upp till vänster på bifogad bild.

    Om min gissning är rätt vad är allt annat till för?

    Ha förbarmande med frågan men dethär är en helt ny värld för mig :wink:
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  2. #2
    Japp, du har helt rätt.

    Dom andra kontakterna är högnivå in och utgångar, alltså om du inte vill använda subens eget inbyggda slutsteg utan vill ansluta ett eget, bättre. Men det vill du troligen inte. samt att alla out-kontakter helt enkelt är vidarekopplingar, ifall du vill ansluta t.ex. ytterligare en sub. i regel behöver du inte bry dig alls om de andra in/utgångarna, utan bara ansluta en y-split.

    Level-ratten gissar jag är någon sorts volymkontroll, crossover är där du ställer in vid vilken frekvens suben ska "ta över" basen från dina andra högtalare.

    180grader-switchen är om du vill fasvända den 180 grader, dvs att när de andra högtalarna slår utåt så slår den inåt om du förstår hur jag menar. alla ska spela åt samma håll men gör inte alltid det om man har skumma filter och grejer.

    on-auto-off är helt enkelt på och av. ställ den på auto så slår den på automatiskt när den får signal.

    Välkommen till en fantastiskt beroendeframkallande värld av hemmabio. Snart sitter du i träsket och strax därefter på fattighuset, tragiskt men sant.
    Nollvision i skogen

  3. #3
    THX, då klarnade det

    Jag kommer aldrig att bli ett ljudfreak, gillar bara nya leksaker.
    Det den här ersätter är en gammal stereoanläggning som köptes för snart 30 år sedan så chansen att bli ruinerad är liten.

    När jag läst i hembioforumen så finns det tydligen folk som lägger 10 tusentals kr enbart på sladdar :shock:

    Ska nu bara hitta en ersättare för min gamla TV = 28 tum 4:3 crt :lol:
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  4. #4
    Hahaha, så tänkte jag också när jag började köpa på mig hemmabioprylar. Men visst, det går i vågor det där också, nu har jag inte köpt någonting nytt sedan... tja, i julas köpte jag ny projektor iofs, men i övrigt har jag faktiskt samma högtalare och samma reciever som jag startade med. Högtalarna är jag helnöjd med så dom lär hänga med ett tag till, däremot kommer nog recievern att bytas så fort plånboken tillåter, och så vill jag ha ett par buttkickers också.

    Det där med kablar är ett väldigt märkligt fenomen. Helt klart framstår ljudet olika genom olika kablar, men vad som upplevs som bäst är en smaksak. en del lyckliga människor tycker att vanlig lampsladd låter bäst, medans andra behöver vattenkylda guldkablar med öhlin-stötdämpare.

    Vad gäller tv så säger jag bara att projektor is the shit! Har du plats så skaffa en crt direkt. Jag har haft lcd förut och även kollat på en hel del andra lcd och dlp, sedan tänkte jag skit samma och hängde upp en stor fet CRT (förvisso den minsta som finns) i taket och ärligt talat, fastän det är en av dom billigaste crt-modellerna så sopar den fullständigt mattan med alla lcd och dlp som jag sett. Dock ska man ju vara ungkarl som jag innan man skaffar sig såna grejer. jag känner nog inte en enda kvinna som skulle tillåta att man hänger upp en 50-120kg klump i taket.
    Nollvision i skogen

Liknande ämnen

  1. Inkoppling/konfigurering av comhem box
    Av SundaY82 i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 22:53
  2. inkoppling
    Av insigma i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 18:54
  3. boxer - inkoppling...
    Av Pf_hva i forum Boxer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-03-18, 12:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss