Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: GemPC USB-kortläsare

  1. #1

    GemPC USB-kortläsare

    Har kommit över Lenovos USB-kortläsare av modell "GemPC USB-SL Lenovo" (GemPlus). Någon som har erfarenhet av om den skulle kunna gå att använda som kortläsare för CD på en Linux-maskin? Har dålig koll på detta men jag har läst många inlägg om att man skall ställa läsaren i Phoenix-läge. Vad innebär det? Är det något man måste göra på alla kortläsare?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Troligen är det PC/SC-läsare.
    Själv använder jag "Gemplus GemPC Twin" som funkar mycket bra som kortläsare till oscam. "GemPC USB-SL Lenovo" verkar också vara en PC/SC-läsare och borde funka utmärkt.

    Man får installera pcscd i Linux för att använda denna typen av kortläsare. Du behöver inte fundera på Phoenix-läge, det gäller inte PC/SC-läsare. PC/SC-läsare får inte heller någon serieportsdevice i Linux typ /dev/ttyUSB0, utan de benämns bara med ordningsnummer t.ex. 0 för den första.

    Installera libccid, pcscd och pcsc-tools i Linux, anslut läsaren och kör kommandot
    pcsc_scan
    för att se om du hittar läsaren.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3

    Thumbs up

    Tack tack! Får testa i morgon. Återkommer med resultat.

  4. #4
    Ser bra ut! Kortet hittas som det ska blev i mitt fall /dev/bus/usb/002/004 (ubuntu). Vad är det sen som gäller i OSCAM? Vilket protokoll skall man använda sig av? Skall man lämna MHz och CardMHz som det är? (357). Något annat man bör justera?

  5. #5
    Bra om man kompilerar OSCAM med pcsc-stöd.. Då fanns det plötsligt som protokoll och allt verkar funka bra. Kan ju ha kvar sista frågorna iaf: Skall man lämna MHz och CardMHz som det är? (357). Något annat man bör justera?

    Citat Ursprungligen postat av pulse Visa inlägg
    Ser bra ut! Kortet hittas som det ska blev i mitt fall /dev/bus/usb/002/004 (ubuntu). Vad är det sen som gäller i OSCAM? Vilket protokoll skall man använda sig av? Skall man lämna MHz och CardMHz som det är? (357). Något annat man bör justera?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pulse Visa inlägg
    Bra om man kompilerar OSCAM med pcsc-stöd.. Då fanns det plötsligt som protokoll och allt verkar funka bra. Kan ju ha kvar sista frågorna iaf: Skall man lämna MHz och CardMHz som det är? (357). Något annat man bör justera?
    I oscam.server skriver du bara så här:
    Kod:
      oscam.server
    
    [reader]
    label        = Via
    enable       = 1
    protocol     = pcsc
    device       = 0
    group        = 1
    emmcache     = 1,3,2
    caid         = 090F
    
    [reader]
    label        = CD
    enable       = 1
    protocol     = pcsc
    device       = 1
    group        = 2
    emmcache     = 1,3,2
    caid         = 0B00
    Behövs inga MHz eller liknande.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Skitbra! Tack!

Liknande ämnen

  1. 2 Kortläsare
    Av jobr i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 20:21
  2. kortläsare?????
    Av MatsOmaniac i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 13:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss