Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Formatera hårddisk

  1. #1

    Formatera hårddisk

    Hej, jag har en Seagate på GB som jag vill använda till min satbox Hyro 900. Nu lyckas jag inte att få boxen att formatera hårddisken och generalagenten har svarat på mitt mejl till dem att ta bort partionerna via min PC. Hur går det till i Vistamiljö? Är det lättare i Win XP-miljö?

    Jag försökte att formatera i dos.promten, men där hade jag inte tillräcklig behörigher. Sist jag höll på med sådant som partioneringar etc körde jag Win 95.

    Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Computer Management ->Disk Management...
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Kör med en Linux Live-CD, tex System Rescue CD. Den kräver inte mycket av datorn och det är lätt att formatera/partionera om hårddiskar. Och nej, du behöver inte vara/bli Linux-guru för att använda ett sådant system. Även om du i övrigt inte använder Linux så kommer du har nytta av den CD:n om du ska rädda din Win-PC i framtiden.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  4. #4
    Sen ska du INTE formatera disken, du ska

    ta bort partitionen/partitionerna.

    Företrädesvis med Computer Management ->Disk Management

  5. #5
    Det snygga med ett Linux-system är ju att man faktiskt kan formatera disken redan då den är ansluten till datorn. Detta fungerar i alla fall om man kör en Dreambox (vet inte vilket filsystem din box använder, men det lär inte vara NTFS ). Men visst, nu när du fått anvisningar för Windows så går nog det fortare (jag använder båda).
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  6. #6

    Formatera

    Det går att köra som xp i med vista och starta dator och kör som det det står på skärmen.Jag hoppas att du via bios talat om att boota via cdrom

  7. #7
    Tack för all hjälp. Jag har bränt en skiva med Ubuntu och det gick bra att få hårddisken till rätt format och kunna spela in från boxen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 20:42
  2. Formatera Hårddisk
    Av atlas776 i forum AzBox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:37
  3. Formatera Hårddisk
    Av khasim i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 12:01
  4. Formatera och bygga upp en bärbar PC
    Av folke i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 16:27
  5. formatera!
    Av Megaman i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 15:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss