Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Linux ska vara enkelt ...

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Linux ska vara enkelt ...

    Säkert är Linux-program enkla när man väl kommit underfund med dom, men mycket verkar för mig krångligare än Windows-OS. Sitter nu t ex och ska spara boxens bouquet- och .xml-filer på min dators hårddisk. Flyttar jag filer mellan olika hårddiskar i en dator, så tar jag bara tag i filen och flyttar den, alternativt klipper ut - klistrar in. Ska jag på samma sätt försöka flytta filer från min dreambox till datorns hårddisk med t ex FlashFXP, så hamnar filen i stället i någon form av karantän?

    Sedan gäller det att på något bra sätt transferera få över filen därifrån till datorns hårddisk ...

    Varför måste det vara så omständligt att flytta filer med typ FTP-program? Är det kanske enbart FTP-program som ställer till med den här typen av krångel, när jag vill lägga skulden på operativsystemet?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om du vill göra det på det jobbiga sättet så gör du så. Annars så finns det grafiskt gräjnsnitt för sådant också i LINUX.

    Vilken distribution använder du

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Valet är ditt & inte Bill Gates, om du vill köra textbaserat så visst, men alla möjligheter finns att köra grafiskt. FlashFXP motsvarighet i Linux heter Filezilla.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    CrossFTP är annars ett alternativ.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    I UBUNTU kan du välja "anslut till server" i huvudmenyn. I alla fall om du inte kör "Unity"-gränssnittet, utan GNOME(?), Det liknar Windows en del genom att påminna om Windows kataloguppbyggnad.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Stort tack för er hjälp! Ska byta till FileZilla och tänka på det där med att GNOME kan vara till fördel för mig, gentemot Unity.
    Vad beträffar distribution, så har jag så här långt inte använt Ubuntu utan kört på med Windows Vista datorn. Min gamla dator visade sig inte kunna dra Ubuntu, men nu har jag köpt bättre grejer, så nu blir det någon lämplig Ubuntu eller annan Linux som jag ska installera. Förslag med lämplig distribution som passar bra som server, gärna med så enkelt gränssnitt som möjlig, mottages tacksamt. :-)

    PS: Har för tillfället tyvärr fått lämnat den här biten, eftersom jag fått betydligt allvarligare problem. "Ca not found" på min DM9800SE. Lite krisigt just för tillfället alltså. :-(
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du har alla möjliga sorters val: allt från DSL (http://www.damnsmalllinux.org/) till Knoppix. Ubuntu med Gnome är det enklaste att vänja sig vid. Debian, som är vad Ubuntu har tagit det mesta ifrån är nog nästa steg.

    Sammanställning av olika distributioner: http://en.wikipedia.org/wiki/Compari..._distributions

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Bra info, Ubuntu med Gnome, ser ut att vara det jag börjar med. Det var f ö den jag först la in i min gamla dator. Det enda jag då kunde se som lite negativt var de stora ikonblafforna till vänster, som påminde lite om en mobil. I o fs brara en liten detalj, så klanppast något att hänga upp sig på ;-)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #9
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Xfce och debian är också bra
    Rust Never Sleeps

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Bra. Det verkar finnas en del bra varianter om man vill testa mer ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 08:05
  2. enkelt gk editor??
    Av Svenljungaz i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-02-05, 20:20
  3. Det är inte så enkelt....
    Av StIvan i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 16:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss