Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hacknings attacker?

  1. #1
    Medlem pettan_69s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Småland
    Inlägg
    124
    Tackad
    5 gånger

    Hacknings attacker?

    Hej,

    En liten udda fråga som jag tänkte lyfta här i detta eminenta forum som inte alls har något med CS att göra.
    Jag har en egen web-server, FTP server och en SSH server igång där jag har öppna portar.
    SSH-servern används mest för att konfigurera grabbens Minecraft server utifrån när det behövs om jag inte är hemma.
    SSH server är givetvis ej konfigurerad på standardporten 22, samt att jag använder nycklar av säkerhetsskäl. Min FTP server däremot kör jag på standardport, men har endast en användare som kommer åt begränsade filer.

    Jag har aktiverat en fail2ban tjänst i min Synology NAS och ser att jag blir utsatt för någon sorts hacker attack på FTP servern.
    De IP nummer som används är verkligen skumma, då de går direkt till web-servers, mail-servers och till och med SSH-servers.

    T.ex IP 210.0.213.104 som svarar på web anrop, ftp-anrop och SSH anrop.
    Samma gäller för 72.55.174.7, som svara på samma tjänster.

    Nu till min fråga. Varför är dessa hacker attacker gjorda från IP-nummer med officiella hemsidor, FTP-servrar och SSH servrar? Är tanken att jag skall tro att dessa tjänster har någon att erbjuda mig och därmed skall ange mina lösenord (vilket kanske vissa personer gör i all hast utan att tänka sig för)?
    Någon som har någon idé om detta så vore det intressant att diskutera........

    /P

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    svaret är ... en miljard scriptkiddies med för lite föräldraövervakning och alldeles för mycket fritid..

    Mina loggar är konstant fyllda med sånt här crap, speciellt om man kör standardportar men inte ens att byta dessa avhjälper det hela..
    Starka lösenord och upp-patchade system är det enda som skyddar dig.
    Multitasking means screwing up several things at once.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss