Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dualboot eller partitionera?

  1. #1
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger

    Dualboot eller partitionera?

    Hej alla, jag tänkte höra vilket som är att föredra. Frugan har en dator med windows som går långsamt emmelanåt. Jag tänkte därför installera Linux vid sidan av Wilndows( fråga mig inte varför men kärringen vill inte ta bort bills eminenta OS. Frågan är då vad som är bäst antingen göra en partition av den befintliga årdisken och installera linuxen där, eller installera med en live usb. Är bara rädd att något ev kan gå fel och man blir av med alla foton och dyligt.

    Tank på förhand

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag skulle inte ge mig på att partionera om en hårddisk utan att ha fullständig backup på allting först...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    277
    Tackad
    7 gånger
    Ta backup på allt viktigt först. Ladda sedan ner någon boot-cd med gparted på så kand u minska windows partitionen och sedan skapa en partition för linux där och köra dualboot

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Stoppa in en disk till som du kör linux på, så behöver du inte röra Bills elände.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Stoppa in en disk till som du kör linux på, så behöver du inte röra Bills elände.
    Jag glömde att säja att det handlar om en laptop men det kanske går att bygga ut eller? Annars tänkte jag typ dela på C: och installera linux på den tomma halvan om det nu går i annat får jag övertala frugan om att installera endast linux för bills elände är inte myket att ha.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nicolito Visa inlägg
    Jag glömde att säja att det handlar om en laptop men det kanske går att bygga ut eller? Annars tänkte jag typ dela på C: och installera linux på den tomma halvan om det nu går i annat får jag övertala frugan om att installera endast linux för bills elände är inte myket att ha.
    Det går att dela på den befintliga C: driven och skapa två partioner på den (om den inte är full med data). Men det är alltid riskabelt att ändra på partionerna och det finns en inte obetydlig risk att all data på disken försvinner. Det är därför jag inte rekommenderar detta utan att ha full backup på allt så man kan återställa datat.

    Det bästa är att använda någon form av backupverktyg och göra total backup på den befintliga C: driven. Sedan kan du prova att partionera om med något verktyg. Går det bra så är allt väl och du kan installera Linux på din nya partition. Skiter det sig kan du alltid skapa två nya partitioner på den tomma disken och göra restore på Windowsinstallationen till den ena och sedan installera Linux på den andra.

    Men om det är en disk där du har viktiga bilder och annat så är det kanske inte det lämpligaste valet att börja med om man aldrig har prövat på liknande övningar. Det hade varit bättre att börja med att träna på någon mindre viktig disk.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nicolito Visa inlägg
    Är bara rädd att något ev kan gå fel och man blir av med alla foton och dyligt.
    Som de andra redan sagt: Oavsett om du ska partionera eller inte, TA BACKUP! En mekanisk disk i en laptop är mycket mer utsatt pga alla stötar, och är ingen säker plats att ha viktiga filer.

    Citat Ursprungligen postat av nicolito Visa inlägg
    Jag glömde att säja att det handlar om en laptop men det kanske går att bygga ut eller?
    Om du inte använder den optiska enheten kan jag rekommendera att ersätta den med en extra hdd:

    SKU069558 (7).JPG

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Om du inte använder den optiska enheten kan jag rekommendera att ersätta den med en extra hdd:

    SKU069558 (7).JPG[/QUOTE]

    kommer inte ihåg när jag använde dvd:n senast.......så det var ett bra tips!

  9. #9
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Tack för alla tips men frugan gav med sig så bye bye bill, nja har windows i virtualbox i fall det blir för svårt för henne. Nu får jag hoppas att hon inte infekterar datan med virus (ironi Matkoh)
    Senast redigerad av nicolito den 2013-11-15 klockan 16:20.

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    "Datan" kan säkert bli infekterad, däremot så blir knappast DATORN infekterad då du har ett virusfritt operativ i den.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 22:21
  2. SIM 210 eller A8P?
    Av trify i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 15:50
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 18:18
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 21:06
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 07:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss