Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: extern hårddisk "rullar" hela tiden

  1. #1

    extern hårddisk "rullar" hela tiden

    Hej på er!

    Har en vu solo som funkar fin fint. Kör openpli 3.0. Har precis lyckats mountat en extern hårddisk med hjälp av device manager. Det funkar att spela in nu och även timeshift funkar.

    Det som är konstigt är att hårddisken rullar hela tiden. Även när boxen är i standby. Har ställt in att hårddisken ska gå i viloläge efter 1 minut men det hjälper inte.. Ska det vara så?

    Hur gör jag så att hårdisken går i viloläge?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Guardamar Del Segura
    Inlägg
    33
    Läste någonstans att det har med Pli att göra.. Kör Blackhole på min solo utan såna problem....
    Vu solo,Vu solo2,, DB7020.Csp 28,2,19,2,13, 4,8,0,8 2,4Meters parabol ,1,8 Meters parabol, T55

  3. #3
    ok...

    Kör en rätt så gammal maxtor one touch 500 gigare (3,5). Kanske har med det att göra. Nu verkar den inte skriva längre. (Lampan blinkar inte). Men den vägrar gå i sleep mode.
    Kan de funka bättre tro om jag byter till en nyare 2,5 HD?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Varför disk öht ?? Spela in på ditt NAS så kommer alla åt inspelningarna.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Har ingen NAS....
    Bara två externa hårddiskar

  6. #6
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Varför disk öht ?? Spela in på ditt NAS så kommer alla åt inspelningarna.
    Varför postar du om du inte är intresserad av att hjälpa honom?

    Citat Ursprungligen postat av elwis4 Visa inlägg
    Hej på er!

    Har en vu solo som funkar fin fint. Kör openpli 3.0. Har precis lyckats mountat en extern hårddisk med hjälp av device manager. Det funkar att spela in nu och även timeshift funkar.

    Det som är konstigt är att hårddisken rullar hela tiden. Även när boxen är i standby. Har ställt in att hårddisken ska gå i viloläge efter 1 minut men det hjälper inte.. Ska det vara så?

    Hur gör jag så att hårdisken går i viloläge?
    * Kolla så den går ner i vila när den är inkopplad till datorn, så du utesluter fel på disken.
    * Om du har konstant timeshift igång eller picons på disken, så går den inte ner i vila.
    * OpenPLi-gänget har haft problem med detta, om du inte har senaste image, prova uppdatera först
    * Om du kör senaste men ändå har problem, prova köra följande kommando via telnet: hdparm -S 60 /dev/sdb1
    fungerar det så kan du köra det i ett skript vid varje boot, fast med lite längre vilotid, säg 10 min

    EDIT: Kolla förresten först var disken ligger, t.ex. sdb1
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2013-08-22 klockan 12:02.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    * Kolla så den går ner i vila när den är inkopplad till datorn, så du utesluter fel på disken.
    * Om du har konstant timeshift igång eller picons på disken, så går den inte ner i vila.
    * OpenPLi-gänget har haft problem med detta, om du inte har senaste image, prova uppdatera först
    * Om du kör senaste men ändå har problem, prova köra följande kommando via telnet: hdparm -S 60 /dev/sdb1
    fungerar det så kan du köra det i ett skript vid varje boot, fast med lite längre vilotid, säg 10 min

    EDIT: Kolla förresten först var disken ligger, t.ex. sdb1
    Tackar för tipsen... Ska kika på detta ikväll

  8. #8
    Var disken som var problemet...

    Ska prova min andra disk (2,5 seagate 750g) och se om det funkar bättre...

Liknande ämnen

  1. Flytta "fylla" på media till Extern HDD
    Av Fogzer i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 20:02
  2. Sagem box "bootar" om hela tiden....
    Av gorgar i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-05-06, 14:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss