Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Vusolo2 hemnätverk

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger

    Vusolo2 hemnätverk

    Hej

    Jag kan inte hitta min solo2 på min dator i mitt nätverk, däremot kan jag hitta min dator i min solo2.
    Någon som vet vad jag har missat?

    ps

    nedladdning av plugins fungerar klanderfritt.
    Senast redigerad av ricki den 2013-08-31 klockan 10:39.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du måste ha samba igång på din Vu+ om du ska kunna komma åt filerna från nätverket.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du måste ha samba igång på din Vu+ om du ska kunna komma åt filerna från nätverket.
    Kan du berätta lite mer, jag hittar inget som kallas samba.
    Finns det redan installerat eller finns det under plugin?
    Senast redigerad av ricki den 2013-08-31 klockan 11:45.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Samba brukar vara igång by default i OpenPLi. Men de brukar ha ett eget namn på workgroup.
    Först kan du kolla om samba är igång genom att logga in på burken och skriva kommandot:

    ps | grep smb

    Du ska då få ett svar som innehåller några rader med smbd:

    root@vuduo:/etc/samba# ps | grep smb
    277 root 7212 S smbd -D
    295 root 7212 S smbd -D
    496 root 2696 S grep smb

    Om samba är igång så kan du titta på filen smb.conf som ligger i /etc/samba.
    I avsnittet [global] så kan du ändra workgroup från OpenPLi till WORKGROUP eller vad du nu kör på hemma.
    Det kan också vara bra att passa på att kommentera bort avsnittet [Root] så man inte delar ut hela filsystemet på nätet. Det brukar räcka att dela ut hårddisken som finns under [Harddisk].

    Efter att du gjort dina ändringar så starta om boxen så bör du hitta den på nätverket.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Samba är i gång, nu får jag pröva mig fram, tack för hjälpen.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Samba brukar vara igång by default i OpenPLi. Men de brukar ha ett eget namn på workgroup.
    Först kan du kolla om samba är igång genom att logga in på burken och skriva kommandot:

    ps | grep smb

    Du ska då få ett svar som innehåller några rader med smbd:

    root@vuduo:/etc/samba# ps | grep smb
    277 root 7212 S smbd -D
    295 root 7212 S smbd -D
    496 root 2696 S grep smb

    Om samba är igång så kan du titta på filen smb.conf som ligger i /etc/samba.
    I avsnittet [global] så kan du ändra workgroup från OpenPLi till WORKGROUP eller vad du nu kör på hemma.
    Det kan också vara bra att passa på att kommentera bort avsnittet [Root] så man inte delar ut hela filsystemet på nätet. Det brukar räcka att dela ut hårddisken som finns under [Harddisk].

    Efter att du gjort dina ändringar så starta om boxen så bör du hitta den på nätverket.
    Fungerar enligt dina anvisningar, tack för hjälpen.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Roligt att det löste sig!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Hej! Tack för en nyttig tråd - särskilt för mig som en komplett nybörjare vad det gäller digitalboxar och Linux!
    Jag har samma problem, dvs boxen (VU+ solo, OpenPli 3.0) inte syns på nätverket.

    Undrar hur ni menar när ni skriver "logga in på burken", är det alltså efter att man kopplat samman PC:n med digitalboxen mha vanlig nätverkskabel?
    Syns boxen i Utforskaren då? Eller måste något mer avancerat till, exempelvis Telnet in på boxens ip - men vilken port då isf?

    Ursäkta ev dumma frågor! Vore tacksam för svar, någon?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Man kan göra på olika sätt för att köra telnet.

    Det enklaste är kanske att använda programmet DCC, Dreambox Control Center. Där finns i vänsterkanten en färdig knapp som det står telnet på.

    Man kan också använda programmet PuTTY som finns att ladda ner här: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
    När man startar PuTTY fyller man i IP-adressen till boxen och markerar Telnet knappen och trycker på Open.
    Då kommer det upp ett svart kommandofönster med en login-prompt. Kör du OpenPLi så loggar man in med root och det behövs inget lösenord.

    Ett tredje alternativ är att helt enkelt ta fram ett kommandofönster i Windows och skriva:
    telnet 192.168.1.5
    (byt IP-adressen till boxens riktiga IP-adress)
    Då kommer också en inloggningsprompt fram och man loggar in som root.

    När man har loggat in så står man vid en Linux kommandoprompt i boxen och kan skriva Linux-kommandon (om man vet hur man gör).

    Men om du bara ska ändra filen /etc/samba/smb.conf så kanske det är enklare att använda ett FTP-program och leta reda på filen smb.conf som ligger i mappen /etc/samba. Börja med att ta en kopia på originalfilen som du kan lägga tillbaka om det skiter sig. Vissa FTP-program har en inbyggd editor som gör det möjligt att ändra i text-filer. Annars får man skaffa ett editor-program till PC:n som kan spara filer i UNIX-format *viktigt*. Annars kan filen bli förstörd om man sparar den i en Windows editor och skickar tillbaks den till boxen.

    Jag har tyvärr inget förslag på bra editor program till Windows eftersom jag brukar göra sådant här direkt i Linux-miljön när jag har loggat in med telnet i boxen. Då kan man använda en inbyggd editor i Linux som heter vi. Den är dock inte lätt att använda för nybörjare men vill du pröva så kommer här en ytterst kortfattad liten instruktion.

    Logga in på boxen som beskrivits ovan.
    Skriv:
    cd /etc/samba
    för att gå till rätt mapp.
    Skriv:
    ls
    för att lista filerna i mappen, kolla att där finns en fil som heter smb.conf.
    Gör en säkerhetskopia av filen med följande kommando:
    cp -p smb.conf smb.conf.orig

    Sedan är det dags att editera filen. Öppna filen i vi med kommandot:
    vi smb.conf
    Nu kommer filen upp på skärmen och kan editeras.
    Du kan flytta markören runt med piltangenterna.
    För att radera en bokstav trycker du tangenten x.
    För att skriva in något trycker du tangenten i och skriver in dina tecken sedan måste du trycka Escape för att avsluta inmatningsläget.
    När du är färdig med filen trycker du Escape och sedan : efter det skriver du wq och trycker Enter då sparas filen och du kommer tillbaka till kommandopromten.

    Allt detta ser krångligt ut och är krångligt för den som inte är van. Men vi är en traditionell unix-editor som är mycket användbar och oerhört kraftfull. Det jag berättat ovan är bara det minmala för att kunna göra en ändring. Det finns hundratals kommandon till i vi. Är du intresserad så googla på "vi tutorial".
    Senast redigerad av atomized den 2013-09-06 klockan 09:09.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    TACK TACK TACK !!! Fantastiskt, nu känns det för första gången som att det inte är helt hopplöst att komma igång!!!
    Skall prova i kväll/i helgen, spännande! Håller tummarna för att kunna återkomma med en "success"

Liknande ämnen

  1. Dreambox sänker mitt hemnätverk!
    Av roggap i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 09:11
  2. En tanke ang hemnätverk
    Av joakim79a i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 21:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss