Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: VU+ Solo, Blackhole & Softcam... Vilken softcam måste jag välja?

  1. #1
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger

    VU+ Solo, Blackhole & Softcam... Vilken softcam måste jag välja?

    Hej
    Jag skulle vilja lära mig hur allt hänger ihop.
    Jag har just nu en VU+ Solo med Blackhole image på.
    På den kör jag Mgcamd och allt fungerar om det ska.
    Jag skulle dock vilja testa att köra oscam-klient istället (för att lära mig mer).

    Hur hänger allt ihop?
    Först, när jag väljer image, så har jag förstått att jag måste välja en image som är baserad på min box. Det går inte att välja en image för DM800 till min VU+. (Det här måste jag väl ändå ha uppfattat rätt?).
    När jag sedan ska välja softcam, ska jag då ha en som är för enigma2, för VU+ Solo eller för Blackhole? Eller måste jag rent av ha en som stämmer för alla dessa?
    Här kör jag fast. Jag har hittat alla möjliga och omöjliga modeller (beteckningarna på dessa).
    Hur är det?
    Mycket tacksam för hjälp!

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Ladda ner OpenPLi 4.0 för VU+ Solo och installera, följ sedan guiden "OSCam som klient OpenPLi 4.0".
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det lättaste och säkraste är att hitta en softcam som är gjord för din image.
    Om du kör Blackhole på Vu+ så ska du ha en softcam som är gjord för den imagen.

    Anledningen är att i ett softcampaket finns det förutom själva cam:en och konfigurationsfiler en del andra filer som är till för att starta cam:en och de filerna ser ut och fungerar olika i olika images. Blackhole har inte samma lösning för uppstart av cam som t.ex. OpenPLi.

    Så det är olika lager av funktionalitet här.
    Först ska du ha en softcam som är kompilerad för rätt processorarkitektur.
    Sedan ska den installeras rätt i Linuxmiljön med startscript, menyval m.m.
    Och slutligen ska du som användare konfigurera upp den.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    87
    Tackad
    4 gånger
    Vet inte hur ni upplever det men jag provade att hantera bilden via DVBapi först men övergick till att enbart läsa korten med Oscam och sen se på dom via CCcam. Det är inga problem vilket som i BlackHole.

  5. #5
    Medlem Dahlas avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    108
    Tackad
    2 gånger
    Tack för den utförliga förklaringen, atomized!
    Jag behöver alltså bara en softcam för blackhole? Det spelar ingen roll vad jag har för box med den imagen på?

    rolrn: Det går inte för mig. Jag kör en slingbox och openpli ger röd/rosa bild via komponent till slingbox.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Dahla Visa inlägg
    Tack för den utförliga förklaringen, atomized!
    Jag behöver alltså bara en softcam för blackhole? Det spelar ingen roll vad jag har för box med den imagen på?
    Hold your horses!
    Jag skrev också att det måste passa med processorarkitekturen. Nu vet jag inte vilka olika boxar Blackhole gör images till men det är inte säkert att alla har samma processorarkitektur. Sedan kan man kanske inte vara 100% säker på att Blackhole har samma lösning för uppstartsscripten på alla boxar även om det troligen är likartat. Så säkrast är att hitta ett softcampaket avsett för din image och mottagare.

    Jag testade ett kort tag Blackhole på min Vu+ Duo och då lyckades jag hitta en sida som hade samlat olika cams till Blackhole men tyvärr har jag inte kvar den URL:en.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    titta i /usr/camscript och kolla lite på de filer du har där i din blackhole, så kanske det klarnar.
    om inte byt till openpli.
    det är väl samma softcam-program/binär till solo oavsett openpli eller blackhole

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nyburgare Visa inlägg
    titta i /usr/camscript och kolla lite på de filer du har där i din blackhole, så kanske det klarnar.
    om inte byt till openpli.
    det är väl samma softcam-program/binär till solo oavsett openpli eller blackhole
    Binären är säkert densamma eftersom den är anpassad till CPU:n. Det är scripten runt omkring som skiljer.

    Jag vet inte hur det funkar i Blackhole men jag försökte tränga in i detta i OpenPLi någon gång. Det visade sig vara snårigare än jag tänkt mig så jag gav faktiskt upp trots ganska goda Linux/UNIX kunskaper...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. [LÖST] VIlken softcam tilll nyinstallerad DM800se?
    Av Raskus i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 00:44
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 13:36
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 18:57
  4. Softcam
    Av kjell-håkan i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 13:55
  5. softcam?
    Av jaysan i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 22:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss