Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Viaccess 2

  1. #1

    Viaccess 2

    Hej!
    Hur stort ör sökutrymmer för OPnyckel till Viaccess2?
    DES är det väl som används. Normalt är ju DES 56bit.
    Stämmer det även här eller är det 64bit som jag sett någonstans.

  2. #2
    Gäst
    Viaccess har en variant av DES som utnyttjar sista byten - kolla på en nyckel. Vid nyckel sökningen utnyttjar man viss annan kunskap som reducerar sökrymden. Men rymden är större än 56-bit.

    /Spock

  3. #3
    Vet inte om du tänker på UCS söket, men detta kommer från Vkeys BF FAQ

    FR: Hur stort är det totala sökområdet ?

    SV: Sökområdet är 18,446,744,073,709,551,616 = 2^64 nycklar. Sökområdet är uppdelat i så kallade "areas", områden. Ett område består av 549,755,813,888 nycklar, så vi har 33.554.432 =2^(64-39) områden (areas) att söka igenom.

    FR: Är via2 kryptering samma som DES ?

    SV: Nej, via algoritmen är mycket mer komplicerad och DES använder 56 bitar av nycklarna medan Viaccess använder alla 64 bitar.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  4. #4
    Gäst
    Jepp, men man vet en del om den sista byten så sökrymden är mindre än 2^64 för opkeys.

    /Spock

  5. #5
    Tack för svaren.
    Hur mycket mindre är sökrymden?

    Roade mig med att räkna ut hur lång tid det tar att knäcka BF med
    deras program.

    Anta 1.5GHz datorer i snitt.
    DES, 56 bitar: 285 Datorår dvs 285 datorer står och räknar ett år i sträck
    64 bitar 73000 Datorår
    60 bitar 4500 datorår

    Så om man vet att man kan komma ner till 60 bitars sökarea istället
    så blir det mycket lättare.

  6. #6
    Gäst
    Vilka shortcuts man hittat är "need to know". Den snillrika implementationen ger också en väsentligt högre keyrate än vad andra lyckats med.

    Så om man vet att man kan komma ner till 60 bitars sökarea istället så blir det mycket lättare.
    Ja, eller om fler hjälpte till. Tyvärr är folk i allmännhet alltför lata och förlitar sig på att någon annan skall fixa det hela för att sedan lämna över, för andra att exploatera och förstöra.

    /Spock

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Spock
    Vilka shortcuts man hittat är "need to know". Den snillrika implementationen ger också en väsentligt högre keyrate än vad andra lyckats med.

    Så om man vet att man kan komma ner till 60 bitars sökarea istället så blir det mycket lättare.
    Ja, eller om fler hjälpte till. Tyvärr är folk i allmännhet alltför lata och förlitar sig på att någon annan skall fixa det hela för att sedan lämna över, för andra att exploatera och förstöra.

    /Spock
    håller med dig spock helt och hållet... synd att vi har sådana människor ibland oss...
    men efter det jag har läst här i denna tråd.. så kommer det nog behövas en jäkla massa tid om vi ska lyckas med att söka igenom alla areor...
    har jag förstått det rätt eller har jag fått det om bakfoten??

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av erikejw
    Tack för svaren.
    Hur mycket mindre är sökrymden?

    Roade mig med att räkna ut hur lång tid det tar att knäcka BF med
    deras program.

    Anta 1.5GHz datorer i snitt.
    DES, 56 bitar: 285 Datorår dvs 285 datorer står och räknar ett år i sträck
    64 bitar 73000 Datorår
    60 bitar 4500 datorår

    Så om man vet att man kan komma ner till 60 bitars sökarea istället
    så blir det mycket lättare.
    Jajaja.. Det låter jobbigt, men tänk på att vi får ballare och ballare datorer med tiden. Inom ett år sitter en del med 6 GhZ:are och knäcker.

    Sedan kommer ju 64 bitars processorerna, om man lyckas skriva en version av sökprogrammet till den processorn, kommer man kunna utnyttja den hastighetsökningen det innebär. Jag har gott hopp om framtiden :smile:

Liknande ämnen

  1. Viaccess 2.4 - 2.6
    Av dammiz i forum Viaccess
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 09:54
  2. tv4 på viaccess
    Av mmotor i forum Viaccess
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 16:13
  3. Viaccess 2
    Av ekno_ i forum Viaccess
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 18:08
  4. viaccess
    Av cadillac 67 i forum Viaccess
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-08, 20:33
  5. Viaccess 1
    Av franniex i forum Viaccess
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-05, 14:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss