Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: HTPC problem. Är nya comhemkort conax eller viaccess?

  1. #1

    HTPC problem. Är nya comhemkort conax eller viaccess?

    Hej,
    Håller på och bygger htpc och har köpt ett twinhan dvbc-kort + viaccess cam v4.84 eftersom jag läst att det ska funka med comhem. Dock så säger programmet att "wrong smartcard inserted" när jag stoppar in kortet. Får bara in de fria kanalerna.

    Börjar fundera på om felet är att mitt kort inte är kompatibelt med viaccess cams. Beställde abbonemanget för några dagar sedan så kortet är således helt nytt. Enligt uppgift ska comhemkort fungera både med conax och viaccess cams men frågan är om nya comhemkort bara fungerar med conax cams?

    Boxen jag fick med är en humax conax cx-fox-c och vad jag förstår finns det inte ett spår av viaccess i den. Därför bör väl kortet jag fått också vara conax eller ska det fungera i viaccess-cams ändå?

    Tacksam för hjälp.

    / fope

  2. #2
    Utan att veta helt säkert så tror jag att alla nya kort är ren conax, det var bara gamla kunder med viaccess boxar som fick ut tvåspråkiga kort (conax tunnlat genom viaccess)

    Kolla vilken ATR som du får på kortet, då ser du om det är via eller conax
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    ok, är det jag också misstänker. Nån annan som kan bekräfta att det är så det är?
    Hur ser jag vilken ATR jag får på kortet? Var ett tag sen jag höll på med såna här grejer..

  4. #4
    Om du har en progger från AD-Teknik så kan du köra MPtest (finns på deras hemsida)

    Om du har annan progger så hämta hem en version av winexplorer vilken som helst

    ATR för conax är 3B 24 00 30 42 30 30
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    aha, kul att få användning för den gamla mp3.5:an igen. Var ett tag sen. Nu gäller det bara att hitta var jag lagt den


    Hittade proggern

    Detta får jag fram:
    Smartcard ATR Test
    ATR received : 3B 34 94 00 30 42 30 30
    Test OK

    alltså inte exakt som du skrev, men nästan..
    Är det ren conax?

  6. #6
    Jag har aldrig sett den ATRn förr men det spelar ingen roll men det är garanterat conax

    Jag gjorde ett sök på gamla inlägg i den här avd (kan rekommenderas) och såg att den ATR som jag skrev tidigare fanns på dom första korten som kom, jag trodde att det svarade med ett viaccess men det var tydligen fel av mig ops:

    Har däremot för mig att det var strul med viaccessmodulerna, viktigt vilket serienummer dom hade eller nått?

    Någon annan som har CH kanske kan svara på om nya kort fungerar i en gammal box
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7

    Nya kort går klockrent i gammla boxar

    Nya kortet ca 3 veckor gammalt går klockrent i en gammal sagem box från 97

  8. #8
    hmm.. konstigt. kanske camen som det är fel då..
    Twinhankortets medföljande programvara hittar camen. Den är:
    viaccess 1.0 v484
    application v 1.08.003
    manufacturerer: SCM Microsystems

    Vad jag förstår så är det senaste versionen av camen.

    Eller kan det vara så att man får ett speciellt programkort om man
    köpt till humax-boxen - som bara har conax. Kanske finns olika sorters
    kort som comhem skickar ut?

    De_coder: beställde du box samtidigt som abonnemanget?

  9. #9
    Jag har ett comhem kort från oktober i år som fungerar med viaccess 4.84 cam. Newcamd (cardserver för kortdelning) identifierar kortet som ett conax kort och det fungerar utmärkt med conax kryptering. Min gissning är att ditt kort borde fungera med båda systemen eftersom mitt kort gör det.

    /Peter

  10. #10
    Jag har både en Conax och en Viaccess CAM, båda funkar med mitt kort från augusti förra året. Jag får ut precis samma info info från min Viaccess CAM, som du skrev:

    Snapshot:
    http://www.bostreammail.com/kalev/mc...s/viaccess.png

    Men kanske en Conax CAM fungerar bättre iom att det är nyare..? <- gissning bara

Liknande ämnen

  1. Viasat och DVB-s kort i HTPC eller dylikt!
    Av Kalledoo i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 15:17
  2. Viaccess eller Conax ?
    Av dreamer i forum Viaccess
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-10-18, 14:31
  3. Conax - Viaccess
    Av dacgbg i forum Viaccess
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-11, 02:04
  4. viaccess vs conax
    Av MoonWolf i forum Viaccess
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 21:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss