Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: 2 satelliter till 4 mottagare

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Grafisk "Hur tusan ska jag koppla ihop alla mina boxar" som bjuder på en del olika alternativ för samma resultat.
    http://www.satlex.org/sv/1participant.html

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
    För en som är helt ute o cyklar på parabolsidan så kommer det en dum fråga här..

    Jag har 2 st huvuden (tror ni kallar det LNB) en mot canal digital och en mot viasat och 2 st dreamboxar. Just nu så går ena huvudet till den ena och det andra till den andra.

    Hur gör jag för att få båda huvuden till båda boxarna med sånna där switchar.
    Om jag köper en http://cgi.ebay.de/Spaun-SAR-212-F-D...#ht_3745wt_879 så ser det ju bara ut som 1 utgång. Hur får jag 1 till utgång till den andra boxen då? Behöver jag en till sån och isf hur kopplar jag det då? Eller köper jag en med 2 in och 2 ut?
    Du behöver nya huvuden (LNB) med dubbla utgångar (twin-LNB) och två Diseqc-switchar. Sedan kopplar du så här:
    http://www.satlex.org/sv/2participan...onf_2p_2s.html

  3. #13
    Tack för hjälpen och bilden!

  4. #14
    Nu har jag köpt allt och ska montera ikväll + imorgon..

    En fråga som har med det här och göra.

    Eftersom det är Viasat och Canaldigital som jag ska köra med så blir det ju 2 st kortläsare. Jag har bara varit med om att använda en kortläsare.

    Hur ställer jag in i configen på boxen? Ska jag använda CWS multiple eller hur fungerar det?
    Om jag använder mig av CSP ska jag använda de under samma Profile eller går de under olika? Och om de är under olika så måste jag väl ansluta till 2 portar?

    Hur vet dreamboxen vilka kanaler som är på vilken profil då isf?

    10000 frågor =)

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Vilken setup har du tänkt dig? I dag har du två Dreamboxar, har du ett kort i varje?
    Du kan fortsätta att ha det så. Lägg till en användare på varje box för den andra boxen. Lägg till en CWS-rad i varje box som pekar på kortläsaren i den andra boxen.

    Ovanstående är väl den enklaste lösningen. Sedan finns det många andra varianter också beroende på om du vill köra separat server, CSP eller något annat?

    Om du inte berättar lite mer hur du har tänkt och vad du har för grejor är det svårt att föreslå några lösningar.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Yllas, fördelen med två dreamboxar (om du har det) är att man kan köra med ett kort, då slipper man den extra avgiften, då kan man köra servern på en av boxarna, och den andra som klient, så hämtar den information över ett datanätverk hela tiden så får du två av varandra oberoende boxar. Bortsett från datanätet och informationen som skickas där.

    Har man inte dreambox så kan jag tänka mig det finns dem som har två boxar, en för conax för CD utbudet och en för NDS systemet för Viasat utbudet. Och sedan kopplar man in båda boxarna direkt i TVn.

  7. #17
    Ni har missförstått mig helt. Jag har 2 st dreamboxar och jag har en dator till cardserver..
    Fast innan har jag bara haft Viasat men nu skaffar jag canal digital oxå så då har jag köpt en kortläsare till USB Phoenix och sätter kortet där i.

    Hur configurerar jag Cardserverproxy alt. newcs för att använda 2 st kortläsare.
    Idag ser det bara ut såhär
    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS = 192.168.1.100 15000 xxx xxx 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 wan newcs
    på dreamboxarna, men hur får jag de o ansluta till det andra kortet samtidigt?
    Är det något jag kan ändra i CSP eller är det i dreamboxarnas config jag ändrar det?

  8. #18
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Och hur ska vi kunna veta att du har en dator till server när du inte nämnt något om det förut...?

    I newcs.xml lägger du till en <device> sektion till för den andra kortläsaren, typ:
    Kod:
             <device>
                            <name>Phoenix Interface</name>
                            <type>phoenix</type>
                            <mhz>357</mhz>
                            <node>/dev/ttyS1</node>
                            <parity>odd</parity>
                            <reset>normal</reset>
                            <export>Yes</export>
                            <enabled>Yes</enabled>
                            <blocksa>No</blocksa>
                            <blockua>No</blockua>
                            <blockga>No</blockga>
                            <!-- <boxkey>0000000000</boxkey>  -->
                            <!-- <rsa>0000000000</rsa> -->
                            <Seca-PPV>no</Seca-PPV>
                            <crypto-special>No</crypto-special>
                            <PTShandshake>No</PTShandshake>
                            <carddetect>yes</carddetect>
                            <newcamd_port>15001</newcamd_port>
                            <priority>round</priority>
             </device>
    Se till att det blir rätt serieport och välj en annan <newcamd_port> än du har på första läsaren. Har du 15000 på första läsaren väljer du lämpligen 15001 för andra läsaren.

    På klienten gör du sedan en newcamd.list fil, typ:
    Kod:
    CWS_KEEPALIVE = 300
    
    CWS_MULTIPLE = 192.168.1.100 15000:15001 xxx xxx 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs
    Jag går inte in på Cardserverproxy i denna tråd då det blir alltför mycket att beskriva det också. Det finns andra trådar att läsa om csp ifall du vill pröva det senare. Mitt råd är att först få igång det med bara NewCS och mgcamd. Så kan du bygga vidare sen.

  9. #19
    Åter tack för all hjälp!

    Men.. jag har inte lyckats få igång det.
    Jag köpte två st DiseqC 1.0 och kopplade ihop allt. Det fungerade jättebra med orginalboxarna på både viasat och canal digital men när jag kopplade in mina dreamboxar så hittar de inga kanaler.

    Jag ställde in Diseqc AB i satelitkonfigurationen och vilken som var på A respektive B och försökte sen starta kanalsökningen.
    Den hittar endast 50 kanaler men inte någon som är intressant för mig.. Bara fria utländska kanaler.

    Jag läste här på forumet och antog att jag hade fel Satlites.xml så jag gjorde en ny just för thor & sirius genom den där sidan och la in den. Bootade om boxen och gjorde en ny kanalsökning men då hittar den endast 1 kanal.

    Började fundera på om parabolen var felriktad men då hade väl inte Orignalboxarna gett bild?

    Innan jag satte dit DiSeqC så hittade jag Canal Digital och Viasat fast på de direktkopplade kablarna då i mina dreamboxar. Ångrar nu att jag flashade de innan jag kopplade in.. :/

    Någon som har någon idé?

  10. #20
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du har nog råkat ut för fenomenet att Dreambox inte funkar med alla Diseqc-switchar... Säkra kort är kvalitetsswitchar som Spaun eller EMP Centauri. Även Biltemas tidigare sägs funka bra. Biltema har en ny sort nu som jag inte hört om den funkar eller inte.

    Vad händer om du kopplar förbi diseqc-switchen och kopplar en kabel direkt från Dreamboxen till ett LNB? Då borde du få in alla kanaler som ligger på den satelliten.

Liknande ämnen

  1. HD mottagare till CD.
    Av schteff i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 17:08
  2. Hd mottagare till comhem
    Av pazante i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 19:51
  3. Satelliter från vänster till höger
    Av thelv i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-26, 06:52
  4. billig mottagare till CD?
    Av Lacariuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-23, 10:57
  5. DVB-mottagare till datorn?
    Av P-son i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 07:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss