Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 59

Ämne: Fartkameror

  1. #1

    Fartkameror

    Jo ni läste rätt :wink: Det är så att jag undrar lite grann hur polisens regler ser ut ang dom här kamerorna. Om jag förstått det rätt måste polisen identifiera föraren för att kunna skicka ut böter, och inte till bilens ägare. Stämmer det? Har själv aldrig åkt fast i nån kamera om nån undrar det. :smile:

  2. #2
    Njaa har för mig att det går till bilägaren

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    1 139
    Tackad
    1 gånger
    jo det är ja nästan säker på att det gör
    Dreambox

  4. #4
    Med hjälp av bilden kan polisen se fordonets registreringsnummer och vem som är förare. Bilden kan sedan jämföras med bilägarens pass- och körkortsbild.
    Böteslappen skickas hem till ägaren med posten, men det är bara den som kört bilen vid tillfället som kan bötfällas.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jojje_115
    Med hjälp av bilden kan polisen se fordonets registreringsnummer och vem som är förare. Bilden kan sedan jämföras med bilägarens pass- och körkortsbild.
    Böteslappen skickas hem till ägaren med posten, men det är bara den som kört bilen vid tillfället som kan bötfällas.
    Till@Jojje_115, Det stämmer som du skrev ! men lagen kommer att ändra snart, tror jag .

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Polisen kan även ställa otrevliga frågor vem som har kört bilen vid det aktuella tillfället och det blir skoj och höra " Jag vet inte "

  7. #7

    fartkameror

    Ja du har rätt,dom måste identifiera föraren men det är snart slut om det nya förslaget går igenom. Då blir det ägaren som får betala. Det är så i vissa andra länder tydligen så ( EU-anpassning antar jag.
    Humax vaci 5350 2 lnb hotbird-astra1
    Triax dvb 65s 1 lnb astra2
    kabelvision

  8. #8
    Jag har testat dessa kamror och det blir verkligen skarpa kort, det är inte lönt att neka

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    1 139
    Tackad
    1 gånger
    om man täcker för ansiktet med tex en snusnäsduk eller vad det heter och tejpar övet reg nummret så kan don inte identifiera föraren eller bilen
    Dreambox

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av BRIAN2004
    Citat Ursprungligen postat av Jojje_115
    Med hjälp av bilden kan polisen se fordonets registreringsnummer och vem som är förare. Bilden kan sedan jämföras med bilägarens pass- och körkortsbild.
    Böteslappen skickas hem till ägaren med posten, men det är bara den som kört bilen vid tillfället som kan bötfällas.
    Till@Jojje_115, Det stämmer som du skrev ! men lagen kommer att ändra snart, tror jag .
    Men då blir inte fart överträdels alvarligare än t.ex felparkering...
    Om du kör 200 på 90 sträcka så ryker kortet kan till o med bli fängelse = grovt brott... och du kan ju inte bli dömd för ett grovt brott utan bevis.

    edit: kul att se hur de ska lösa det =)
    VU+

Liknande ämnen

  1. fartkameror i norge
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 09:27
  2. är det sant med fartkameror
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 19:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss