Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Recension av Deltasat CXCI 1105

  1. #1

    Recension av Deltasat CXCI 1105

    Som jag har lovat så skulle jag ju skriva lite om mina intryck av min nya reciever en Deltasat CXCI 1105. Har dock bara hunnit att pröva den lite grann dvs. har inte kommit in i alla funktioner helt än. :twisted:

    Den kommer med allt som en mottagare kan klara av idag såsom DiSEqC 1.2 för att styra motor, 1 kortplats för Conaxkort men även 2 modulplatser för att ta del av de andra kodningssystemen som finns. m.m.
    I paketet så finns 1 mottagare, 1 fjärr (m. batterier) och 1 instruktionsbok på engelska. Lite snålt att man inte får med någon scartkabel eller dylikt.

    Det första du möts av när du startar mottagaren är en gräslig design på menyerna som för övrigt är förinställda på tyska. Dock är det enkelt att byta språk till Svenska (Finns ett gäng andra språk också). Dock så är det den sämsta svenska jag någonsin läst bl.a. så kallas franska för fransäsiska i meyerna, om du vill börja titta på kanaler som du laddat ned så trycker du på "seende" osv. Inte kul.

    Att söka efter kanaler går relativt snabbt och det är inte speciellt svårt att vare sig göra en automatisk sökning eller manuell. Sedan när man tittar på tv så finns det EPG o allt annat andvändbart. I originalutförande kan man använda ett Silverkort med BBaio för att öppna det som går. Lär också gå att använda ett titanium med WLTDO el. TMB filer för att få multissytem från conaxplatsen (har dock inte prövat tit).

    Nu till det bästa med den här mottagaren möjligheten att ändra mjukvara och därigenom se på alla kodade kanaler utan kort. Att byta programvara är lätt, man går in på t.ex. http://www.geocities.com/irpatch/ och laddar ner programvaran därifrån (finns även på andra ställen där ny mjukvara läggs upp fortare). Sedan använder man ett program som heter DELTAstblink4 för att ladda upp mjukvaran till mottagaren via en nollmodemkabel kopplad mellan mottagarens RS232 port och datorns comport.

    Nyaste mjukvaran är V522 den kom iförrgår tror jag, jag använder dock f.n. V512 (den näst nyaste) skilnaden är att V522 är mer ostabil (kraschar visst lätt) men däremot öppnar Xdream och FreeXtv vilket inte V512 gör.

    Det första man möts av när man startar mottagaren efter att ha bytt programvara (patchat) är den snygga designen. Enorm skillnad mot för original mjukvaran som är enormt ful (dessutom kan man "customisera" sin nya mjukvara med olika färger). Alla funktioner finns även här och är lika lättilgängliga som i orginalmjukvaran (dock finns endast engelska som menyspråk).

    Efter att ha sökt efter de kanaler du vill ha så är det dags att börja titta på Tv. Nu märker du att kanalen du vill se på är kodad. Då går man in på "Parental Code" och trycker "9911" därefter trycker man på röd knapp och kan gå in i en "hemlig" meny för att editera koder för alla olika system. Dock är alla koder fräscha i denna version och man kan gå ur direkt och därefter öppnas allt som går att öppna. (denna procedur måste göras en gång för att aktivera emu)

    Det som jag har öppnat med denna mjukvaran är TVCabo (30W), Canal Digital (1W), Viasat (kvarvarande i viacess på 5E)
    Dock kan den även öppna det som finns i Irdeto (t.ex Canal Digitaal), Seca (mediaset), Nagra (D+ tror jag ), Viacess (SRG o TPS) osv.

    Två buggar som finns är
    1. Conaxkanaler svartnar efter 5 minuter och är så i några skeunder för att därefter fungera, och så fortsätter det. Sägs bero på att mottagarens processor får jobba väldigt hårt med Conax eftersom dess koder är så långa. Sägs bli fixat i kommande mjukvaror.
    2. Text på t.ex. Canal+ fungerar dåligt då mjukvaran inte har stöd för Teletext som vi använder här i norden i motsats till dvbtext som också finns (som fungerar på mottagaren). Sägs också bli fixat till kommande versioner av mjukvaror.

    Rekomenderar varmt ett köp. Ger mest för pengarna idag. Klarar mer än en Samsung och gör samma som en dreambox (den har ju dock andra coola funktioner som inte deltasat har) för mindre än hälften av pengarna.

    Det blev lite långt inlägg, hoppas ni orkade läsa (det tog mej ett tag å skriva )

    MVH Soprano :twisted:

    p.s. fråga gärna om det är något ni undrar. 8)
    - Look! I'm Al Pacino from Scarface!
    - No you're not! You're Fredrik the idiot from Sweden.
    **Gary Busey till Fredrik Wikingsson efter en omgång Paintball.**

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    1 139
    Tackad
    1 gånger
    tack för en mycket bra recension tony!

    om ja hadde vetat det så hadde ja nog köpt en sånn istället för dreambox
    ja är intresserad av att veta mer av den här maskinen har du någon bra länk (hällst på svensk) om den här mottagaren?
    Dreambox

  3. #3
    Tack för den förträffliga infon Soprano. Den sparas och kommer att användas om jag köper en mottagare igen.

    edit: Har du inte fått din Dreambox än reecord? Tror den fanns på neptunsats hemsida..
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  4. #4
    Den enda länken på svenska är neptunsats forum www.neptunboard.com
    Annars finns det ett forum tillängnat den här mottagaren på www.deltasat.at
    Satdudez har en sektion för denna mottagare också, där finns en stor tråd som jag har startat med mycket info om olika saker www.satdudez-forumz.com

    Sen är det ju bara till å googla så hittar man säkert det man söker.

    MVH Soprano
    - Look! I'm Al Pacino from Scarface!
    - No you're not! You're Fredrik the idiot from Sweden.
    **Gary Busey till Fredrik Wikingsson efter en omgång Paintball.**

  5. #5
    Från Neptunboards forum:

    HOW TO PROGRAM FIRMWARE ON THE MACHINE

    1. USE DELTALINK4
    2. USE NULLMODEM CABLE (LIKE HUMAX) AND CONNECT TO COMPORT 1 OR 2
    3. START DELTALINK AND LOAD THE .BIN FILE (SIZE 2MB)
    4. NOW TURN ON POWER SWITCH FROM THE BACK OF THE RECEIVER
    5. WAIT UNTIL GOOD APPEARS ON FRONT
    6. SWITCH RECEIVER OFF AND ON
    7. WHEN YOU SEE 000 SCRAMBLED, TYPE ON THE REMOTE CONTROL 9911 TO ACTIVATE EMULATION.

    Glöm dock punkt 7 och gör som "tony_soprano" istället!

  6. #6
    Har nu också skaffat en Deltasat, i stort sätt samma intryck.

    Ska påpeka för dig att V522 som finns att ladda ner från http://www.geocities.com/irpatch/

    är en icke-porr variant som ska har V521's conax-problem fixade, enligt medföljande fil. Har dock inte hunnit testa detta ännu.

  7. #7
    Har också hört om att denna version har många buggar fixade t.ex. att textningen inte fungerar och att bilden på Conax inte fryser till stup i kvarten. Dessutom har dom lagt in svenska som menyspråk.

    Ska testa den nu till helgen, återkommer med resultat.....
    Pröva den du med Husmor

    MVH Soprano
    - Look! I'm Al Pacino from Scarface!
    - No you're not! You're Fredrik the idiot from Sweden.
    **Gary Busey till Fredrik Wikingsson efter en omgång Paintball.**

  8. #8
    Ska bli intressant att ni som har denna mottagare återkomma när en "BRA" version finns tillgänglig. Då kanske man kan slå till med ett helt paket.

    Keep going guys!
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  9. #9
    V522 (icke-porr) fungerar!

    Bildproblemet är fixat, men på textningen så visas bara varannan textremsa och ibland så försvinner inte texten.

    Men man kan nog inte kräva så mycket eftersom V522 kom ut bara för några dagar sedan, så om ytterligare några dagar så är nog problemet fixat.

  10. #10
    Jag har stora problem. Kan inte uppdatera mottagaren som fungerat utan problem flera gånger tidigare. Det kommer upp "err.4" i teckenfönstret istället för "good" som det ska vara. Jag blir fan galen har prövat alla olika sätt. Startat om datorn, prövat att ladda om mjukvaran säker 10 gånger, bytt program att ladda mjukvaran, gjorde en reset inne i mjukvaran. Fungerar ändå inte att ladda ny mjukvara, den gamla stannar kvar.
    Det verkar som att den inte kan spara det den laddar upp. När jag försökte ladda upp inställningar så gick uppräkningen (uppladningen) bra men sedan kom det där jävla "err.4" igen!
    Vet någon vad det betyder och kan nån hjälpa mej!?!?

    MVH soprano (som inte får se på sopranos ikväll pga. den där jävla recievern!)
    - Look! I'm Al Pacino from Scarface!
    - No you're not! You're Fredrik the idiot from Sweden.
    **Gary Busey till Fredrik Wikingsson efter en omgång Paintball.**

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ang recension av Relook 400S
    Av i forum DGStation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 15:54
  2. Deltasat CXCI 1105
    Av hajen123 i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 12:42
  3. Deltasat 1105
    Av stillfull i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 18:23
  4. Deltasat CXCI 1105
    Av tony_soprano i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-11, 19:46
  5. [LÖST] Maximum C-802 CXCI
    Av mr.pete i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 19:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss