Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 34

Ämne: That is why we don't get Conax keys anymore!

  1. #21
    klart lysande

  2. #22
    Stort tack det finns hur mycket kunskap som helst om man bara söker på rätt forum vilket vi är många som tydligen gör TACK Klas :lol:

  3. #23
    Instämmer i hyllningskören!
    Mycket bra skrivet Klas!

  4. #24
    Halla ops: :roll: [/u][/i]

  5. #25
    mycket bra klas

  6. #26
    mycke bra skrivet.

    Men under tiden jag läste det så kom en del saker upp i huvudet på mig.

    Hur lyckades man få ut nyklarna hela tiden?
    MK kort, vad EXAKT e det? jag trodde jag visste vad det var, men just nu känns det inte som det.

    Borde man inte själv med en del kunnskaper runt om sig, kunna få ut en nyckel som fungerar? (Teoretiskt)

  7. #27
    vet faktiskt inte hur man har lyckatsläsa av information från ett conax kort. Men som jag ser det fiinns det bara två sätt att göra det på.

    1. Du kan i genom att "hyvla" sönder chipet på kortet dumpa alla nödvändig
    data. Detta är mycket svårt och för att utföra detta krävs utrustning som elektronmicroskop osv.

    2. Du kan genom att hitta säkerhetsluckor eller andra svagheter i algoritmen
    läsa ut data från kortet.

    Båda metoderna är extremt svåra, både hårdvaran (chipet) och mjukvaran (algortimen) blir allt säkrare.


    (algorotm = recept för beräkning av något. Obs. simplifierad förklaring. Så att inte någon programmerare hoppar på mig nu. :wink: :lol: :lol: )
    /klas

    --------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

  8. #28
    Tack för historiken Klas, mycket bra. Kan du eller någon annan på forumet ge en enkel förklaring till, varför man inte kan gämföra den okodade signalen med en ovkodad ??? Och på detta sätt klura ut vad kortet gör med signalen. (Käns lite svårt att samla pengar till ett elekronmicroskop.) Fast jag anar nog att det antingen vore för enkelt, eller att man behöver låna typ SMHI:s plus några till kraftiga datorer.

  9. #29
    Bra krypteringar är konstruerade så att resultatet skall se ut som helt slumpmässigt data.

    Därför är det mycket svårt att jämföra en krypterad signal med en okrypterad.

    Men hur krypteringen och dekryperingen utförs för alla DVB-transmissioner är känt, de använder en algoritm som heter CSA. Det innebär att man kan prova igenom alla nycklar tills man hittar en som låser upp strömmen.

    Tyvärr är det ofantligt antal möjliga nycklar som skall provas och de byts dessutom var 10:e sekund.
    Kanske skulle gå för någon ASIC-konstruerare att skapa hårdvaruchip som fixar detta i hårdvara och hittar nyckeln på någon dag. Pratar vi mjukvara så tar det säkert hundrafalt längre tid. Så innan man är nere under 10 sekunder med något av alternativen...ja då krävs mer än SMHI:s datorkraft...

    Alternativt skulle man kunna leta huvudnycklar till conax men om jag inte har helt fel så är dessa inte bara enormt många...finns färre atomer i universum än möjliga nycklar till conax om jag inte misstar mig.

    Vad man kan försöka sig på är att leta svagheter i dessa algoritmer och därigenom minska antalet nycklar som måste provas.
    Till exempel GSM och dess A5.1 kryptering har sådana svagheter, man kan minska antalet nycklar ifrån 2^64 till nånstans runt 2^44. Skulle man lyckas hitta den nyckeln kan man då avlyssna ett pågående samtal men inte nästa samtal eftersom man inte har hittat huvudnyckeln eller algoritmen för hur A5.1 nycklarna genereras ifrån huvudnyckeln på SIM-kortet (varierar från operatör till operatör, precis som för digitalteve).

    Vissa krypteringsalgoritmer kan man köra baklänges och få ut nyckeln i klartext, men t.ex. CSA som används för DVB är det inte möjligt då den inte är linjär. Möjligen skulle man kunna komma fram till ett begränsat antal nycklar som måste provas för att hitta den rätta om man kör CSA baklänges.
    Ta till exempel den enkla olinjära ekvationen x^2=n
    Antag att vi vid ett tillfälle vet att svaret på den skall bli 9 (n =9).
    Men vi vet ändå inte om x=3 eller om x=-3 är det rätta svaret och måste prova båda dessa alternativ för att se vilket som är rätt.

    Krypteringsalgoritmer är avsevärt mer komplexa och ger betydligt fler alternativ än 2st. nycklar om man vid ett tillfälle känner svaret och försöker backa algoritmen.

    Så hoppet för piratavkodare ligger på att någon lyckas läsa ut innehållet i abonnemangskortens chip/minne. Då kan man läsa ut nycklarna...
    Detta är dock en lösning som kommer att bli svårare och svårare att genomföra utan elektronmikroskp och avancerad labbutrustning.

  10. #30
    Jag borde också ha nämnt att om man känner svaret, alltså har den avkodade signalen, så är väl vitsen att hitta en nyckel som är giltig i 10 sekunder ytterst liten. Det är väl bara att låta bli göra sig besväret och istället titta på den redan avkodade signalen...förutom för vissa som har prioriteringarna rätt, dvs för de som själva TV-tittandet är ointressant

Liknande ämnen

  1. V Keys?
    Av sören i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 15:56
  2. V-keys
    Av karl48 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-06-24, 15:36
  3. V-Keys
    Av Patrik.E i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-14, 20:26
  4. Mk-keys
    Av bursu i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 06:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss