Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Byta min analoga parabol till digital?

  1. #1

    Byta min analoga parabol till digital?

    Har flyttat till ett hus där jag tog över en gammal parabol (Macab)med 4 st. LNB och en analog mottagare(Macab NRF-660). Om jag nu vill se digital TV, behöver jag då byta LNB`na? eller räcker det med att t ex köpa en dreambox som mottagare?

  2. #2
    kolla vilka lmbn du har,är det universal kan det funka bara dom håller 9.75-10.6
    viasat-cd motarbetar varandra men vi hjälps åt m.v.h.reidar fra BREKKEN

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Du bör nog oxå byta switchen till en digital sådan (Diseq).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Ok. Tack för det. Hur kan man se om det är universal eller inte. Om det inte är det, funkar det inte alls då eller?
    Är ju helt off på detta, men switchen, var sitter den ops: ?

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Det är inte säkert att du ser det sådär ehlt lätt, med tidens tand så bleks all text på huvudena. Mitt tips till dig är:

    Köp 2 nya 0,3 db huvuden (LNB=LowNoiseBlocker) samt en BRA DisEQ-switch (Triax). Det är några hundralappar så funkar allt sedan.
    Switchen sitter förmodligen ute vid parabolen och har tre F-kontakter, en till mottagaren samt 1 till varje LNB.

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    kolla om det är 40 hals på lmb och det står universal,svitchen sitter vid p-bolen. det går en kabel från varje lmb,en till motagaren
    viasat-cd motarbetar varandra men vi hjälps åt m.v.h.reidar fra BREKKEN

  7. #7
    Mitt tips är att inte köpa något nytt alls (förutom digitalbox då förståss) och testa om det funkar med de gamla huvudena och den gamla switchen, vilket det troligtvis gör. Har man fyra huvuden så sitter där ju någon slags switch, och det är förmodligen en diseqc. (switchen sitter ute vid parabolen, 2 eller 4 ingångar och 1 utgång som sen går in till mottagaren).

    Skulle det mot förmodan inte fungera så kan du ju börja byta ut saker då... varför utgå från att det inte funkar som matkoh verkar göra?

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag utgår INTE från att det inte funkar, utan talar bara av erfarenhet. Det är billigare att byta alla grejer på en gång, än att hålla på och bråka. Dessutom:

    - LNB av "äldre" typ mer än 2-3 år har "dåliga" värden 0.8 -1 db brustal & nya har 0.3 db
    - DisEQ av äldre typ är av version 1.0 & nyare har 1.1 eller 1.2.

    Så de pengar det kostar att byta ut grejerna till nya är försummbart i sammanhanget.

    Switch = 100:- (max), LNB 50:-/styck

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Tack för svaren. Får klättra upp å kika lite noggrannare hur det ser ut.

  10. #10
    Nyare switchar finns även i DisEQ version 2.0, men jag har ingen aning om vad det är som är nytt med dessa i jämförelse med 1.2.

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 00:46
  2. Byta från Boxer till Canal Digital?
    Av Robban 1881 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 14:45
  3. Byta viasat till canal digital med samma utrustning.
    Av tvniklas i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-23, 16:06
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-16, 18:11
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-25, 08:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss