Sidan 3 av 27 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 270

Ämne: Om borgarna vinner

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av music4keep
    Ett är säkert. JAG tänker i alla fall inte rösta på den rödgröna röra vi har idag. Inte för att jag tror att det blir bättre med borgarna, men inte Persson vid styret igen. I stället för att bli bättre blir det ständigt sämre. Egentligen kanske vi skulle startat en sida på nätet där de som är pigga på en plats i riksdagen kan regga sig, presentera sig och sina hjärtefrågor. Sen kan de som röstar välja dem. Vi har ju faktiskt personval... Sverige kanske skulle bli bättre med en riksdag med vildar som tar sitt uppdrag på allvar i stället för politiker som skiter i oss alla.

    Så vad har sossarna gjort mig då? De har förstört arbetsmarknaden inom mitt yrke och samtidigt sett till att det inte går att komma någon vart. I princip får man bara dåligt betalda jobb, oftast som handläggare i staten... På så vis urvattnas också yrkesrollen. Jättekul, speciellt som jag ville hjälpa människor i stället för att stjälpa dem. Att starta eget är rena självmordet om man inte har en tjock plånbok.
    Jag fick i alla fall ett jobb på ett statligt verk. En timanställning där jag fick jobba som en dåre till skitlön. Upp till 225 timmar i månaden ibland. Jag var nöjd i alla fall. Ekonomin klarade sig och frugan och lillan fick mat på bordet - tills de lade ner enheten. Eftersom det var ett jobb i staten lovade de att vi skulle få ett trygghetspaket som fyllde ut mellanskillnaden mellan gamla lönen och de fjuttiga ören man får från a-kassan. Staten tar minsann hand om de sina - trodde jag. För att åtnjuta de goda frukterna krävs det ett intyg, som verket antingen fyllt i fel (läs för lågt belopp) eller helt sonika vägrar fylla i om man tjatar. Tror ni att facket hjälper? Nej, de sitter i knät på samma verk som motarbetar mig och flera f d arbetskamrater. Och jag som i min naivitet trodde att statliga verk skulle försöka att vara ett föredöme och facken vara på den svages sida...
    Så resultatet denna månad blev fjuttiga 8000 sekiner efter skatt en bunte räkningar, däribland ett studielån som inte är billigt att betala av på totalt 12000 och undertecknad jagandes efter någon som kunde låna ut en slant. Samtidigt får jag gå till arbetsförnedringen som försöker skita en i halsen vid varje tillfälle och stiftelsen som hanterar trygghetspaketet och höra en massa propaganda om att det går bra för Sverige och att arbetsmarknaden inte varit så bra på länge... Intressant att höra när verkligheten är den motsatta. Hälften av de jag känner är arbetslösa varav t ex en är duktig datortekniker med fel förnamn som är arbetslös sedan sju år och numera får gå på antidepressivt och har magsår för att nämna något. Honom skickar de till Samhall på praktik som inte leder till något jobb eller som han inte klarar... När man säger det och visar hur dåligt det är på deras egen webbsajt kommer argumentet med plusjobben. Jo, förvisso, men de anställer inte överkvalificerade (hur var det med det livslånga lärandet?) eftersom de inte ens vet vad de söker. Skulle man mot all förmodan få ett plusjobb är det ett jobb som varar i två år (det är så länge pengarna räcker) och utan större anställningstrygghet. Sen är det ut i arbetslösheten igen, fast med ännu sämre villkor än innan. Plusjobben rimmar också illa när man betänker att en del myndigheter samtidigt säger upp folk och då går det hela ut på noll. Inom Migrationsverket t ex pratas det om upp till 1600 personer som ska ut i kylan. Hur rimmar det med alla jobb man skulle ordna genom plusjobben och då speciellt som redan ett antal hundra sparkats bara från det verket? Plusjobben får då ingen effekt över huvudtaget utan blir bara ytterligare en propagandastunt inför valet.
    Jag hade i o f s kunnat flytta till någon del av landet där det finns jobb (läs Västra Götaland, Stockholm eller något norrländskt län dit man tvångskommenderat folk i samband med flytt, men misslyckats). Jo, förvisso, men var ska man få pengarna för att köpa en lägenhet eller ett hus när regeringen inte lyft ett finger när priserna och kostnaderna för boendet galopperat iväg? Hur jag än sparar kommer jag inte ikapp. De enda alternativen är sunkiga ghetton där ens unge får lära sig habibisvenska trots att hon är född i här och är svensk medborgare. När hon blir lite äldre kommer alla hennes habibis att kalla henne hora i stället för habibi. Det är det sista jag skulle vilja, men antagligen är det helt politiskt korrekt... Kriminaliteten ska vi inte ens nämna. Polisen skiter ju numera i allt och alla och riktar sig enbart på att stoppa fortkörare och folk som på något sätt riskerar nollvisionerna. Jo, att bryta mot regeringens policies ska kosta skjortan. Jag ser vissa likheter med Kina där. Och skulle lillan en dag råka tanka lite musik från nätet kommer hon att riskera att straffas och jag som målsman får hosta upp dyrbara skadestånd till blodsugare, sorry, skivbolagen m fl menade jag. Med de lagarna som Bodström sakteligen inför kommer hon säkert att få ett underbart liv i ett samhälle där storebror kollar henne på samma sätt som i 1984 och där alla mänskliga rättigheter läggs åt sidan. Tja, jag skulle kunna fortsätta ganska länge med att beskriva hur landet under Persson alltmer blir en bananrepublik och i värsta fall diktatur, men det här borde väl räcka. De som har sina ögon öppna förstår nog vad jag menar. I reklamen på flera pelare runt om i landet har de foton på arbetare som säger att de bygger Sverige. Det skulle ha varit bilder på Persson, Bodström och andra muppar som säger att "Jag river Sverige" i stället. Sen kan de ju berätta hur duktiga de varit.
    Bra reflektion över hur det ser ut i det svenska samhället


    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    hur tror ni sänkta skatten fianseras? jo högre avgifter till vård,skola,fackbilförsäkringar osv...
    Det där är skitsnack, det du skrev om innan stämmer.

    För övrigt kan jag bara konstatera att sverige går ganska bra ekonomiskt nu, statliga företag gör rekordvinster i storleksordningen 20 miljarder, högkonjunktur samt stigande börser. Men trots att ekonomin går så bra har socialdemokraterna inte lyckats göra något vettigt åt arbetslösheten. Istället för att använda de extra tillskotten i statskassan till långsiktiga åtgärder använder man nu pengarna till valfläsk och plussjobb, som är en kortsiktig lösnining för att pressa ner arbetslösheten nu innan valet. Men vad tror ni händer när pengarna till plussjobben är slut? Vad kommer att hända när vi kommer in i nästa lågkonjunktur? Jo då kommer givetvis dessa jobb att försvinna, men då är ju valet redan över.

    Det som behövs är en ny arbatsmarknadspolitik, sverige behöver en politik som gör det enklare och billigare att starta nya företag, vi behöver sänka arb.givaravgifter och skatter för företag så att företagen vågar nyanställa, så att produktionen inte flyttas utomlands osv.

    Som en kuriosa till leatherface inlägg har moderaterna dessutom lagt fram ett förslag där man sänker inkomstskatten för de som har det svårast, tjänar minst, just för att denna grupp människor ska få lite mer att leva på.

    Jag kommer att lägga min röst på de borgerliga i valet, sverige behöver en ny politik, arbete före bidrag!
    /klas

    --------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    plusjobb och andra åtgärder är faktiskt bra om man vill skapa jobb... alla jobb jag haft har jag haft förut har jag fått genom att hamnar där genom åtgärd först...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #23
    karl48. Va du med i Ådalen 1938
    Person är min gud,det är den enda idolen jag her haft dom senaste åren,sossarna är bra,

    FY FAN SÅNT JÄVLA SKIIIIT !

    Du ska se att borgarna fixar det den här gången.
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av mimmie
    karl48. Va du med i Ådalen 1938
    Person är min gud,det är den enda idolen jag her haft dom senaste åren,sossarna är bra,

    FY FAN SÅNT JÄVLA SKIIIIT !

    Du ska se att borgarna fixar det den här gången.
    Hur menar du först så. sen helt annat (nä jag var inte med i Ådalen, visst är jag inte någon ungdom men inte så gammal, mån tro hur det skulle vara och skriva i den åldern lite skakigt(du kanske trodde det efter bilden HA.Ha.Ha.)

  5. #25
    Plusjobb bra? Det låter som om en del gått på något sosseseminarium :-)
    Plusjobben är ju rena parodin och inte minst av allt rena lurendrejeriet. Klarar man inte att genomskåda det då är man rätt person till att rösta på sossarna. Å ena sidan sparkar man folk i parti och minut från myndigheterna å andra sidan "skapar" man nästan lika många kortvariga och ofta sämre tjänster inom kommuner, myndigheter m.m. som räcker ett tag över valet. Kontentan är ju likväl att inga nya jobb egentligen skapas. Folk skyfflas om inom staten bara. Inte bara det, ponera att du, liksom många andra studerat (dagens universitet verkar nästan vara fabriker där man producerar mer än vad som efterfrågas), då är inte chanserna stora att du får arbeta med kvalificerade yrkesuppgifter inom det du studerat. Hamnar du på en myndighet, såvida du inte har haft tur att vara en brat med rika föräldrar, får du arbeta med allt annat än det du var utbildad för. Detta medför att hela yrkeskårer undervärderas och närmast raderas. Med tiden glömmer man dessutom det man är utbildad för om man inte får arbeta kvalificerat med detta med problem på sikt som följd. En jurist får således ren handläggarkompetens och den gode doktorn duger möjligen till att bli slaktare... Det är ett enormt slöseri med kunskap. För sossarnas del kvittar de. Det känns nästan som om de vore överlyckliga om de kan sätta en jurist till att hänga gardiner på ålderdomshem eller låta läkare arbeta som dödgrävare. Likheter med kulturrevolutionen i Kina under 60-talet månne? Detta syns dock inte i annonserna till plusjobben, eftersom det sällan är specifierat vad man ska ha för arbetsuppgifter. Även det har sin enkla anledning: plusjobben behövs egentligen inte. Pengarna skulle använts bättre om det hade varit för att stimulera den privata sektorn och skapat jobb, men det är klart - då föder man kapitalet... fy hundan. Frågan är dock vilket som är bäst - en enorm offentlig sektor som kostar alltmer, men inte producerar, utan vars syfte snarare är att övervaka eller en större privat sektor som inte kostar, men producerar och därmed genererar arbetstillfällen och skattepengar? För sossarna verkar det vara det första. Följderna får ni se om säg 2-3 år och framåt.

    När det gäller allt gnället om att allt dåligt kommer från den senaste mandatperioden de borgeliga styrde kan jag inte annat än skratta. De skyhöga räntorna berodde på George Soros spekulation med kronan och pundet och devalveringarna ett av många sätt att åtgärda de problem sossarna skapat mandatperioderna innan. Visst, det går bra att skylla det ena efter det andra på de borgeliga, men glöm inte att sossarna styrt nästan oavbrutet under flera år och mandatperioder och att de enda gångerna de förlorat är när de själva velat, dvs för att slippa städa upp efter sig. Det de borgeliga dock kunnat göra är det nödvändiga underhållet som krävs för att maskineriet ska fungera. En storstädning hade krävt flera mandatperioder, nyreglering (eller kalla det reformer) inom flera områden och tillsättning av opolitiska chefer, generaldirektörer, tjänstemän m m (för den som inte provat det tidigare, kan ni ju alltid roa er med att kolla chefers partitillhörigheter, med skrämselhicka som följd). Sossarna har minerat marken under decennier och då är det bara möjligt med små förändringar och reparationer - lagom tills sossarna vinner på nytt. Känns inte mönstret igen, månne? Visst, de byggde upp Sverige en gång i tiden, men för den som inte inser det, så river Persson detta bygge på samma sätt som min treåriga dotter gör med legotorn. Ett annat sätt att minera marken för oppositionen, vilket dock inte ens de verkar förstå, är genom plusjobben. Genom att hosta upp ett antal miljarder för att anställa åtar sig faktiskt arbetsgivarverket att behålla denna nyanställda pluspersonal i två år. Det är pengar som staten ska ut med i två år och därmed också ett hål i budgeten som minskar handlingsutrymmet för en ny regering. Förresten, pengarna som myndigheterna kan äska för att anställa plusjobbare kan sökas senast maj och sista utbetalningen sker i juni/juli. Därefter blir det inga nya plusjobb. Är det inte uppenbart? Genom att minska handlingsutrymmet för de borgeliga på detta vis kommer sossarna än en gång kunna skylla på att det gick så dåligt under deras mandatperiod. Lita på det... Nej, sätt stopp för detta sjaskiga anhang en gång för alla. Jag skulle gärna ge de borgeliga 2-3 mandatperioder för att de ska få en chans att rensa bort all skit så att det ängligen kan bli bättre.... Efter det hade det varit intressant att se hur många som skulle vara beredda att rösta på Persson, Bodström och liknande anhang.

  6. #26
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    glöm inte bort röran i början av 90 talet då dom var vid makten senast... hur dom såg till att räntan steg till över 10% och kronan devalverades massor
    Nu var det väl 1982 som det devalverades senast i Sverige (16%)?
    Då av sossen Palmes regering.

    Du kanske syftar på "valutakrisen 1992"
    I slutet på 80talet(sosseregering) lät man låsa kronkursen mot ECUn (utan att låsa ihop ekonomierna ordentligt med villkor). Inflationen blev högre i Sverige än i Europa (på grund av avregleringen av valutamarknaden) och vipps så hade vi 20% dyrare varor i Sverige än i stora delen av Europa.
    Räntan höjdes till 500% (10%?!) och inflödet av valuta ledde till en flytande växelkurs.
    Splatt. Inget utrymme för välfärtsreformer när man lånat så jäkla mycket pengar under lång tid för att finansiera välfärden under de svårare åren.

    Bara att pröjsa tillbaka. Knappast en regering som satt i 3 år kunde skapa alla de där problemen. Skulden ligger nog hos Riksbanken som inte ville strama åt ekonomin när man avreglerade valutamarknaden.

  7. #27
    Och förresten, när jag redan är igång... :-)
    Är det inte märkvärdigt att all utlysning av sändningstillstånd för privat lokalradio upphörde tvärt när sossarna kom till makten? Är det inte konstigt att de som då fått tillstånd var musikkanaler som inte ens anstränger sig fem minuter för att granska och kritisera sådant som är fel, d v s utan någon som helst form av redaktionellt innehåll. Är det inte heller märkvärdigt att sossarna låtit de två bolag, MTG och SBS, som minst granskar bli dominerande på marknaden - trots att privat lokalradio just ska vara lokalradio? Inte en enda av de stationer varit intresserade av att starta talk och nyhetsradio har fått tillstånd... Bland de stationer som fått tillstånd för marksänd digital-TV lyser nyhetskanalerna med sin frånvaro. CNN, förvisso, men de granskar ju inte precis Sverige.
    Slutsats. I Kina är det lättare att få ett tillstånd för att sända musikradio, så länge man inte sänder nyheter. Likheten är slående. I Ryssland har Tsar Putin sett till att få bort allt kritiskt granskande från etern. Även där är likheten slående. Kamrat Persson försöker ju sig på samma stunt i lightversion. För dem som inte förstått varför jag använder Kina och Ryssland som jämförelse är en enkel förklaring på sin plats. Kina är en diktatur och Ryssland kan väl närmast liknas en kvasidemokrati sedan Putin fick makten. Det är därför extra intressant att jämföra med Sverige, när regeringen Persson gör liknande drag.

    Apropå 90-talskrisen. Det som sällan nämns är vilka politiska sympatier riksbankens GD, chefer och högre tjänstemän hade vid den borgeliga regeringens tillträde och fortsatta mandatperiod. Då är det nog hugget som stucket vad de bestämmer när tjänstemän och direktörer med sossesympatier vill annat.
    Att inflationen galopperade beror faktiskt mycket på George Soros spekulation. Han köpte stora kvantiteter kronor i Japan där de inte är efterfrågade och sålde i Finland där kursen var högre och på så vis undergrävde han och hans kompanjoner kronans värde med hög inflation som följd

  8. #28
    Jag är glad att jag inte är såsse,och försöker försvara regeringens handlande på det här forumet.

    (regeringsskifte för allas bästa)
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  9. #29
    sossarna säger att de fick städa upp efter borgarna
    skitsnack! det var lågkonjungtur på väg och sossarna hade ställt till det ännu mer,de tordes inte sitta kvar. sen är det inte lätt att fixa något på en mandatperiod,hur många perioder har sossarna suttit?
    sossarna har tagit i system att låta folk bli bidragsberoende och sedan skrämmas med att kommer högern så ryker bidragen.
    och sen säger de att det blir pengar över i stadskassan, hur fan kan det bli det när stadsskullden ökar hela tiden.

  10. #30
    Vart tog alla hjärntvättade såssar vägen ?


    PS
    Händelsen i Ådalen va tydligen 1931 inte 1938 som jag skrev.
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

Liknande ämnen

  1. "Tvbolagen vinner"
    Av wildone i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 15:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss