Sidan 1 av 27 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 270

Ämne: Om borgarna vinner

  1. #1

    Om borgarna vinner

    Om borgarna vinner:
    A-kassan förvandlas till fattighjälp


    Borgerliga politiker tycks tro att arbetslösheten är de arbetslösas eget fel. Men det blir inte fler jobb därför att villkoren för de arbetslösa blir sämre. De senaste årens arbetslöshet beror främst på en för låg efterfrågan i kombination med en snabb strukturomvandling, alltså faktorer som de arbetslösa inte kan påverka.
    Borgarna föreslår i en ekonomisk rapport att dagpenningen efter 300 dagars arbetslöshet ska sänkas till 320 kronor. Så ungefär 5 000 kronor i månaden efter skatt kan den som är långtidsarbetslös räkna med. A-kassan förvandlas till fattighjälp.

    Ersättningsnivån ner till 70 procent
    Den som i dag får den maximala ersättningen kommer att få ett minskat belopp om 50 kronor per dag, vilket blir 1 100 kronor i månaden. Alliansen vill maximera dagpenningen till 680 kronor och efter 200 dagar ska ersättningen ned till 70 procent. Oberoende av tidigare inkomst blir taket för ersättningen 15 000 kronor per månad. För dem som har varit arbetslösa en längre period än 200 dagar kan inkomstförlusten bli så hög som 1 900 kronor i månaden.

    S vill garantera en nivå på 80 procent
    Socialdemokraterna vill garantera en ersättningsnivå på 80 procent. Socialdemokraterna har insett att om a-kassan ska fungera som en omställningsförsäkring så måste nivån räknas upp. Man kommer att höja försäkringen till 912 kronor per dag. Det innebär att det stora flertaglet arbetslösa är garanterade en ersättningsnivå om 80 procent.

    Fackavgiften får inte dras av
    Avdragsrätten för fackavgiften ska lopas och egenavgiften i a-kassan höjs enligt alliansens förslag. Det innebär i runda slängar att ett förlorat avdrag för fackavgiften och avgiften till a-kassan skulle kosta löntagaren 300 kronor mer varje månad. Vilket ger ökade utgifter med cirka 3 000 kr per år.

    Bättre för högavlönade
    Framför allt slår besparingarna mot den hälft av befolkningen som tjänar under genomsnittet. De bättre avlönade kommer att klara sig bättre. Skälen till detta är flera. Arbetslöshetsrisken i yrken med låg lön är mångfalt större än i yrken med hög lön och arbetslöshetsperioderna för högavlönade är i regel kortare.
    Många inom höglönegrupperna fyller dessutom ut a-kassan med privata löneförsäkringar.

  2. #2
    3,2 procent – så låg är arbetslösheten bland danska ungdomar i åldern 16-24 år. I Sverige är motsvarande andel 13 procent. I Danmark är arbetsmarknaden flexiblare än i Sverige och det är en förutsättning för att ungdomar ska komma in på arbetsmarknaden och inte riskera att bli outsiders.

    Om det fungerar i Danmark borde det fungera i Sverige

  3. #3
    Jag har svårt att tro sossarna när dom lovar guld och gröna skogar. De har varit vid makten hur länge som helst, och så säger dom att dom ska göra massa åtgärder för att lösa vissa frågor/problem...varför bara vid valår? Varför har man inte gjort något tidigare?

    Sen att man lovar en sak och gör helt tvärtom (billström om trängselskatten) gör ju inte saken bättre.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    trängselskatt är ju bara bra,.. hoppas dom inför de på fler ställen så de går ta sig fram i stan... använd kollektvtrafiken istället... sen måste vi ju tänka på miljön annars kommer vi snart få använda båtar istället för att ta oss fram... och vad ska moderaterna göra med ställen som har 40% arbetslöshet eller nåt om man räknar alla som är i åtgärder? många av dom klarar sig inte ens idag och vinner moderna är de ju totalt kört för många som inte tar sig in i arbetslivet igen... sen vad ska ni ta för jobb om alla norrläningar kommer söderut och tar dom? kan ju inte flytta ens för man får ju inga lägenheter söderut och hittar man en får jag inte pga mina betalningsanmärkningar jag fått pga arbetslösheten... när ska folk inse att moderaterna bara är för dom rika? vad ska jag göra som gått arbetslös i typ 6 år nu och inte får nåt jobb? tänk på att alla möjliga avgifter kommer att höjas med moderaterna vid makten,högre akasse avgift,högre skatt på försäkringar för bilar,kommer inte ha råd att vara sjuk osv... sen så har de inte så dåligt ändå i sverige, går mycket sämre i många andra länder... sen fick ju regeringen städa upp efter all skit moderaterna och co ställde till med på början av 90 talet och vi har ju inte återhämtat oss helt än från det... bara kolla hur det varit tiigare då dom varit vid makten med eller hur det är i usa för moderaterna vill ha som det är där och så vill inte jag ha det..
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #5
    Om du inte har haft ett jobb på 6 år kanske det är dags att börja leta ett jobb och ta det som kommer och inte bara ta det som låter kul?
    Du får väll flytta dit de finns jobb? Säg nu inte att de inte finns jobb någonstanns, prova med manpower, där får du säkert jobb.

  6. #6
    Sen är det så att borgarna inte kommer ha någon chans. Sossarna har alla bidragstagare på sin sida. Att de inte gjort mycket mot arbetslöset och annan misär glöms direkt när någon hotar om hur det skulle kunna bli vid borgerligt sytre.

    och angående trängelskatten så är jag inte jätte-emot. Jag tycker bara det är synd att man inte håller vad man lovar. Och att skatten slår snett. Jag har råd att betala, men tänk på ensamma mamman som ska skjutsa sina barn över halva stockholm.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nicke-
    Om du inte har haft ett jobb på 6 år kanske det är dags att börja leta ett jobb och ta det som kommer och inte bara ta det som låter kul?
    Du får väll flytta dit de finns jobb? Säg nu inte att de inte finns jobb någonstanns, prova med manpower, där får du säkert jobb.
    vad tror du jag gjort i 6 år? det finns inga jobb jag får så det är inget jag valt... tvärtom jag vill ha ett jobb nu och mår väldigt dåligt av att vara utan... hur kul är det att leva på existensminimum och se skulderna växa hela tiden? har inge utbildning eller körkort heller och det kräver ju många jobb idag så mina ansökningar åker i papperskorgen direkt eller liknande... flytta upp hit så får du se att det inte är så jävla lätt att fixa ett jobb och som jag sa hur ska jag kunna flytta de finns ju inga lägenheter där jobben finns och sen är det ju ingen som tar emot en med skulder hos kronofogden... och borgarnas politik gör det inte bättre.. sen är det ju många jag känner som inte kan jobba pga oilika anledningar som skulle drabbas med... vill ni ha som i usa så flytta dit då.. sen att dom inte gjort nåt mot arbetslösheten är fel för dom har fått ner den betydligt även om det är en bit kvar men glöm inte bort att sverige har låg arbetslöshet ändå om man jämför resten av eu eländet... när de gäller trängselskatten... de går ju bussar,pendeltåg,tunnelbana där så fort man går ut utanför dörrn... lokalt där jag bor går det inte ens bussar varje dag och dom går inte så sent heller så där faller skift och helgjobb bort även om jag skulle få dom så tar jag mig inte dit eller åtminstone inte ifrån... som sagt kom inte och säg att vi norrlänningar inte vill jobba iaf.. visst finns de väl en del som inte vill det men dom flesta är inte så... så skärpta regler för att få bidrag kan jag väl vara för...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Det är inte mycket som gjorts mot arbetslöseten, i varje fal inte långsiktigt. Bara en del nödlösningar för att hyfsa till siffrorna inför valet.

    Tittar man på socialförsäkringsutredningens statistik från 2002 så var 19,5% sjuka eller arbetslösa (riksgenomsnittet för personer mellan 20 och 64 år). Skrämmande.

    edit: jag är ingen bra statistikuträknare/mattegeni, så siffran blev antagligen fel. jag tog %-satserna för varje län och räknade ett snitt på dom. helt fel säkert. jaja.

    Det var bäst att bo i stockholms län (13,3%) och sämst i norrbotten (26,6%).

    edit2: tittade på scb's statistik för 2005. Där var 26,12% av befolkningen mellan 16 och 64 arbetslösa eller "ej i arbetskraften" (studerande/långtidsjuka/förtidspensionerade). Korttidssjuka räknas som arbetande. Räknar man på mellan 20 och 64 år blir det 21,85%.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    där jag bor kanske det är 40% arbetslösa om man nu räknar dom som är i åtgärder och sånt så det är inte bara och fixa jobb... men åtgärder är iaf bättre än att gå hemma bara och blir väl nån 1000 lapp mer iaf... men spelar ingen roll va du tar fram för statistik... går ändå åt helvete varje gång borgarna är vid makten och är bara för dom rika men det fattar inte svenska folket... se bara hur mycket sossarna fått städa upp efter er sen förra gången.. vi har fortfarande inte återhämtat oss sen då... så svenska folket har sig själv och skylla egentligen som röstade fram dom i början av 90 talet... låter precis likadant nu med men sen då dom tagit över då är det fullt kaos varje gång...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    där jag bor kanske det är 40% arbetslösa om man nu räknar dom som är i åtgärder och sånt så det är inte bara och fixa jobb... men åtgärder är iaf bättre än att gå hemma bara och blir väl nån 1000 lapp mer iaf... men spelar ingen roll va du tar fram för statistik... går ändå åt helvete varje gång borgarna är vid makten och är bara för dom rika men det fattar inte svenska folket... se bara hur mycket sossarna fått städa upp efter er sen förra gången.. vi har fortfarande inte återhämtat oss sen då... så svenska folket har sig själv och skylla egentligen som röstade fram dom i början av 90 talet... låter precis likadant nu med men sen då dom tagit över då är det fullt kaos varje gång...
    hoppas att svenska tar sin förnuft och inte låter borgarna förstöra det som nu är uppbyggt av sossarna jag håller med ovanstående inlägg

Liknande ämnen

  1. "Tvbolagen vinner"
    Av wildone i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 15:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss