Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: MAXVAR vad menas? (gemini Image)

  1. #1
    Gäst

    MAXVAR vad menas? (gemini Image)

    Attention!
    This MaxVar Image is only running in flash (it has been only tested that way). Please do only use DreamUp and don´t forget the flash erase. Do not use other tools like FW or DCC. The image is otherwise identical to the "normal" images.
    Jaha? En MAXVAR-image är identisk med en "normal" image men man har skalat bort lite eller?

    SAME SAME BUT NOT SAME? Eller?

    Är det någon här som VET vad det här med MAXVAR egentligen handlar om? Att man ska få ut mer ledigt utrymme i /var efter installation har jag förstått men hur har man gjort det och på bekostnad av vad och vad har man skalat bort? Vad är riskerna med detta? Är det stabilt?

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Det är samma image fast med lite nerbantade funktioner... Men i regel är det samma fast med mer utrymme i VAR delen...

    Jag tycker själv att dom fungerar väldigt bra!
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Deaaaaaas
    Det är samma image fast med lite nerbantade funktioner... Men i regel är det samma fast med mer utrymme i VAR delen...

    Jag tycker själv att dom fungerar väldigt bra!
    Tack ska du ha. Vet du exakt vilka funktioner det är som man har bantat ner lite?

    Om funktionen är densamma (som dom skriver att den är) så vore det intressant att veta varför det finns en MAXVAR och en som inte är MAXVAR. Den senare verkar ju onödig i så fall.


    Tillagt kl 10:43
    =================

    Jag hittade följande på http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb...hilight=maxvar

    Citat Ursprungligen postat av nachtvogel, Dreambox Team
    Das "MaxVar" Image nutzt eine neue Partitionsuafteilung innerhalb des Flash Speichers. Hierbei wird nicht benötigter Flashspeicher der eigentlich dem schreibgeschützten Bereich zugeordnet ist dem beschreibbaren /var Bereich zugeordnet.
    Unter dem Strich habt ihr also (ohne das irgendwas im Image fehlen würde oder das ihr sonstige Nachteile habt) über 1MB mehr freien Speicher unter /var für Plugins als mit dem Standard-Image.

    Da das Ganze wie erwähnt über eine Verschiebung der "Partitionen" im Flashspeicher geschieht, sollte das Image aber auf jeden Fall mit dem Original DreamUp geflashed werden, da Programme wie Flashwizzard, etc. mit den Verschiebungen z.T. nicht klar kommen und auch die root.cramfs methode schief gehen kann.
    Om detta stämmer så finns det inga nedbantade funktioner. Partitioneringen är annorlunda. Man får ut 1 MB extra i /var jämfört med en normal image. Man har flyttat oanvänt utrymme från skrivskyddade partitioner till /var. Jag ser INTE anledningen att INTE använda MAXVAR-versionen. Man MÅSTE dock använda DreamUp för att flasha. Program som FlashWizard sägs inte kunna klara att installera en MAXVAR-image korrekt.

  4. #4
    Jag installerade MAXVAR utan problem med FlashWizard Pro 6.0.
    Jag kör med CS och det är hur stabilt som helst.
    Last Man On Earth©

    DreamBox DM 7000S 160GB HD
    Andy´s CVS i Flash
    Peter Pan Neverland 1.0 On USB
    Gemini 4.40 On USB
    Motorstyrd LNB

  5. #5
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Last Man On Earth©
    Jag installerade MAXVAR utan problem med FlashWizard Pro 6.0.
    Jag kör med CS och det är hur stabilt som helst.
    Då är det bara att gratulera!

    För alla andra så är det förfarandet inget som Gemini Team rekommenderar. Av vilken anledning anger dom inte men sannolikt förutsätter en del av dessa verktyg att vissa partitioner ska ha en viss storlek. Själv går jag på rekommendationen/vädjan från Gemini Team och uppgraderar med DreamUp. Dom bör ju veta vad dom pratar om och jag hoppas verkligen inte att dom kastar ur sig grundlösa varningar.

    Citat Ursprungligen postat av Gemini-Team
    ACHTUNG !
    Das MaxVar Image läuft nur im Flash (nur so getestet) und das Image bitte nur mit DreamUp und "Flash Erase" einspielen. Keine anderen Tools wie FW oder DCC benutzen.
    Das Image ist ansonsten identisch mit dem "normalen" Image.

  6. #6
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Jag vet många som kört in MaxVar imagen med FlashWizard via LAN utan problem...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  7. #7
    Jag la in Gemini 3.1 MAXVAR över en Gemini 3.0 med FLASHWIZARD 6.3 utan problem. Allt funkar precis som det ska.

  8. #8

    Gemini 3.20

    Hej

    Jag testade nyligen att lägga in Gemini 3.20 MAX VAR. Jag har tidigare kört 3.10. Jag har dessutom gjort en image backup av min fungerande box med alla kanaler, addons, boquets o.s.v. Så jag har helt enkelt flashat en box med dreamup och sen kört flash wizard för att köra in backupen, utan några problem. Fort och enkelt. Men när jag hade Gemini 3.20 MAX VAR så gick det inte lika bra. Är det möligt att firmwaren blir helt annorlunda än om man körde en standard, ikke MAX VAR?

    //snake

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    maxvar betyder att /var partitionen är större och root partionen är mindre... du kan alltså inte flasha in en backup av image då om den inte är samma storlek....
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  10. #10
    Alright, då förstår jag


    Jag tackar

    //snake

Liknande ämnen

  1. Hjälp med val av gemini image
    Av Dinkan i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 09:37
  2. Gemini 4.70 DM800 sim1 image
    Av forhike i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 16:12
  3. Gemini image 4.30 säker?
    Av Pette_rsson i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 02:03
  4. Gemini image v4.10+ mgcamd
    Av nickz i forum Dreambox
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 09:48
  5. Gemini Team image / Hemsida
    Av mimmie i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 10:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss