Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Dreambox är inget annat än dyrt skräp!

  1. #1
    Gäst

    Dreambox är inget annat än dyrt skräp!

    Hejsan! Förlåt den lite provocerande rubriken på detta inlägg :wink:

    Påståendet läste jag just i ett annat forum där en kille hade funderingar på att kasta ut sin DM7020S och inhandla en Relook 400S.

    Nu är dom ju inte direkt jämförbara, kanske man hellre ska jämföra DM7025 med Relook 400 i så fall?

    För en del är en sån sak som operativsystem och politiska partier som religion. Det finns inget annat än det man själv tror på. Här på ComHit verkar inte vara några problem att propagera och agitera för det man tror på.

    Själv vill jag inte framhålla vare sig något operativsystem eller politiskt parti som bättre än andra. Detsamma gäller fabrikat av digital-tv-mottagare. Trots att jag har en Dreambox själv vill jag inte framhålla den som bäst till "alla pris".

    Därför har jag börjat titta mig omkring litegrann efter alternativ. Dreambox kanske inte är den enda religionen som kan frälsa alla?

    Jag tycker man måste få titta lite vad man får för pengarna också. DM7025S kostar runt 5000 spänn i jämförelse med Relook 400S som bara kostar runt 3000 spänn.

    Visst kan jag tänka mig ett mervärde för Dreambox då det är lätt att få tag på images och plugins men 66% högre pris är den inte värd.

    Det ser faktiskt ut som om Dreambox tar ut oskäligt högt pris för sina produkter! Flera av oss är säkert beredda att betala ett överpris?

  2. #2
    Jo Dreambox känns lite onödigt dyr. Tycker dock inte man bör köpa nån annan version än 500. Dock har väl 700-serien något bättre bildkvalitet om det behövs.

    Men bättre med en 500 och vill man ha inspelning köper man en extern nätverkshårddisk så får man mycket mer valuta för pengarna.

  3. #3
    Jovsst, men timeshift:a kan man glömma med 500:an. (Om ni inte har löst det sedan min 500:a började samla damm?)
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  4. #4
    Har aldrig spelat in ett program på över 8 år. Missar man något går det alltid ladda hem, missar man sport kollar men ändå bara resultatet.

    Timeshift kan väl vara användbart, men skulle aldrig betala mer än 200:- extra för det. Billigt ska det vara.

  5. #5
    hur spelar man in med en 500?
    vad är Timeshift?

    Nybörjare

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    96
    Tackad
    3 gånger
    500 (åtminstone C) borde inte kosta mer än 1000-1200:-!
    VU+ Solo2

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Såhär kan man säga.

    Dreambox är till för proffsen, dvs dom som vill spela in, överföra filer till datorn, cardsharing och allt möjligt. De är ju egentligen en dator. Sedan kan tyckas att den är dyr, iofs inte konstigt dom har ju monopol mer eller mindre.

    Däremot att köpa en vanlig t.ex. dekoder med PVR funktion och hårddisk är ju inte fel, dom kostar kanske in mer än 2000kr.

    Då kan man banda flera saker och titta på dom i efterhand sedan kasta. De gör jag ofta då jag vill se jay leno och annat skoj. Orkar inte se det på vardagarna så jag ser allt på helgerna.

    Fördel att banda är att man kan snabbspola förbi reklam och sånt.

    Sedan har det ju kommit billigare varianter av dreambox, om dom är bra eller inte vet jag inte. Problemet idag med många PVR system är att hårddiskarna är på tok för små samt de kan vara grymt krångligt att uppgradera om det ens går.

  8. #8
    Att påstå att dreamboxen är till för proffsen var ju att ta i.
    Ska du ha en box med en massa lullul som inte har så där jättemycket med själva tittandet att göra ska du skaffa dig en Dbox2.Alla dreamboxars moder.Utan dboxen skulle det inte finnas några halvtaskiga kopior kallade dreamboxar.Antalet plugins till dbox2 är oräkneliga.Utan dbox2 ingen enigma.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av samot4
    Att påstå att dreamboxen är till för proffsen var ju att ta i.
    Ska du ha en box med en massa lullul som inte har så där jättemycket med själva tittandet att göra ska du skaffa dig en Dbox2.Alla dreamboxars moder.Utan dboxen skulle det inte finnas några halvtaskiga kopior kallade dreamboxar.Antalet plugins till dbox2 är oräkneliga.Utan dbox2 ingen enigma.
    Kanske inte för proffs, men för linux intresserade.
    Just nu ser de ut som om "ultra" svensson köper dreambox för att köra CS och sedan har dom inte en blekaste hur man startar sin TV.

    ..och precis som någon redan sa nyss, så är dreamboxen egentligen ingen digitalmottagare, utan en dator i ett skal som liknar en digitalmottagare. Så vill man ha en digitalmottagare med 50mhz CPU för 1000:- så visst, men ska du ha den 5 dubbla krafften så måste du betala..

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Såhär kan man säga.

    Dreambox är till för proffsen, dvs dom som vill spela in, överföra filer till datorn, cardsharing och allt möjligt. De är ju egentligen en dator. Sedan kan tyckas att den är dyr, iofs inte konstigt dom har ju monopol mer eller mindre.

    Däremot att köpa en vanlig t.ex. dekoder med PVR funktion och hårddisk är ju inte fel, dom kostar kanske in mer än 2000kr.

    Då kan man banda flera saker och titta på dom i efterhand sedan kasta. De gör jag ofta då jag vill se jay leno och annat skoj. Orkar inte se det på vardagarna så jag ser allt på helgerna.

    Fördel att banda är att man kan snabbspola förbi reklam och sånt.

    Sedan har det ju kommit billigare varianter av dreambox, om dom är bra eller inte vet jag inte. Problemet idag med många PVR system är att hårddiskarna är på tok för små samt de kan vara grymt krångligt att uppgradera om det ens går.
    Hej Appropå överföra filer från DB till pc. Jag försökte göra tvärtom tankade hem en fil (mkv) och la över den via mitt lokala nätverk till DB:ns hårddisk. Dett funkade sedan när jag skulle göra det igen (avi) då går inte filen att öppna -testade sen med ytterligare en film (avi) den går att öppna men bilden är vit med en massa knastrande rutor, ljudet hördes - har du något förslag på vad det kan vara. Borde ju vara lätt att föra över filer från PC till DB. Stream mellan PC och DB ännu bättre men det har jag inte lyckatas med så jag gav upp...tacksam för tips..

Liknande ämnen

  1. dreambox dm600 c inget signal
    Av dblockboy i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 12:15
  2. Digitalt skräp.
    Av virvelvinden i forum Boxer
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 18:20
  3. Nytt skräp eller???
    Av Nicepoz i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 09:20
  4. Sagem skräp
    Av phq i forum Com Hem
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2003-11-19, 11:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss