Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6141516
Resultat 151 till 155 av 155

Ämne: Dom fria kanalerna är HELT gratis...

  1. #151
    Citat Ursprungligen postat av K.K. Visa inlägg
    Men det perlun skriver är att globalisera Viasat och andra TV-operatörerna och det innebär de facto att man betalar för grannländernas kanaler om de sätts in i kanallistorna man prenumererar på. Jag byter t.ex. gärna bort alla barnkanalerna mot NRK och DK för oförändrad kostnad.
    Precis, det jag skulle vilja se är följande:

    1) Möjlighet att välja ett annat lands TV-kanaler (Sveriges, Norges, Finlands, Danmarks åtminstone, eftersom vi har samma språk eller åtminstone stora grupper av de som talar språket i landet (i fallet med sverigefinnarna)) och betala för detta.
    2) Helst också möjlighet att välja bort det egna landets s.k. "public service" och slippa betala för detta... Varför ska en dansk i Sverige som bara tittar på danska kanaler betala för SVT? Varför ska en svensk (finlandssvensk eller rikssvensk) i Finland som bara tittar på svenska kanaler behöva betala för YLE? Osv.

    Men det jag grundläggande stör mig på är att satellitoperatörerna inte ens erbjuder möjligheten att köpa t.ex. ett svenskt paket i Finland, eller ett danskt paket i Sverige. Varför ska det vara så begränsat?? Låt gå att det får kosta mer än motsvarande paket i Sverige, det är väl än så länge ofrånkomligt när vi har ländernas egna public service-system.

    Men, man kan också tänka sig att man öppnar upp Nordens TV-kanaler för varandra: låt oss i Finland se svenska kanaler gratis, låt danskar i Sverige se danska kanaler osv... det kanske jämnar ut sig ändå? Alltså att det är ungefär lika många danskar i Sverige som kollar på dansk TV som det är svenskar i Danmark som kollar på svensk TV...

  2. #152
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Om dom sänder i fler länder så måste kanalerna också betala mer för sändningsrätten eftersom dom bara betalar för sändningsrätten i ett land...
    Tyskarna t.ex kan sända fritt eftersom dom dubbar allt till tyska...
    Det är alltså upp till kanalerna om dom vill att kanalerna ska gå se i andra länder eller inte och inte operatören...
    För länder utanför Sverige så har SVT valt att sända SVT World istället...
    Avgiften för SVT (tv licensen) är inget operatörerna kan göra nåt åt heller det är upp till politikerna om den ska vara kvar eller tas bort...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #153
    Det märkliga är att bland annat norska kabelbolag visar SVT 1, 2 och TV4, medan de som tar ned kanalerna via parabol inte kan köpa det. Så vad är det som hindrar Canal Digital eller Viasat att köpa tjänster från utlänska TV-bolag och sända via sin distributionsform?

    Jag ser mer inkompetens än något annat då vi parabolägare i Norden inte kan ta in grannländernas kanaler medan grannanar med kabel-TV kan göra det. Sedan tycker jag att SVT24 borde sändas gratis över valfri satellit så länge de enbart tillhandahar svenskt material. Vem utanför Sveriges gränser är intresserad av svenska nyheter, bandy eller handboll om man inte är svensk?

  4. #154
    Citat Ursprungligen postat av K.K. Visa inlägg
    Det märkliga är att bland annat norska kabelbolag visar SVT 1, 2 och TV4, medan de som tar ned kanalerna via parabol inte kan köpa det. Så vad är det som hindrar Canal Digital eller Viasat att köpa tjänster från utlänska TV-bolag och sända via sin distributionsform?
    Exakt! Precis likadant är det här i Finland; såväl Anvia (Vasas telekombolag) som ett annat företag som heter Maxivision (internet-TV i en egen box från dem, typ) distribuerar de svenska kanalerna mot en (ganska låg) kostnad. Billigare än att betala TV-licens i Sverige faktiskt.

    Men icke via parabol, vilket för mig (och säkert för flera andra) är ett mer intressant alternativ än de andra... :-( Varför???

    Citat Ursprungligen postat av K.K. Visa inlägg
    Jag ser mer inkompetens än något annat då vi parabolägare i Norden inte kan ta in grannländernas kanaler medan grannanar med kabel-TV kan göra det. Sedan tycker jag att SVT24 borde sändas gratis över valfri satellit så länge de enbart tillhandahar svenskt material. Vem utanför Sveriges gränser är intresserad av svenska nyheter, bandy eller handboll om man inte är svensk?
    Håller med även här. Inkompetens/ointresse från operatörerna känns det som. Sedan har du nog rätt i att SVT24 (eller kanske SVT World) borde kunna släppas upp och bli en ren FTA-kanal. Om den enbart innehåller sådant SVT själva producerat, låt den bli en FTA-kanal som en service åt oss svenska medborgare som är bosatta utomlands...

    mvh,
    Per

  5. #155
    Citat Ursprungligen postat av hedberg Visa inlägg
    Jag beställde det igår, efter att ha läst här på forumet. Flyttade nämligen in i ett hus med parabol och mottagare, men inget kort. Tittar inte så mycket på tv, så jag kan gott ha de fria kanalerna.

    Har ringt Viasat typ 7 gånger om det, men då har de varje gång försökt pracka på mig paket för typ 200 kronor i månaden men först när jag ringde och frågade efter detta specifika paket så fick jag svar om det ;-)

    De sänder ut ett kort till mig, och behövde mina uppgifter och boxid. Vill jag ha TV4 och TV6 också får jag betala 56 kronor i månaden i kortavgift, annars ingen kostnad för kortet.
    Fick en räkning efter ett tag på kortavgift. Den strök de. Sen kom en räkning häromveckan, då visade det sig att de debiterade kortavgift och att man inte behövde kort för fria kanalerna. Efter att ha förklarat att de hade sagt att man behövde det och att det var gratis, så låste de upp boxen utan kortet och jag sänder tillbaka kortet utan att behöva betala för det.

Liknande ämnen

  1. Frysningar på de fria kanalerna pvr600T
    Av fidde_x i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 14:02
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 11:01
  3. De nya fria kanalerna?
    Av mikaelswe i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 22:17
  4. Gratis kanalerna?
    Av sarre i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 09:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss