Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 56

Ämne: Eu drar Sverige inför domstol...

  1. #11
    Men staten distribuerar ju en massa gratiskanaler redan. Vill jag ha mer som villaägare väljer jag Boxer, CD eller Viasat. Bor jag i ett hyreshus eller i en bostadsrättsförening har hyresvärden/föreningen bestämt vilka de anlitar som distributör. Detta verkar vara mer en storm i ett vattenglas.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av K.K.
    Men staten distribuerar ju en massa gratiskanaler redan. Vill jag ha mer som villaägare väljer jag Boxer, CD eller Viasat. Bor jag i ett hyreshus eller i en bostadsrättsförening har hyresvärden/föreningen bestämt vilka de anlitar som distributör. Detta verkar vara mer en storm i ett vattenglas.
    Massa gratiskanaler ?
    Vilka tänker du på förutom TV1-TV2
    Och tänker du till lite upptäcker du att det inte finns några gratiskanaler, eftersom du är tvungen att betala licens om du innehar en tv mottagare
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  3. #13
    Jag har SVT1, SVT 2, SVT 24, Barn/Kunskapskanalen, TV4, Aftonbladet, The Voice, TV6 samt Lokalkanalen gratis eller som du menar via licensavgiften. TV-licens måste jag betala oavstt hur vi ser på TV, dock om jag vill ha mer än ovanstående kanaler får jag belata exta för detta.

  4. #14
    Jag har hört att vissa inte betalar licens... :idea: :shock: :wink:

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Leatherface jaha är det så det går till ?

    Men hur är det då med Astra2D, där finns BBC samt flera andra kanaler "GRATIS" okrypterade.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    ja och därför kostar det dom mer eftersom dom får betala för sändningsrättigheter utanför england.... skulle svt sända okrypterat skulle det kosta dom mer och det skulle synas på tv licensen också då eller synas i form av sämre program osv... skulle dom dubba alla programmen till svenska skulle det bli billigare att sända okrypterat däremot och det antar jag att du inte vill heller... det är därför många kanaler i länder där dom dubbar programmen kan sända okrypterat...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #17
    Även comhem borde granskas, dom sitter på ett nät som är finansierat av skattebetalarna (Telia kabel tv).

    Dom borde tvingas släppa in andra operatörer i sitt nät, är jävligt irriterad på comhem som fick köpa det skattefinansierade kabel tv bolaget för en löjligt låg summa och nu kan dom sätta vilka priser som helst på sina tjänster och ägarna tjänar storkovan.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av trollhattan
    kabel tv har ju faktiskt ett flertal operatörer...
    Comhem har ju i praktiken monopol om man ser till hur marknadsandelen ser ut. De konkurrenter som finns är löjligt små. Att comhem använder detta till sin fördel är också känt, t.ex. i fallet av den analoga distributionen av Kanal5 och TV3. Och som toks säger så byggdes comhems nät, lik teracoms, med statens pengar.

    Och om det är okej (för EG-domstolen) att du inte kan byta kabel-leverantör hux flux eftersom de äger sina egna nät, varför ska då Teracom släppa in någon på deras? Det är inte ADSL vi talar om, där varje abbonent är individuell, utan det är rundkastande TV. Utrymmet är begränsat och skulle vi få två operatörer i marknätet skulle konsumenterna bara förlora på det i form av mindre kanalpaket.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    ja och därför kostar det dom mer eftersom dom får betala för sändningsrättigheter utanför england.... skulle svt sända okrypterat skulle det kosta dom mer och det skulle synas på tv licensen också då eller synas i form av sämre program osv... skulle dom dubba alla programmen till svenska skulle det bli billigare att sända okrypterat däremot och det antar jag att du inte vill heller... det är därför många kanaler i länder där dom dubbar programmen kan sända okrypterat...
    Fel: BBC har endast rättigheter att sända till Storbritannien. De har löst detta genom att sändningarna från Astra 2D är hårt riktad och avgränsad mot detta land vilket gör det svårare att ta emot i andra länder. Så grabbens resonemang om att Sverige skulle kunna göra likadant borde hålla :lol:

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Bernoullis det var så jag tänkte från början.

    Jag antar att Leatherface säger såhär.

    1. Om programen är på oförståligt språk (dvs inte engelska) så behöver förmodligen kanalerna inte betala extra licensavgifter osv. Språket anses vara hinder nog antar jag.

    2. Antar att ett och annat icke dubbat program kan visas utan problem för kanalen i fråga.

    Jaha så BBC har så att säga kommit undan på de viset ?

    Intressant, de visste jag inte. Som tur är det ganska enkelt för oss i Sverige att ta emot dessa kanaler De kräver iofs större parabol och bättre utrustning men de är inte så farligt.


    De är ju just detta som är inte konstigt, nog borde SVT1 och SVT2 kunna sända okrypterat, dom visar ju inte många grejer som är på engelska tycker jag. Det mesta är ju svenska och nog borde dom kunna få något undantag eller tillstånd i alla fall.

    Skulle ju vara jättebra för alla som har svårt att ta emot "boxer" att kunna ta emot t.ex. SVT1, SVT2, SVT24, BARN/KUNSKAPS kanalen, SVT Extra, TV4. Och då är det förmodligen TV4 som sänder flest grejer på engelska.

    De är ju synd också att man inte från börjar satsade på hårt riktad satellit område, då hade kanske alla i sverige kunnat klara sig med en liten "sky digital" parabol.

Liknande ämnen

  1. förberedelse inför image byte
    Av mannen11 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 19:22
  2. Canal plus inför reklam
    Av mmmvvv i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 15:42
  3. Braindead drar till thailand
    Av braindead i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 17:17
  4. nu drar jag till thailand i 2veckor!!
    Av P-son i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-01, 18:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss