Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Är Linux lösningen?

  1. #11
    nej som sagt så kommer det inte köpas nåt nytt speciellt inte kring jule månaderna när pengarna redan är upptagna...

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av trollhattan
    när du säger videorendering menar du tyngre saker va?
    Exempelvis så går det väll typ att se en avi,mpeg,divx,xvid etc på ex.40mb utan problem eller?
    Har en dator på 433mhz, dock en powermac, och på den går det att spela upp lite film och sånt men inte mer. Det kan vara segt att söka ibland men det funkar.

    Jag rekomenderar ubuntu varmt. Har användt kubuntu (ubuntu med fönsterhanteraren kde) i över ett år nu och det funkar jättebra! Har xubuntu (Ubuntu med mycket små systemkrav) på macen som står som en server/router i en garderob. Men en sak som du ska tänka på är att för att flash ska fungera tillfredsställande så måste du ha den senaste 9 nånting versionen för annars blir ljudet väldigt osyncat i filmer å sånt.

    Lycka till!

  3. #13
    Okej vilken bör jag välja då tycker ni , för att få så bra prestanda som möjligt...?

    Dessa 4 har jag valt ut som kandidater:

    Fedora
    Xubuntu
    Ubuntu
    Kubuntu

  4. #14
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Slax får du inte glömma
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ..........

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av trollhattan
    ok fick berättat för mig att lunarstormfunkar dåligt i firefox och har då denna frågan:

    om lunarstorm funkar dåligt i firefox under linux finns alternatviet ietab som plugin som de finns till forefox under windows...


    jag gjorde testet på http://urban.it.hik.se/chooser2/chooser.php?och den komfram till att jag skulle ha fedora ... såjag tänkte att jag drar ned , är de nån skillnad om jag drar ner dvd:n eller cd-r isona
    lunarstorm funkar utmärkt i opera åtminstone...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av trollhattan
    Okej vilken bör jag välja då tycker ni , för att få så bra prestanda som möjligt...?

    Dessa 4 har jag valt ut som kandidater:

    Fedora
    Xubuntu
    Ubuntu
    Kubuntu
    Citat Ursprungligen postat av Deaaaaaas
    Slax får du inte glömma
    Slax såg trevligt ut, du kan ju testa med det och se hur det går innan du formaterar disken och gör något du inte kan återställa. :wink:

    Om linux faller i smaken och allt fungerar ok, så kör igång på "riktigt"

    Av de andra ovan så skille jag välja Xubuntu då xfce är en "mindre" fönsterhanterare än KDE och GNOME.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av trollhattan Visa inlägg
    Nu behöver jag faktiskt hjälp av er som kan detta...

    Det är så att min lillasyster har en äldre dator (p2 450mhz) som det ligger xp på , hon sitter med alla sakerna som alla andra "Fjortisar" :smile: sitter med typ msn,lunarstom,youtube osv.. ni med syskon eller barn i den åldern vet vad jag menar..

    Nu till problemet datorn laggar jämt och hänger sig ibland , men vi i familjen tycker inte det är värt att lägga ett x antal tusen på en ny dator eftersom vi har 2st nya i övrigt (vi är 5st i familjen så vi är ju inte gjorda av pengar) min tanke var då att kanske formatera om hennes gammla burk och lägga in nån linux dist.

    Men då måste det ju vara nåt som liknar windows (så hon känner igen sig) och där man kan köra saker som msn , internet (lunarstorm,youtube,flash sidor) , hon använder även datorn till många skolarbeten så dokument hantering typ word måste ju finnas....

    Specen å datorn: Pentium2 450Mhz , 256 RAM , hårdiskar: 1*6 och 1*10 ...

    Så vad säger ni skulle man tjäna på min ide och är det värt att göra , och kan tipsa om nån dist som uppfyller ovanstående krav?

    Hoppas jag förklarat så ni fattar annars hojta så ska jag försöka förklara igen

    Tack comhitare !
    xubuntu, bra för datorer som pallar inte mycket tryck Hon kommer snappa upp hur grejer funkar väldigt snabbt, Det finns aMSN, Skype, Annars finns att tillgå ett program som heter Kopete instant messanger, som stöder AIM, ICQ, MSN, Yahoo, Jabber, IRC, Gadu-Gadu, Novell GroupWise Messenger. http://kopete.kde.org/

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Deas Visa inlägg
    Slax får du inte glömma

    Slax är en live skiva vilket ioförsig går installera efter lite pill och är bra att ge till ungar, då sover man lungt när det gäller virus och sånt skit, men att köra en live skiva på en gammal burk som han har, skulle jag inte rekomendera eftersom han har säkert en gammal cd-rom så det kommer bli seeeeegt.

  10. #20
    Tråden är snart 2 år....

Liknande ämnen

  1. Den perfekta lösningen på Cs, nas mm
    Av alexn72 i forum Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 13:22
  2. Lösningen på blåskylten
    Av bb i forum Canal Digital
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-07-19, 17:12
  3. Enda lösningen?
    Av FlowDown i forum Com Hem
    Svar: 198
    Senaste inlägg: 2003-12-23, 01:22
  4. lösningen på dagens problem!
    Av Mr.F i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-19, 22:35
  5. Här är lösningen på kodningen
    Av tosa i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-11, 15:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss