Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Test av olika distar som funkar för CS

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av snake Visa inlägg
    Hej

    Kan säga några värmande ord om Suse, gillar den skarpt

    //snake
    Tycker du inte att det är lite för mycket grafik för att köra den som server?
    Man sitter ju ändå aldrig i källaren/garderoben/vinden och administrerar servern...

    Inloggning via SSH ser ju annars likadant ut i alla dist.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Snouser Visa inlägg
    Tycker du inte att det är lite för mycket grafik för att köra den som server?
    Man sitter ju ändå aldrig i källaren/garderoben/vinden och administrerar servern...

    Inloggning via SSH ser ju annars likadant ut i alla dist.
    Har man inte möjlighet att välja bort xwindows osv vid installationen?
    Jag tycker fortfarande att minimalt är bra. Installera minimalt antal paket och lägg sen in paketen man behöver allt eftersom.... Då får man ett system som är lättjobbat. Ingen annan här som kör Archlinux?

    /F
    -------------------------

  3. #13

    Smile Dist ClarkConnect

    Kör Clarkconnect då får du en bra Brandvägg/Router som du kan köra en CS i och ett par tre Cardserverproxy. :thumbup:

  4. #14
    Någon som provat att köra NewCS på FreeBSD??? Finns en ypperlig NAS som heter FreeNAS skulle vara riktigt najs att komplettera den med NewCS...

    fungerar detta? Finns det något stöd?

  5. #15
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Testat ja, och tiden det tog att kompilera in allt stöd och skriva specialprogram för att få det att fungera överstiger vida vad jag är beredd att lägga ner på tv-tittande på ett helt år, men det var kul att labba med =) Dock ingenting jag kommer göra om...
    Multitasking means screwing up several things at once.


  6. #16
    Tjena har inte testat instalera CS på nån av de disten men har använt massa andra program från web, databas servers till dc hubbservar på olika nix OS och jag tycker innan man bestämmer sig att bygga upp en server får man sätta sig ner och läsa och förstå vad man kommer hålla på med, annars blir det jävla massa frustrerande stunder.
    Tycker att alla av de angivna distar går att fixa en bra server med, men problemet är ju att en nybörjare installerar en hel dist med GUI, vilket skulle inte vara rekomenderande för en server som ska användas för bara en sak. Om man i andra hand vill en HTPC då tycker jag man ska satsa på Xubuntu , lättviktigt och lika bra distro som Ubuntu. Debian är lite bätre när det gäller stöd för media dvs. mp3 och alla codecs som finns "out of box" fast det är inte så svårt att fixa sånt på Xubuntu eller Ubuntu heller, men det sparar lite tid för en nybörjare. Mandrake/Mandriva är lite för komers distro för min smak, stor OS som ser jävligt bra ut men man får inte riktig kunnig stöd, och community av folk som utvecklar den gratis är väl inte så utvecklad som till vissa andra distron, så klart om man inte pröjssar lite stålar till bolaget som utvecklar den, samma gäller för Suse.

    Kort sagt alla distro är bra på sitt sätt, men om man ska använda en distro som server som ska köra i evigheter, FreeBSD har den tveklöst det lättaste och snabbaste intalationen jag har vart med om, från att du stoppar in skivan i och är klar med minimala installationen med stöd för Linux tar det runt 5-6 minuter. Det tar så lite resurser att man kan inte fatta. Men den kräver lite kommando som man behöver kunna men idag finns det tonvis med guidar och Freebsd har faktist stor svensk community också http://www.freebsd.se/ så man behöver inte känna sig utelämmnad. Så era gammla dator burkar som har dammat på vinden kan få ett helt nytt liv och funka faktist jävligt bra med denna distro.


    Ja just det, mitt val blir inget av de ovannämnda, det blir FreebSD=server

    Xubuntu=HTPC

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 13:08
  2. Titaniumkort i olika mottagare- Funkar det bra?
    Av salsero24se i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 22:04
  3. test
    Av wiggen-cx i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-19, 11:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss