Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Test av olika distar som funkar för CS

  1. #1
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger

    Test av olika distar som funkar för CS

    Hmmm.

    Jag har testat: Fedora Core 5-7, Mandriva, Debian samt Ubuntu. Och om man ser till funkonalitet & användarvänlighet så har jag rangordnat dessa så här:
    1. Fedora (dock är det enligt utsago problem med CS med Fedora 7)
    2. mandriva
    3. Ubuntu
    10. Debian (klart ovänligt !)

    Så ni nybörjare som vill komma in i den fria världen rekomenderar jag varmt Mandriva.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #2
    Ja då får man börja labba lite då. Gjorde ett försök för några år sedan, men det rann ut i sanden.

  3. #3
    Alla distron top 1-3 som du räknade upp kör ju X som standard.
    Jag skulle säga att Debian/Ubuntu Server är de bästa.

    Men de är ju klart, alla tycker olika.

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Som Snouser säger så är de 3 första väldigt enkla för nybörjare... Men när man börjar bli varm i klädderna och vill ha lite mer kontroll över sin installation så rekommenderar jag Debian/Gentoo/Slackware...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Listan var väl just rangordnad med avseende på användarvänlighet, inte vilket som var top dog.

    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    ...om man ser till funkonalitet & användarvänlighet så har jag rangordnat dessa så här...

  6. #6
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Saknar FreeBSD i listan :P Men det kanske bara är för att jag själv kör det.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Alla distar fungerar.
    Om någon dependency skulle saknas så är det ju bara att installera.
    För att se vilka library behov en binär har så skriv typ: ldd /usr/local/bin/newcs.i686
    eller pathen till vilken körbar fil som helst.
    Debian funkar out of the box och är tokenkelt att få igång även med begränsade kunskaper (tydligen lite mer än Matkohs kan krävas).

    Edit: Om man har det kämpigt med menybaserad-textinstallation så kan man skriva installgui direkt vid booten så får man en peka-klicka installation.

  8. #8

    Thumbs up

    Jag skulle vilja slå ett slag för ArchLinux. http://www.archlinux.org

    Det enda system jag själv lyckats få att fungera bra. Är inte så otroligt insatt i djupet på dom olika distarna, men efter att ha provat installera och kolla runt på en stor mängd varianter som tex ubuntu osv så var det Arch jag fastnade för. För min egen del så gav det inte så mycket att installera Ubuntu för att lära sig. Allt var ju klart. När nåt sen strulade så visste man inte var man ens skulle börja felsöka.
    På Arch installerar jag ett minimalt grundsystem och får fram ett shell. Sen använder man pakethanteraren pacman för att installera de paket man behöver samt dependencies.
    I slutändan har man otroligt bra koll på vad som är installerat och får ett system som är rätt enkelt att administrera.

    Det går säkerligen att göra med andra distar också, men jag är mycket nöjd iaf.

    Tog inte många minuter att sätta upp en dedikerad cs-server.

    /F
    -------------------------

  9. #9

    Försökt följa guider

    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Jag har testat: Fedora Core 5-7, Mandriva, Debian samt Ubuntu. Och om man ser till funkonalitet & användarvänlighet så har jag rangordnat dessa så här:
    1. Fedora (dock är det enligt utsago problem med CS med Fedora 7)
    2. mandriva
    3. Ubuntu
    10. Debian (klart ovänligt !)

    Så ni nybörjare som vill komma in i den fria världen rekomenderar jag varmt Mandriva.
    Jag har testat några olika nu för att få igång en HTPC som kan köra nån form av linux dist som fungerar med cardsharing.

    Började med Ubuntu, trodde det skulle vara enkelt. Men nej, försökte mig på guiden för debian som finns här fungera inte alls bra. Då testa jag Ubuntu igen och en annan guide. Men det protestera efter jag hade ordnat kernel mm.

    Jag hade en gång Linvdr på en Iso som var rätt enkel att installera, fördelen var att jag hade fått det av en som hade skapat lite extra filer för CS i den. La till mina inloggningsuppgifter och så fungerade det bra.

    Det vore guld om någon gjorde en sådan typ av ISO, vet inte om det är genomförbart men vore trevligt om det gick.
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

  10. #10
    Hej

    Kan säga några värmande ord om Suse, gillar den skarpt

    //snake

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 13:08
  2. Titaniumkort i olika mottagare- Funkar det bra?
    Av salsero24se i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 22:04
  3. test
    Av wiggen-cx i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-19, 11:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss